mulla on niin kurja olo kun lapselle sattui onnettomuus :(
menetti pari etuhammastaan siinä. lapsella oli niin ihana hymy ja kaunis hammasrivistö, ja nyt menee monta vuotta ennen kuin uudet hampaat kasvavat. lapsi kun on vasta 3. ja kuinkahan mahtaa puheen kanssa käydä, nyt ainakin huomaan että s-kirjain menee aika sössötykseksi. itkettää :(
Kommentit (6)
lohduksi voi kertoa, että minulta lähti varmaan hieman samanlaisessa onnettomuudessa myös yläetuhampaat (tai toinen lähti heti ja toinen jä heilumaan, kunnes tulehtui ja jouduttiin vetämään pois) myös 3-vuotiaana. Sen aikaiset kuvat minusta ovat oikein söpöjä lettipäisiä hymyileviä ja iloisia, vaikka hampaat puuttuvatkin. Jännintä on, että suurimmassa osassa 3-6 -vuotiaana oteuista kuvista, myös jonkun kaverin hampaista puuttuu osa, vaikka kukaan muu ei joutunut mihinkään (hammas)onnettomuuteen. Eli aika pian teillä ne hampaat alkaisivat vaihtua muutenkin. Eskari-ikään mennessä kasvavat rautahampaat. (Mä kun olin kohelo, onnistuin katkaisemaan niistäkin toiset jääkiekkopelissä naapurin kersojen kanssa jo ennen ekaa luokkaa. Siihen sain vähäksi aikaa sellaisen metallisen kuoren päälle - se oli ruma. Tosi ruma, olisin mieluummin ollut harvahampaana. Onnneksi sitten nopeasti sai muovikruunun joka ei erotu mitenkään muista hampaista.)
Ja mulla ei ainakaan ole eikä ollut mitään puheongelmaa eikä terapian tarvetta hampaiden puutteista huolimatta. Ei se sitä välttämättä tarkoita.
Ymmärrän että harmittaa äitiäkin. Mutta onneksi ei käynyt pahemmin, eikä varmaan kulu kuin pari viikkoa ja hymy näyttää sinusta yhtä ihanalta kuin aikaisemminkin - pientä persoonallisuutta nyt rivistössä :-)
mul lähti 2 etuhammasta kun just kasvoi rautahampaat =( perkele!!!
uudet tuli maksamaan jtn 5 tonnia... =( on ne hienot mut omat oli hienommat =)
Se itse tilanne on varmasti harmittava mutta lapsi oppii puheensa piakkoin normaaliksi.
Itse menetin omat etuhampaani pienenä ja oli oikomislaitteitakin matkanvarrella (ei liittynyt siihen) niin aina se puhe hetkeksi kärsi niiden s- ja r-kirjainten osalta mutta meni jokunen päivä kun alkoi taas tulla kirjaimet oikein.
Meillähän 4v tytöllä heilui jo ensimmäinen hammas, että ei siinä kauaa mene kun alkavat luonnostaan lähteä.
kyllä mua kovasti surettaa, hymy näyttää vielä niin hirveältä entisen kauniin helmirivin sijaan. :(
ja kuitenkin voi mennä monia vuosiakin että uudet hampaat tulevat, eihän sitä tarkkaan voi tietää.
lisänä vielä se että mies huusi minulle ja syytti tapahtuneesta, kun en vahtinut lasta tarpeeksi hyvin hänen mielestään. tunnen itsekin syyllisyyttä, vaikka en tiedä olisinko kuitenkaan voinut estää tapahtunutta. olo on vaan hirveä.
ap
hammaslääkäri sanoi röntgenkuvista et ne hampaat vois vetää pois tai jättää, et ei niistä enää mitään tuu, heiluukin. Vaan kyllä ne tarttu ihan hyvin kiinni, eivät näyttäneet kuoleilta, ja lähtivät vasta 4 vuotta myöhemmin. Sanon tämän vaan siksi että aina voi katsoa jonkun aikaa jos vaikka tämmöinen teillä onnistus, en tarkoita et olis ollu oikea ratkasu ap:n tilanteessa, mut jos ei kokonaan irti ni tätä kannattaa koittaa.