Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteletko koskaan, että joulu on Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla?

Vierailija
20.12.2009 |

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena joulukirkko oli tosi kiva. Nykyisin hartaat joululaulut saa tipan linssiin. Joulu on paljon koskettavampi kuin pääsiäinen jostain syystä

Vierailija
2/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on keskitalven juhla jolloin ollaan yhdessä ja syödään hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jeesuksen syntymästä ja lahjat siitä että kolme viisasta miestä toi vastasyntyneelle jeesukselle lahjoja.

oli tyttö muuten vähän hämillään :)

Vierailija
4/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun vietto pohjautuu vanhoihin keskitalven ja talvipäivänseisauksen juhliin, uskonto tuli kuvioihin paljon paljon myöhemmin.

Ja itse kysymykseen: en ajattele. Meille joulu talven pimeimmän ajan juhla, jolloin rauhoitutaan perheen kesken vuoden päätteeksi.

Vierailija
5/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole minulle mitään merkitystä. Kirkkoon kuulutaan tavan vuoksi. Mies kyllä uhkas että erotaan kirkosta tänä vuonna, vaan eipä olla vielä erottu. Itse olen vähän kahden vaiheillä; tykkään perinteistä, mutta en usko kirkon oppeihin.

Vierailija
6/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, ettei ainakaan meillä juhlita mitään pakanapippaloa sydäntalven kunniaksi, vaan meillä joulua vietetään Jeesuksen kunniaksi.

Vierailija
7/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi joulu on alunperin pakanoiden juhla. me vietetään joulua muttei kuuluta kirkkoon.

Vierailija
8/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaksi myös talvipäivän seisauksen juhlinnaksi.

Vierailija
9/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun vietto pohjautuu vanhoihin keskitalven ja talvipäivänseisauksen juhliin, uskonto tuli kuvioihin paljon paljon myöhemmin. Ja itse kysymykseen: en ajattele. Meille joulu talven pimeimmän ajan juhla, jolloin rauhoitutaan perheen kesken vuoden päätteeksi.

väitän kyllä että kristillinen joulunvietto tuli ennen kapinaisia... Hehhehhe hassua :)

t. ei uskovainen kristitty

Vierailija
10/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun vietto pohjautuu vanhoihin keskitalven ja talvipäivänseisauksen juhliin, uskonto tuli kuvioihin paljon paljon myöhemmin. Ja itse kysymykseen: en ajattele. Meille joulu talven pimeimmän ajan juhla, jolloin rauhoitutaan perheen kesken vuoden päätteeksi.

väitän kyllä että kristillinen joulunvietto tuli ennen kapinaisia... Hehhehhe hassua :)

t. ei uskovainen kristitty

mutta väitteesi on väärin.

Vierailija
11/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitän kyllä että kristillinen joulunvietto tuli ennen kapinaisia... Hehhehhe hassua :) t. ei uskovainen kristitty

No olet kyllä väärässä.

Vierailija
12/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun taustalla ovat muiden perinteiden ohessa kaksi pakanallista talvipäivänseisausjuhlaa, Yule ja Saturnalia. Talvipäivänseisausta on juhlittu ainakin 4 000 vuottalähde?. Kun maanviljely vaati vuodenaikojen huomioimista auringon mukaan, talvipäivänseisauksesta tuli yksi vuoden tärkeimmistä juhlista kevätpäiväntasauksen ohella.

Kun talvipäivänseisaus oli auringon syntymäpäivä, monien muinaisten jumalien ajateltiin syntyneen tuolloin. Jopa Rooman keisarien ajateltiin syntyneen talvipäivänseisauksena, oli heidän todellinen syntymäpäivänsä mihin aikaan vuotta tahansa.

Roomalaiset viettivät talvipäivänseisauksen aikaan 17. ja 23. joulukuuta välisenä aikana Saturnalia-juhlaa. Vuonna 274 Aurelianus julisti päivän 25. joulukuuta Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päiväksi. Jo 200-luvulla eräät kristityt olivat liittäneet saman päivän Jeesuksen syntymään, mutta eivät talvipäivänseisauksen perusteella, vaan lähinnä juutalaisuudesta periytyneillä teologisilla syillä.lähde? Paavi Julius I yhdisti Sol Invictuksen päivän juhlat Jeesuksen syntymäjuhliin 350-luvulla.

Vierailija
13/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juhlistan silloin perinteisempää valon juhlaa eli päivien pitenemistä, meillä joulu siis alkaakin talvipäivänseisauksena. Lisäksi joulu on meille perhejuhla, eli juhlistamme sitä että olemme samaa perhettä ja toisillemme tärkeitä.

Vierailija
14/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siks sitä paskaa ei meillä juhulitakkaa :D

Vierailija
15/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

synttärinä. Koska ensin oli se keskitalven juhla jolloin myös jaettiin lahjoja eli sekänä ei oli kristittyjen keksintöä.

on se, ettei ainakaan meillä juhlita mitään pakanapippaloa sydäntalven kunniaksi, vaan meillä joulua vietetään Jeesuksen kunniaksi.

Vierailija
16/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tuota päivää on aiemmin (ja nykyisinkin) juhlistettu eri merkeissä ei merkitse minulle mitään erityistä. Juuri minulle se on kristillinen juhla. Minulla ei myöskään ole mitään pakkoa omia tätä juhlaa vain kristityille. Totta kai tämän pimeän ajan keskellä saa kukin juhlistaa ihan sillä tavalla kuin oikeaksi kokee.

Vierailija
17/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tätähän on pystytty tutkimaan kirjoitusten mm. luonnonkuvauksesta), mutta se haluttiin laittaa talvipäivänseusauksen aikaan, jotta pakanallinen juhla saisi kristillisiä piirteitä, ts. haluttiin muuttaa pakanallinen tradiotio kristilliseksi.

Vierailija
18/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityt harrastavat joulun aikaan suurin joukoin muinaisia pakanarituaaleja.

Vierailija
19/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on rauhoittumisen aikaa. Kuunnellaan rauhassa musiikkia.

Kaikki kansat juhlivat vuodenkierron taitekohdissa. Ei siihen mitään uskonnollista sisältöä tarvita. Kukin järjestäkööt joulunsa haluamallaan tavalla. Auringon valo on kuitenkin kaikille yhteinen. Sitä sopii oikeasti juhlia.

Vierailija
20/27 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu

http://www.kookas.fi/articles/read/1290

http://en.wikipedia.org/wiki/Yule

http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas

noin alkajaisiksi. Lue vähän joulun historiaa mistä tahansa kirjasta niin asia selviää.

14, TODISTA

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi