Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäne 9-vuotiaan päätettävissä kummalla vanhemmallaan haluaa joulun viettää?

Vierailija
18.12.2009 |

Tapaamissopimus vuonna kivi ja kirves tietysti sanoo, että vuorojouluin aina lapsi on jommankumman luona joulun. Tänä vuonna olisi isän vuoro, mutta poika ei halua lähteä, enkä minä halua häntä pakottaa. Ex raivoaa minulle, koska sopimus sanoo sitä ja tätä.

Isä on tapaillut poikaa harvoin ja maksaa siitä nyt kun poika ei enää niin innokkaasti lähdekään hänen luokseen. Pojassa näkyy myös ihan selvästi jo se, että kaverit alkavat viedä vanhemmista voiton ja haluaa siis lomallaan viettää aikaa kavereidensa kanssa, pulkkailla ja hiihtää.

Näitä samantyyppisiä aloituksia on täällä enemmänkin, joten oletan, että monessa perheessä väännetään näitä samoja juttuja. Mitäs mieltä olette?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saattaa myös kokea, että sen täytyy olla lojaali sinulle, siksi näyttäisin olevani aikuinen, joka kestää sen, että lapsi on välillä isällään.

Vierailija
2/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei ole ainoasta lapsesta, joten puuhaa minulla on muutenkin. Isä asuu Jyväskylässä ja me pääkaupungissa ja poika kieltäytyy lähtemästä minnekään. Mitä siis teen? Pistän puolipakolla bussiin/junaan?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavata vanhempaansa ja mielestäni 9-vuotiaan mielipiteellä pitäisi jo olla vaikutusta.....ei kai ketään väkisinkään voi mihinkään laittaa....mielestäni tämä on isän ja lapsen välinen asia ja isän pitäisi puhua lapsen kanssa, mikä mättää, eikä raivota äidille..

Vierailija
4/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollista uutta tapaamissopimusta tehdessä.

Kyllä 9-vuotias menee kun vain sanot että on pakko mennä. Jotenkin sain nyt sen kuvan, että olet tyytyväinen, kun lapsi "rankaisee kelvotonta isäänsä"...

Vierailija
5/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä lain kanssa eli lapsi lähtee tapaamisvuorossa olevan luokse ja sakkokin on siitä sanktiona, jos tapaamissopimusta ei noudateta. Ainoastaan silloin voidaan asiasta poiketa, jos katsotaan, että lapselle olisi jotain vaaraa siellä toisessa kodissa. 12v saa sitten päättää missä joulunsa viettää (tai meillä ei kyllä saa päättää, että viettää vaikka kavereiden luona...).

Meillä myös 9v, jota yllättäen isä ei oikein halunnutkaan sotkemaan jouluaan edes kuudeksi tunniksi, mutta mä nyt ajattelin, että jospa mentäisiin kuitenkin tapaamissopimuksen mukaan, kun ei isä ole minnekään reissuun lähdössä tms.

Vierailija
6/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä usko, että lapseni isälläkään on mitään sitä vastaan, jos annetaan lapsen päättää.

Nyt lapsemme on vasta 6-vuotias, eikä osaakaan vielä päättää, joten joulun lapsi on kanssani ja uuden vuoden taas isällään.

Pääasia ainakin meillä on, että lapsi on onnellinen ja että päätökset tehdään hyvissä ajoin. Esim. jos lapsi haluaa mennä isälleen jouluksi, voin minä keksiä sitten muuta tekemistä jouluksi ja toisinpäin.

Meillä ei olekaan mitään tapaamissopimusta, lapsi on isällään kun sovitaan.

Vierailija
7/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän tällaista ihmistä itsekkäänä.

Vierailija
8/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin kun pistää vaan menemään, niin kyllähän tuo sielä viihtyy ja hyvän tuulisena takaisin tulee. Pitää vaan aina periaatteesta marista, kun pitää jonnekin lähteä ilman minua.

Pitääkö poikasi yksin matkustaa Jyväskylään asti junalla tai bussilla? Se voi hyvinkin olla suurin syy miksei halua lähteä. Matka on pitkä ja varmasti tylsä. Epäilenpä, että on isoin syy miksei halua lähteä niiden kavereiden lisäksi.

Tosin jos joutuu tosiaan yksin matkustamaan, niin et voi mielestäni pakottaa häntä yksin menemään. Mitä jos suustuspäissään lähteekin junasta tahallaan väärällä asemalla tai nukkuu Jyväskylän ohi. Varmaan pelottavaakin yksin matkustaa.

Olen sitä mieltä, että täytyy pakottaa isän luo jouluksi. Sitten kun on yläaste ikäinen voi mielestäni itse päättää missä joulun viettää. Vielä on kuitenkin tärkeää, että on isänkin kanssa.

Vierailija
9/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi miehelle sopimuksen mukaan. Tosiaan laissahan on se, että 12-vuotiasta vasta kuunnellaan (Ja nuorempaakin mahdollisuuksien mukaan, mikäli kypsä.) Tämä siis yleisesti laissa, ei tässä tapaamisasiassa.

Kyllä se lapsi siellä viihtyy. On tottunut vaan nyt oleen sun kanssa ja ei viittisi matkustaa.

Lähetä se isälleen. Se on sille LAPSELLE loppujen lopuksi parempi, että jää muistoja myös isän kanssa vietetyistä lapsuusjouluista.

Vierailija
10/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis yli 12 vuotiasta ei ns. pakkokeinoin toimiteta toiselle vanhemmalle vaikka esim oikeudessa olisi niin päätetty.

Mutta siis myös alle 12 vuotiaan mielipide huomioidaan lastenvalvojien toimesta.

Meillä väännetty samasta asiasta ja olimme lastenvalvojalla keskustelemassa aiheesta. Lastenvalvoja sanoi että 12 vuotta on viittellinen ikä kun joku ikä on pitänyt sanoa, mutta tärkeintä on että lapsi osaa sanoa mielipiteensä ja ymmärtää mitä se tarkoittaa.

9 vuotias tasan tietää mitä haluaa ja miksi ja varsinkin jos tilanne on ollut se että isä on itse omasta vapaasta tahdostaa lasta liian vähän tavannut.

Niin makaa kuin petaa.

Niin ja tapaamisoikeus on nimenomaan LAPSEN OIKEUS tavata vanheempaansa, ei vanhemman oikeus tavata lasta.

Eli en pakottaisi, mutta soittaisin lastenvalvojalle ja kertoisin tilanteesta ja mahdollisesti sitten pyytäisin tapaamissopimuksen uudelleen tekemistä. Se ei tietenkään ehdi täksi jouluksi mutta ainakin sitten jatkoa varten.

Meillä muuten keskustelu auttoi sen verran että sen jälkeen isä tsemppasi lapsen suhteen ja poika alkoikin sitten haluta mennä isälleen. Eli nyt siis menee omasta tahdostaan.

Monta vuotta pakotin, koska oli pakko kun poika oli niin pieni ettei häntä vielä kuultu mutta enää en pakottaisi. Nyt siis lapsi 8 vuotias.

Vierailija
11/11 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisin jotenkin tyytyväinen lapsen haluttomuuteen mennä isänsä luokse. Minun puolestani hän voi mennä aivan hyvin. SE, mihin olen rehellisesti sanoen kyrpiintynyt, on exän tapa suoltaa solvauksia puhelimitse korvaani tämän asian tiimoilta ja ehkä tuo kuulsi kirjoituksestani läpi.

Toinen juttu, jota mietin on se, että onko tässä kapinamielialassa viisasta laittaa lasta julkiseen kulkuneuvoon. Itsepäinen toope voi saada päähänsä vaikka mitä. Olisiko tapauksessa liikaa vaadittu, että isä kävisi pojan hakemassa?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi