kuinka te jaksatte kestovaipparumbaa??
Ihan mielenkiinnolla kysyn..jatkuvasti saa olla kaiketi pesemässä ja pyykkikone laulaa
Kommentit (39)
päinvastoin, enemmän inhosin haisevia kertisvaipparoskiksia ja niiden kiiuttamista roskiksille. -Ja oma vaivansa oli niiden kaupasta hakemisellakin. Kestovaippoja ei tarvinnut koko ajan olla pesemässä, joten yksi lisäkoneellinen 2-3 päivän välein ei ihmeellinen ohjelmanumero ollut.
t. molempia kokeillut
muutoinkin. Aika helppoahan se on, kun kone pesee, eikä tarvitse käsin pestä. Musta se on enemmän asenteesta kiinni: jos on sitä mieltä, ettei jaksa mitään, niin ei jaksa mitään. (Eri asia sitten, jos ei oikeasti nuku juuri yhtään.)
Joka toinen ilta pyörii yksi ylimääräinen vaippakoneellinen. EI tunnu missään, kun muutekin pyykkiä tulee.
Kone pesee ne ihan itse, ilman, että mun tarvii seistä siinä vieressä. Ai juu, minä ylihygieenisenä lisään napista painamalla vielä lisähuuhtelun ohjelmaan. Mun etusormi varmaan rasittuu tästä. ;) Kone piippaa kun on valmis, ja nostan ne narulle. Aamulla pois. Aikaa menee päivässä ehkä noin 5 min enemmän kuin ei-kestoilevilta.
se on sitten vähän niinkuin tuttipullojen ketto- mielstäni sekään ei ole rumba, vaikka jotkut sitä mieltä ovatkin). Alkuun kun piti antaa pullosta vauvalle. Kestoilijaa minusta ei ikinä tule.
tulee halvemmaksi kuin kertikset. lisäksi lapset oppii niin nopeaan kuivaksikin.
ei kestoissa muuta rasittavaa ole kuin se, että vaippa täytyy vaihtaa kuivaan useammin kuin kertis (meillä on harsot käytössä).
olla tosi monta ostettuna? Paljonko muutes maksaa kokonaisuudessaan laadukas kestovaippa?
että kertiksien käyttäjät vasta laiskoja ovatkin!!
ap
olla tosi monta ostettuna? Paljonko muutes maksaa kokonaisuudessaan laadukas kestovaippa?
kolmen, niin ei tarvii niin tiheästi pestä. Eli parikymmentä vaippaa riittää jo tositosi hyvin. Eikä maksa paljon jos pitää silmät auki ja käyttetty kelpaa (usein imukykykin on käytetyissä parempi kuin uusissa). Sanoisin että kymppi/vaippa on jo kallis minun mielstä. Itse olen ostanut kuoria 2-5€/kpl ja sisävaippoja 1-5€, sekä tehnyt flanellipaidoista itse pötkövaippoja.
vähän hassu kysymys, ei kai kukaan kestoilija tätä rumbaksi tunne. Itsekin kuulun siihen kastiin, jonka mielestä kerttisten käyttö on hankalampaa.. tai siis niiden kantaminen kaupasta kotiin ja kodista roskiin. Ja niitä pitäisi muistaa ostaa lähes joka kauppareissu. ;)
Kasille, meillä on tällä hetkellä 9 vaippaa, jotka riittää hyvin. Koneellisessa pyörii yleensä 8 vaippaa + pyyhkeitä, ja kun ne nostaa yötä vasten kuivamaan, ovat aamulla kuivia. Käytössä on taskuvaipat.
mutta toisaalta säästyy jatkuvien vaippapussien kotiin kantamiselta ja roskiksien tyhjentämiseltä.
Että molempi pahempi.
no halvemmaksi ne tulevat, vaikkakin veden ja sähkön kulutus pitää laskea mukaan. Itse en ole pihi, vauvan vaatteetkin ostan uusina, joten kertikset sopii senkin puolesta minulle. Halusin vain kuulla mielipiteitä..
ap
parikymmentä harsoa (ikeasta 3,95/3kpl)
parikymmentä froteista pesulappua lisäfyllinkinä (3,95/10kpl)
4 PUL-kankaista kuorta (itsetehtyjä, ehkä n 4e/kpl)
eli aika halpaa on.
Ihan uudet taskuvaipat/AIO:t viimeisimmillä hittikuoseilla niin hinta on 20-25 euroa vaippa. tosin niistä saa kirpparilla hyvin rahat pois. Itse ostin uusia taskuvaippoja ja sain niistä yli puolet melkeen vuoden käytön jälkeen takaisin.
Vesi- ja sähkökustannukset menevät aika yksiin omakotiasujalla roskakustannusten kanssa.
joten jätekustannukset meillä ei kauheesti oo, kun jaetaan muiden asukkaiden kesken..
ap
sanottuna kestäisi itseäni, jos tuottaisin niin paljon sekajätettä.
mitenköhän mä kestän? Tai monet muut kertiksien käyttäjät..voi apua :))
Ja pyykkikone pyörii joka tapauksessa. Pesen kaikkea kuudenkympin pyykkiä samassa vaippojen kanssa. Kaikilla lapsilla on käytetty kestoja mutta itse olen alkanut "relaamaan" asiassa joka lapsen kohdalla enemmän ja enemmän. Musta esim. kertavaipat ovat suuri synti ympäristöä ja tulevia sukupolvia kohtaan ja ekan kohdalla ei juuri kertiksiä käytetty. Ehkä tyyliin yks-kaks pakettia. Toisen kohdalla meni vähän enemmän ja nyt kolmannen kanssa tulee joskus jopa kotona kertisteltyä jos pyykki pääsee kasaantumaan tai olen vaan tosi väsynyt. Niin se onkin helpointa musta että jos kestoilu tuntuu vaivalta niin pitää kotosalla molempia vaippoja ja ottaa kertiksen jos siltä tuntuu. Jokainen kestovaippa vähentää syntyvää jätettä kuitenkin.
Aika halvaksi on tullut kun ekan vaipat pelittävät ihan hyvin vielä kolmannellakin lapsella!
mitenköhän mä kestän? Tai monet muut kertiksien käyttäjät..voi apua :))
ette kykene ajattelemaan asioita niin monimutkaisesti, että ymmärtäisitte, miten kulutustottumuksenne vaikuttavat tulevaisuudessa?
Siinä se kone täyttyy samalla kun 1v roikkuu lahkeessa, 3v esittelee tosi hienoa uutta piirrustusta, 7v huutelee apua läksyihin ja 9v haluaa just sillä hetkellä miettiä yhdessä äidin kanssa millaiset synttärit järjestäisi...
On siitä tietty pieni ylimääräinen vaiva kertakäyttöisiin verrattuna (lähinnä kakkavaippojen esipesu käsisuihkulla ja käsin vaipanvaihtotilanteessa). Mutta kierrättämisessäkin on vaivaa verrattuna siihen, että laittaisi kaikki sekajätteeseen. Yksi kaveri silittää kaikki lasten vaatteet. Enemmän siihen menee aikaa, mutta kun hän tykkää että vaatteet on aina siistit, niin mikäs siinä.
Tosin meillä onkin neljä lasta eli pyykkiä joka tapauksessa PALJON. Mutta ei siis minusta se ole mitenkään vaikeaa nakata vaippa käytön jälkeen ämpäriin ja pestä ämpärillinen parin päivän välein.