Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaa ulkoisti ERITTEIDEN siivouksen OPETTAJILLE.

Vierailija
18.12.2009 |

Vantaan kouluissa on sankot ja hansikkaat varattu opettajille siivousta varten. Siivoojat eivät siivoa (sopimukseen tehdyn tekstin mukaan) eritteitä, pissaa, kakkaa, verta ja jos näitä tulee oppitunnilla niin opettajat tekevät heidän työnsä. Työnkuva on laaja heillä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaaa olenkaan, kun kaikki aika menee kurinpitoon ja eritteiden siivoukseen. Mielestäni siivojat olisivat ammattilaisia tuohon siivoamiseen, opettajalla on oma työnsä.

Vierailija
22/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajien ei mielestäni pitäisi suostua eritteiden siivoukseen, koska heillä ei ole ammattitaitoa siivousaineisiin ja eritetahrojen pesuun.

Eritteissä on aina riski tartunnoista, ja eihän oppilaista tiedä, jos jollakin HIV, hepatiitti jne. Suomessa on aika paljon maahanmuuttajia, joilla kyseisiä tauteja esiintyy, toki joillakin suomalaisillakin. Pieni mutta inhottava, eritteistäkin tarttuva kihomato lisääntyy varmasti tällä päätöksellä.

T: Lähäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän sitten haisisi erite. Varmana en käynyt 7 vuotta yliopistoa, jotta jonkun muksun eritteitä siivoilisin.

Eikä sillä, että siivojan työtä väheksyisin. Mutta hyvänen aika, nehän on siivoojia! Pitää sitten omaan seuraavaan työsopimukseen vaatia kohta, että opettajan työnkuvaan ei kuulu eritteiden siivoaminen.

Miksi opet suostutte moiseen. Menkää lakkoon! M voin olla tukilakossa Vantaan opettajien puolesta! Mitä tekee OAJ? Mitä tekee Akava?

Vierailija
24/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun pitäisi odottaa kunnes siivooja joskus ehtii tulla se siivoamaan. Ei ole tullut mieleenkään, että joku muu kuin minä sen siivoaisi. Ja kun oppilas kaatui ja sai runsaasti verta vuotavan haavan, en todellakaan jättänyt verilammikkoa käytävän lattialle. Olisiko muissa kaupungeissa kuin Vantaalla pitänyt?

Vierailija
25/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivota jäljet!

Vantaan kouluissa on sankot ja hansikkaat varattu opettajille siivousta varten. Siivoojat eivät siivoa (sopimukseen tehdyn tekstin mukaan) eritteitä, pissaa, kakkaa, verta ja jos näitä tulee oppitunnilla niin opettajat tekevät heidän työnsä. Työnkuva on laaja heillä.

Vierailija
26/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkaako teidän oppilaat usein oppitunnilla lattialle? Miksi?

Vierailija
27/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo,olen siivooja.

Viime keväänä esim. pesin pukuhuoneen vessassa kaksi tuntia paskaa pois seinästä.

Myöhemmin mulle kerrottiin,että kyseisen teon tehnyt oppilas joutui pyytämää anteeksi. Joo,opettajaltaan ja rehtorilta.

Hmm...?

Vastaavia tapauksia on useampia.

Vierailija
28/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei pysty, niin sitten ope siivoaa.

Ostopalvelusiivouksen aikaan ei voisi esim. jättää pissalätäkköä odottamaan iltaan, että siivooja saapuu, vaikka olisi lupakin siivota.

Kyllä aikuisuuteen kuuluu auttaa lasta, vaikka siitä ei erityisesti korvattaisi.

Vierailija
29/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kerran lukukaudessa joku oksentaa lattialle.

Vierailija
30/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden sopimuksessa lukee niin. No ei ole Helsingissäkään koulujen siivoukst paremmin, Palmialta kun tulee siivooja niin kieltä taitamaton poika sipaisee vähän ja lattialle jätetyt merkkiroskat on useamman kuukauden vanhoja. Eräässä koulussa epäillään koulun sisäilman allergiareaktioiden tulleen vääristä aineista, joilla pesseet lattioita. Siellä ne lapsenne koulua käyvät ja köhivät.

Vierailija
31/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on ihan oikein! Jos kasvattaja ei osaa hommaansa, saa myös

siivota jäljet!"

Vierailija
32/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vaan... Rehtori varmaan päivystää rätti kädessä vessan ovella mahdollisia ohivuotoja ja hurauttaa samalla vessan puhtaaksi, koska siistijät eivät eritteitä puhdista...

Vierailija
33/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko tää suurikin ongelma? Kakkaako teidän oppilaat usein oppitunnilla lattialle? Miksi?"

Kalapuikkopoikahan oli ilmastointiin työntänyt paskaa, en tiedä kuka joutui siivoamaan.

Vierailija
34/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettajatkaan kotiin tule siivoamaan, miksi vanhempien pitäisi mennä koululle?

Pitäisikö vanhempien tulla hommiin?

"Se on ihan oikein! Jos kasvattaja ei osaa hommaansa, saa myös

siivota jäljet!"

Vierailija
35/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppitunnilla lattialle tullutta oksennusta ei oikein voi siihen jättää korjamatta. Eikö vatsatautiselta oppilaalta oikein voi siivousta vaatia. Jos taas kyseessä on ilkivalta, vaikkapa eritteillä tuhriminen, niin tottakai oppilas siivoaa jäljet itse. Ja jos ei ole paikalla tai muusta syystä kykene, niin siivooja siivoaa. Ei ole open hommaa. Jos vaikka ilkivaltamielessä olisi jumppasalin suihkutila tuhrittu ulosteilla, pitäisikö Vantaalla tosiaan kaikkien opettajien tulla kakanputsaustalkoisiin???

Vierailija
36/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä mä sen putsauksen hoidan tulevaisuudessakin,mutta kenenköhän valvonta ajalla tämäkin oli mahtanut käydä..

Ja sitten se,että kenelle se oppilas anteeksi pyyntönsä osoittaa?!!

8

Vierailija
37/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mitä sanoo opettajien sopimus noista tehtävistä?

Vierailija
38/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuallakin siivoaa eritetahrat lisäkorvauksesta. Miksei sitten koulussa?

Vierailija
39/42 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onp opettajille sitten oikeatakin työtä tiedossa

Ei pitäisi provosoitua näistä ääliöistä, mutta vielä tuhannennen kerran: ei kerta kaikkiaan ole oikeampaa työtä olemassakaan kuin opettajan työ. Ok - opettaja ei suorita kirugisia toimenpiteitä tai lennä lentokonetta, mutta hänen käsissään on nuorten ihmisten ja lapsen elämä monella muulla tavoin. Huono opettaja voi saada aikaan paljon pahaa; hyvä opettaja voi olla hengenpelastaja, arvokasvattaja ja esikuva sen lisäksi, että siirtää eteenpäin ihmiskunnan hallussa olevaa tietoa seuraaville sukupolville.

On opettajan arvon ja koulutuksen väheksymistä olettaa hänen toimivan ensisijaisena eritteiden siivoajana varsinaisen työnsä ohessa.

Niin - olen itsekin pyyhkinyt oppilaan verta lattioilta, ei siinä mitään. Neljäsluokkalaisen nenäverenvuoto on kuitenkin eri juttu kuin oksennus tai uloste. Niitä en tasan tarkkaan ryhtyisi kuuraamaan.

Kertoo paljon tämän päivän arvoista se, ettei opetattajan työtä pidetä merkityksellisenä.

Vierailija
40/42 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän opettajien ja vanhempien vaatia pysyvä siivooja kouluun? Kuinkahan paljon kunnat oikeasti säästävät siinä, että siivous on ulkoistettu jollekin yritykselle? Missä olisi virallista tietoa? Onhan ihan järjetöntä, ettei jossain laitoksessa ole kokopäiväistä laitoshuoltajaa paikalla! Mitä tahnasahan voi isossa koulussa päivän mitaan sattua. Ja jos ajatellaan ihan siivoojan itsensäkin kannalta, olisi varmasti mielialan ja työn mielekkyyden kannalta parempi, että hän olisi osa koulun työyhteisöä. Ei vain osa ulkomaalaista halpatyövoimaa tai joku opiskelija, joka sitten aamuvarhaisella tai yöllä käy koulua siivoamassa ja jota kukaan ei edes tunne. Myös oppilaille olisi hyvä, kun näkisivät eri ammattialojen edustajia päivittäisessä ympäristössän. Koulun tai päiväkodin laitoshuoltaja voi olla oppilaillekin tärkeä henkilö. Miehen äiti on päiväkodissa laitoshuoltajana, ihan kunnan palkkaama. Siivoamisen lisäksi hän mm. hoitaa tilauksia ja välillä auttaa lasten hoidossa, koska on alunperin työskennellyt pph:na. Tässä ei nyt kyse pelkästään eritteiden siivoamisesta vaan isommasta ongelmasta. Ottakaa yhteyttä kunnanvaltuustossa istuvaan edustajaanne jokainen ja ryhtykää painostamaan, että lopettavat ulkoistamisen!

Itse olin hetken tuollainen aamusiivooja ja kyllä oli kamalaa välillä tulla aamulla töihin kun sinne oli jätetty "KAIKKI" paska. Kirjaimellinen jne.

Jotenkin välittyi sellainen meininki,että "Kun se siivooja tulee kuitenkin sitten aamulla...." ja jätettiin KAIKKI siivoamatta. Siis tarkoitan ihan siitä lähtien,että maitoa oli kaatunut pöydälle niin siinä se oli vielä aamullakin!! JNE JNE.

ja todellakin,mun työaika oli noin 2h yhtäaikaa opettajien kanssa,sitten lähdin kotiin ja KUKAAN ei tervehtinut minua. Koskaan. Yritin itse alussa iloisesti sanoa Huomenta tmv ja ohi mentiin mulkoillen.

Myöhemmin sain kuulla,että olin ollut opettajien mielestä iloinen ja hyvä siivooja...?

Jaa-a. Eipä paljon näkynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan