sain vauvan 3kk sitten, en tiedä mitä supistukset ovat
Eli minut leikattiin 40+1, koko raskaus aikana ei ollut kuin kipu palleassa (koska vauva oli koko raskaus ajan perätilassa). En saanut ainuttakaan supistusta tai mitään, en edes tiedä mitä ne ovat, en myöskään ollut senttiäkään auki synnyttämään mennessäni, eikä kohdunkaula ollut pehmentynyt.
Siis jos mua ei olisi perätilan takia leikattu, niin olisikohan synnytys koskaan itsestään edes käynnistynyt..?
Asia on vain pyörinyt mielessäni, kun raskaana olevat/olleet ystäväni puhuvat aina supistusten kauheudesta.
Kommentit (14)
Hassua kyllä, mutta olisin oikeasti halunnut tuntea edes yhden supistuksen, jotta tietäisin millaista se on. Siis ei varmasti mukavaa, mutta silti.
Mulla eka synnytys käynnistetty ja ehdin kokea todella kivuliaat supistukset 3min välein, mutta vauvan tilanteen takia jouduimme sektioon. Tokassa raskaudessa jouduin sektioon jo paljon ennen laskettua aikaa eli mulla on kaksi sektiolla syntynyttä lasta. Siksi musta on "ihana", että ehdin ekassa kokea supistukset yms. ja tiedän edes jotain niistä. Raskausaikana en ole kokenut yhtään kivuliasta supistusta.
Mä muistan supistuksen tosi lamauttavana kipuna, joka tuntui koko keskivartalossa ja puudutti jalatkin.
Miten sulla sujui toinen raskaus sektion jälkeen, eli oliko mitään ongelmia?
Sektioitiinko toinen lapsi, siksi kun 1.tuli sektiolla.
Mulle sanottiin, että voi synnyttää alakautta, mikäli joskus toinen vauva hankitaan, mutta käsitin, että raskautta ei päästettäisiin yli 38.vkolle.
Sektion jälkeen en kyllä osaa sanoa, että haluaisinkokaan synnyttää alakautta. Kaksi ystävääni synnyttivät alateitse samoihin aikoihn ja kuulosti niin kauhu-tarinoilta, että täytyy todeta, että itse pääsin todella helpolla, vaikka pelkäsinkin sektiota kuollakseni.
kaverille tehtiin hätäsektio ja 5 vuotta myöhemmin sai kaksoset alatiesynnytyksellä rv 40+0. eli en tiedä sitten, vaikutttiko tuo pitkä aika siihen, että sektion jälkeinen raskaus sujui alusta loppuun normaalisti.
alatiesynnytyksestä toipuminen on paljon nopeampaa kuin sektiosta, vaikka toisessa pääsisikin helpommalla itse synnytyksessä. Ei se niin kamalaa ole :) vaikka sattuukin ihan p***leesti.
Mäkin halusin ehdottomasti synnyttää alateitse ja pelkäsin sektiota enemmän kuin synnytystä, mutta taas kerran tuli todistettua se, että synnytystä ei voi eikä kannata suunni8tella etukäteen.
Itse leikkaus tilanne oli kuin unta, ei tuntunut mitään ja ihania ihmisiä ympärillä juttelemassa mukavia --> yhtäkkiä mulla oli sylissä vauva
pahin menkkakipu kertaa 100 tai 1000 ainakin... (mulla oli käynnistys). Samaan aikaan selkä napsahtelee kun lantio avautuu. Nämä oli kai niitä liitoskipuja (?) jotka itelleni tuli vasta siinä samaan syssyyn kuin synnytyskin.
Ei ollut. Tuleekohan niitä edes kaikille, kun en ole kuullutkaan sellaisista?
Vasemmalla puolella kyljessä alkoi tuntua jotain kipua n.kuukausi sektion jälkeen.
Kävin gynekologilla ja mitään vikaa ei ultralla & sisätutk.löytynyt. Lopulta selvisi, että on tulossa kiinnikkeitä ja kivut johtuu siitä - aloitin lääkärin suosituksesta venyttelemään ja liikkumaan edemmän ja kivut loppuivat kuin seinään.
Ai niin ja siis leikattiin perätilan ja vauvan ison koon vuoksi, olen itse aika pieni.
supistukset (ja alatiesynnytykset) onneksi ihan kaikista ole kauheita! Itsellä 2 lasta (3 v. ja 3 kk) ja kuopuksen synnytyksessä en halunnut mitään kivunlievitystä, koin ihan turhaksi :) Esikoisella pyysin epiduraalin, kun ajattelin, että kai se nyt kannattaa ottaa...
Ja muuten ystävälläni ei ollut ensimmäisessä raskaudessaan yhtään minkäänlaista supistusta ennen kuin synnytys alkoi rv 41+jotain. Omani ovat syntyneet rv 42 ja rv 41+5, että kyllä siinä rv 40-42 olisi sinulla ehtinyt varmaan tapahtua vaikka mitä. Lisäksi käsittääkseni perätilassa oleva vauva ei välttämättä laskeudu ja pääse painamaan paikkoja, eli tilanne voi olla ihan erilainen jos vauva on rt.
Sain vauvan sektiolla yliaikaisena ja yhtään supistusta en ehtinyt kokemaan ennen synnytystä. Jälkisupistukset olivat melkoinen sokki, en ollut kuullut koko asiasta ja ihmettelin jostain syystä sitäkin että miten voi supistella vaikka mut on leikattu. No pitää kai sen kohdun palautua sektion jälkeenkin, ei vain silloin leikannut.
Onneksi oli valmiiksi sovittu leikkausaika 40+1, koska en olisi henkisesti jaksanut odottaa enää hetkeäkään vauvan syntymää..siis jos olisi pitänyt odottaa esim 42vkolla :/
En tiedä johtuiko siitä, että oli esikoinen vai onko jokainen synnytys sellainen, että mieli lepää vasta, kun vauva on turvallisesti saatettu maailmaan.
Niin olisko noi jälkisupparit sitä varten, että kohtu tyhjenee?
Mun vatsaa paineltiin kyllä sairaalassa 2päivän ajan silleen, että ei ihme ettei sinne jäänyt mitään.
Mitä väliä sillä on, kun lapsi syntyi sektiolla? Jos ei olisi ollut perätilaa, lapsi olisi syntynyt alateitse niin, että synnytys olisi käynnistynyt itsestään tai sitten olisi käynnistetty. Sitä ei voi tietää kummin olisi käynyt, turhaan sillä itseäsi vaivaat.