Lue keskustelun säännöt.
Kokemuksia perätilan ulkokäännöstä
18.12.2009 |
Haluasin kokemuksia kuulla tästä perätilan ulkokäännöstä. Nyt menossa rv 35 ja aika tohon kääntöyritykseen on kuun lopussa, sillon rv 37. Minulle kääntöä yritetään Tays:ssa.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kopioin tähän suoraan vastaukseni yhteen aiempaan ketjuun:
"Minulle tehtiin juuri tällä viikolla ulkokäännös sikiön perätilan vuoksi. Vauveli oli istunut perätilassa jo pitkään, joten ehdin selvitellä synnytystapoja monelta suunnalta.
Yleisesti ottaen sikiö pyritään siis kääntämään ulkokäännöksellä raskausviikolla 36+. Minulta ei ainakaan oikeastaan kysytty haluanko sitä, vaikka ilmeisesti siitä olisi saanut kieltäytyä. Toimenpide on kuitenkin erittäin turvallinen, joten sitä kannattaa kokeilla.
Ennen käännöstä tutkitaan, että kääntymiselle on hyvät edellytykset eli lääkäri tekee sisätutkimuksen (kohdunsuun tilanne) ja tekee kokoarvion (sikiö ei saa olla liian pieni, eikä suuri) ja katsoo myös lapsiveden määrän. Ennen ja jälkeen käännöksen seurataan sikön sydänkäyrää.
Kääntäminen tapahtuu siten, että lääkäri nostaa sikiön peppua ylöpäin ja samalla lähtee työntämään päätä haluamaansa suuntaan, jotta tämä lähtisi itse kääntymään. Kääntöä ei siis koskaan tehdä väkisin eli jos näyttää siltä, ettei vauva lähde kääntymään, ei sitä väkisin käännetä. Koko toimenpiteen ajan kätilö seuraa tilannetta vähän väliä ultralla.
Mulla vauveli laittoi kuulemma ensin vähän hanttiin, mutta lähti sitten hienosti kääntymään ja on nyt pää alaspäin. Toimenpide ei ollut kivulias paria vihlaisua lukuunottamatta, mutta tuntuihan se aika hurjalta (ja miehen mukaan myös näytti), kun lääkäri välillä melkein makasi päälläni pitäessään vauvan asentoa, ettei lähde takaisin päin.
Lääkäri kertoi kuitenkin ennen toimenpidettä, että jos se tuntuu minusta sietämättömältä tai näyttää siltä, ettei vauva lähde kääntymään, ei sitä tosiaan väkisin tehdä. Perätilaisista vauvoista noin puolet saadaan käännettyä ja on kohtalaisen iso mahdollisuus, että käännetty kääntyykin takaisin (neuvolan th:n kukaan 7/10 kääntyy takaisin). Tämä tyyppi on kuitenkin ainakin toistaiseksi pysynyt. :)
Jo ennen kääntöä lääkäri kertoi, että jos kääntäminen ei onnistu, niin saan itse valita haluanko sektion vai alatietynnytksen, jos se on mahdollista. Mikäli olisin valinnut alatien, olisi tutkittu vielä vähän tarkemmin tilannetta. Esimerkiksi vauvan koon puolesta ei kuulemma estettä alatiesynnytykselle olisi ollut ja lääkäri tuntui olevan alatiesynnytyksen kannalla itse, jos muut edellytykset (esim. lantiossa riittävästi tilaa ja vauva juuri oikeassa asennossa) olisivat täyttyneet. Painotti kuitenkin, että ketään ei pakoteta alatiesynnyttämään perätilaista vauvaa.
Itse olin jo miettinyt, että luultavasti olisin halunnut alatietä koettaa joka tapauksessa, sillä en ole kovin innostunut sektio-ajatuksesta. Hyvä siis, että kääntyi eikä asiaa nyt tarvitse miettiä. Perätilasynnytyksen edellytykset tutkitaan tosiaan tarkkaan ennen "lupaa" synnyttää alateitse ja on varmaan eroja sairaaloissa kuinka herkästi antavat synnyttää alakautta, sillä pienissä sairaaloissa ei ehkä ole riittävästi kokemusta ja asiantuntemusta perätilavauvan alakautta synnyttämisestä. Perätilasynnytys ei kuitenkaan ole vaarallisempi, kuin raivotarjontaisen synnyttäminen, kunhan vain edellytykset sille on arvioita etukäteen."
Ja tässä vielä koko keskustelu, jos kiinnostaa
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1076011/vauva_perata…
Ja siis mulla tuo käännös tehtiin Helsingissä Kätilöopistolla ja "hyvät" muistot jäi eli menisin uudelleenkin jos tarve. :) Ja vauva on pysynyt oikein päin käännöksen jälkeen.
Killa rv 40+5