ATEISTI: saako puolestasi rukoilla/toivottaa siunausta? Loukkaannutko?
Siis jos olet esim. kuolemansairas tai lapsesi on kuolemansairas, saanko sanoa sinulle, että rukoilen puolestasi? Tai saanko toivottaa Jumalan siunausta/suojelusenkeleitä tms.? Ärsyttääkö tuollaiset toivottelut, jollet itse usko?
Joskus nimittäin tällaisia tilanteita on, joissa haluaisin sanoa, että rukoilen puolestasi/siunausta. Mutta sitten sanonkin jotain muuta, kun en ole 100% varma loukkaako tuollaiset toivottelut ateistiksi tietämäni henkilön vakaumusta.
Kommentit (18)
Eräs tuttavani tekee tätä. Hän tietää aivan hyvin ateismistani, ja minä hyväksyn hänen uskonsa. Mutta hänen rukouksensa ja siunauksensa tuntuvat kiusallisilta. Tuntuu siltä, että hän ei kunnioita minun aatemaailmaani kuten minä hänen. En minäkään sano hänelle aina silloin tällöin, että hei, jumalaa ei ole. Koska tiedän, että se loukkaisi häntä. :(
Ottaisin sen niin, että sanoja toivoo minulle hyvää. Jos siis itse olisi uskossa. ;)
että tuntemattoman suusta se on täysin yhdentekevää. Tuo tuttuus ja toisen elämän arvojen tunteminen vain tekee siitä kiusallista.
mun puolesta, niin antaa mennä. Musta kaikenmaailman siunailut ja enkelit on jo sitten aika kiusallisia, vähän sama, kuin joku rupeis puhumaan kotitontuista ja metsänhengistä.
Mutta tosiaan, jos joku rukoilee mun puolesta, eikä tee siitä numeroa, niin se on ookoo. Onhan se toisaalta kiva, että joku uhraa mun asioille omia ajatuksiaan ja aikaansa.
Rukoile jumalaasi tai ole rukoilematta, ei sieltä vastausta tule kuitenkaan.
jos esim. lapseni olisi sairas ja joku tuttu kertoisi rukoilevan puolestani..tuntuisi hyvin kummalliselle. jos hän haluaa oman vakaumuksensa takia rukoilla puolestani, voi hän sen varmasti tehdä ihan hiljaa mielessään ilman minulle ilmoittamatta.
mutta ventovieras saa sanoa mitä huvittaa, vaikka rukoilla, hyväähän hän vain tarkoittaa.
siinä on jotain epämukavaa, lausujan puolelta fanaattisen ylimielistä ja samantekevää.
uskoo kristallien parantavaan voimaan yms. yhtä omituiselta tuntuisi kuolinvuoteella jos hän tulisi jotain kristalleja mulle tuputtamaan kuin jos joku siinä rupeaisi rukoilemaan. huuhaata yhtäkaikki.
jos siunailija/rukoilija tietää vakaumuksestani, tuntuu se kiusalliselta.
Jos on tosiaan kyse siita, etta haluaa ilmaista toivovansa minulle tai lapselleni hyvaa, esim. sairauden takia. Mutta jos puolestani rukoillaan tai minulle toivotetaan siunausta ylimielisessa ja tavallaan aggressiivisessa mielessa, eli "etta nakisin valon ja saisin jumalan elamaani" (tallaisiakin on) niin silloin se on minusta arsyttavaa (paitsi joltain vanhalta mummelilta tms. en pida edes tata pahana, koska tiedan etta taustalla ei ole mitaan ilkeilya. Niin, ja mina en siis ole ateisti vaan agnostikko.
mutta toisaalta, tarkoitushan on hyvä ja se on tärkeintä. Kaikkein miueluiten ottaisin vastaan konkreettista apua, esim. jos lapsi olisi kuolemansairas niin apua voisi olla vaikka makaroonilaatikon tuominen minulle kotiin, kun surun murtamana syöminen jäisi kuitenkin liian vähälle.
Mutta ei se kyllä minulle tosiaan merkitse mitään mutta ajattelen että hyvää se toivottaja vaan tarkoittaa.
Jos joku tuttu noin sanoisi, saattaisin ihmetellä enemmän että miksi sanoo noin...
Haluaako tarkoituksella sanoa jotain minulle täysin merkityksetöntä?
Minun uskovat ystäväni eivät toivota minulle siunausta tms., ja hyvä niin.
ja rukoilee puolestani kuulemma. En loukkaannu. En loukkaantuisi, vaikka kuka noin sanoisi. Eikä edes ärsytä.
Jos on tosiaan kyse siita, etta haluaa ilmaista toivovansa minulle tai lapselleni hyvaa, esim. sairauden takia. Mutta jos puolestani rukoillaan tai minulle toivotetaan siunausta ylimielisessa ja tavallaan aggressiivisessa mielessa, eli "etta nakisin valon ja saisin jumalan elamaani" (tallaisiakin on) niin silloin se on minusta arsyttavaa (paitsi joltain vanhalta mummelilta tms. en pida edes tata pahana, koska tiedan etta taustalla ei ole mitaan ilkeilya. Niin, ja mina en siis ole ateisti vaan agnostikko.
aina kun kuulen siunauksen. Siunaus sattuu ja tekee pahaa paatuneelle sydämelleni. Miksi kristityt haluavat satuttaa loitsuillaan?
harras ateisti ja täytyy sanoa että aivan yksi vitun maku mitä te hihhulit höpötäätte "puolestani".
Omaa taivaspaikkaanne siinäö vaan varjelette ja samalla haluatte herättää kuolemanpelon viime metreilä. Halveksin teitä -aamen!
jotkut "herran haltuun"-kortit ärsytti ja pikkuisen loukkasikin
Mutta ei se kyllä minulle tosiaan merkitse mitään mutta ajattelen että hyvää se toivottaja vaan tarkoittaa.
Jos joku tuttu noin sanoisi, saattaisin ihmetellä enemmän että miksi sanoo noin...
Haluaako tarkoituksella sanoa jotain minulle täysin merkityksetöntä?