Yrittäisikö alatiesynnytystä...?
Taustaa. Äidilläni kaksi lasta jouduttu leikkaamaan. Kummallakin kerralla pitkittynyt synnytys ja jotain epämääräistä häikkää... Itselläni ensimmäisen kanssa vakaa aikomus tavalliseen alatiesynnytykseen, mutta kertomus oli täysi toisinto äitini tapauksista. Synnytys ei edennyt tietyn pisteen jälkeen. Lisäksi epäiltiin tarjontavirhettä. Leikkaukseen jouduin siinä vaiheessa kun lapsiveden menosta oli yli vuorokausi ja alkoi tulla kuumetta ja merkkejä tulehduksesta.
Pitäisikö toisen kanssa vielä yrittää alateitse? Jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri suositteli, että sektioon vain suoraan. Mun mielestä leikkaus on aina kuitenkin sellanen radikaalimpi ja pelottavampi vaihtoehto. Vaan pitäiskö vaan uskoa, että minulla on jokin "vika" kuten äidillänikin, että alatiesynnytys ei kerta kaikkiaan tule tapahtumaan...?
Kommentit (7)
Jos hän ei näkisi alatiesynnytykselle esteitä, niin sitten yrittäisin sitä. Jos sitten tulisi kuitenkin sektio, niin eihän sille mitään voisi. Mutta en lähtisi siihen varmuuden vuoksi.
siksi olen neljä lastani alateitse, onnistuneesti kylläkin, synnyttänyt.
Sinun kohdallasi tekisin niin kuin lääkärit suosittelevat. Eli leikkaukseen. Uskon kuitenkin vakaasti, etteivät sektioita ihan vain huvikseen kenellekään suosittelisi.
Uskon, että sinun kohdallasi lääkäri on todennut sektion riskit pienemmiksi kuin alatie synnytyksen riskit.
Mutta sinä päätöksen loppukädessä teet.Jos päätät koittaa alateitse, niin keskustele kuitenkin lääkärin kanssa tarkkaan ensin.
Onnea synnytykseen! (tulee se sitten olemaan alatie tai sektio) :)
minkäänlaista synnytystapa-arviota ei tehty. Olen siis melko pienikokoinen 155 cm. Tuosta ekan virhetarjonnasta ei tainnut tulla täyttä varmuutta. Muistan vain että jossain vaiheessa joku kokeili alakautta lapsen päätä ja totesi, että ihan kuin tää olis vinossa tää lapsi...
äitisi kokemukset eivät periinny. Synnytykset on aina yksilöllisiä juttuja.
Mun esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla, koska synnytys pysähtyi. Alkoi vesien menolla ja leikattiin 2,5 vrk myöhemmin. Supisteli, mutta ei avautunut kuin 5cm.
Ja toista lähdin automaattisesti alakautta synnyttämään. Näin myös synnytystapa-arviossa ilmanmuuta ehdotettiin. Koska ensimmäisen synnytyksen päätymiseen sektioon ei ollut mitään syytä, siis ei liian pientä lantiota tms.
Nyt olen kolme lasta synnyttänyt alakautta ensimmäisen sektion jälkeen. Ja aina vaan helpommin on käynyt.
Joten rohkeasti vaan alakautta yrittämään. Voithan sopia kätilön kanssa, että laitetaan heti reilusti oksitosiinia, jos yhtään näyttää hidastuvan.
on se pelottavampi vaihtoehto. Noin henkisesti. Mutta täytynee ottaa vielä lääkärin kanssa puheeksi. Kummassakin on kai riskinsä...
Siellä määrätään tarvittaviin tutkimuksiin yms.
ei ole löytynyt, yrittäisin alakautta. Eli kysy lääkäriltä, miksi synnytys ei edennyt viime kerralla. Luultavasti syynä oli tuo virhetarjonta. Se voi olla sattumaa tai sitten teillä on esim kohdun anatomiassa jotain sellaista että tarjonta on aina huono.