Jos lapsen kieli jää kiinni metalliin pakkasella?
Olen joskus talvisin miettinyt, että mitä pitää tehdä, jos lapsen kieli jää metalliin kiinni esim. leikkipuistossa. Eli mitään lämmintä vettä ei ole saatavilla. Reuhtaista irti vaan, vai? (Kaikkea sitä mieleen tulee...)
Kommentit (19)
että ne lapset joita ei varoiteta asiasta, niille ei tule mieleenkään laittaa kieltä kiinni metalliin.
Ne lapset kenelle varotetaan ja huomautetaan joka ulkoilussa että "et sit laita kieltä mihinkään metalliin" niin tekevät sen taatusti.
Joskus oli jossain tämmönen tutkimus..mutta empä usko että toimii..varsinkaan minkään 1v kohdalla joka ei edes tajua mikä on metalli..
Aika idioottimaista mennä siihen itse räkimään, siihenhän muodostuu vain paksumpi jää(räkä)peite.
Miten mä sillä kädelläni lämmitän esimerkiksi lyhtypylvään? Kylmä metalli palelluttaa ainakin mun kädet nopeasti. En tajua.
Useimmat lapset ehtii kyllä riuhtaista irti ennen kuin ehtii apuun.
Odottaa hetken niin metalli lämpiää siitä kielestä
ellei odoteta noin tuntia...
Mun mummo pissasi päälle aikoinaan, lähti ainakin ilman (fyysisiä) vaurioita irti ;)
kieleen tulee vaurioita. Siis paleletumia.
kesästä lähtien (en nyt sentään ihan koko aikaa) kun 2v. nuoleskeli ulkona sellasia metallisia ajoesteitä.
Kai se olis vaan pakko repästä irti. Onneksi suun haavat parantuu yleensä nopeasti.
ja kerkesi repäisemään sen irti ennekuin huomasin asiaa. Arvasin kun kielestä tuli paljon verta ja kaiteessa oli verta.
Mulla on itse asiassa jäänyt kieli kiinni lyhtytolppaan, olin aika vanhakin, varmaan joku 5v. Uteliaisuus oli suunnatonta, ei ollut fiksuimpia hetkiäni! xD Oli ihan hetken vain kiinni, varmaan jonkun sekunnin/kaksi, mutta silti lähti kielenpää..
Mulla on itse asiassa jäänyt kieli kiinni lyhtytolppaan, olin aika vanhakin, varmaan joku 5v. Uteliaisuus oli suunnatonta, ei ollut fiksuimpia hetkiäni! xD Oli ihan hetken vain kiinni, varmaan jonkun sekunnin/kaksi, mutta silti lähti kielenpää..
oli tosi pimeää ja ihmettelin, mitä tytön naamassa on? No, ei tullut edes itkua, seuravana päivänä ei näkynyt mitään. Huulesta tais jäädä kiinni. Oli vaan kamalannäköistä, kun koko naama veressä ja talvipuku myös. Uskon, että ei muista tapahtumaa ja vahtaan kaikkea nuoleskelua...
Mä laitoin lapsena kieleni metallikaiteeseen sekunti sen jälkeen, kun pappa varoitti niin tekemistä. Mut mun 2v teki saman ihan oma-aloitteisesti, vaikken koskaan ole varoittanut eikä ole nähnyt muiden niin tekevän.
että ne lapset joita ei varoiteta asiasta, niille ei tule mieleenkään laittaa kieltä kiinni metalliin.
Ne lapset kenelle varotetaan ja huomautetaan joka ulkoilussa että "et sit laita kieltä mihinkään metalliin" niin tekevät sen taatusti.
Joskus oli jossain tämmönen tutkimus..mutta empä usko että toimii..varsinkaan minkään 1v kohdalla joka ei edes tajua mikä on metalli..
miten se edes onnistui? Ukin pissaamiset ymmärrän mutta miten mummo pissaa lapsen kielen päälle ilman että koko lapsi kastuu? Kammottavaa...
lapsen kokemuksella, että pitää paikkaansa. Meillä 3 ja 5v ei ole koskaan jäänyt mihinkään kiinni kielestään. Ja mulla ei ole tullut edes mieleen varoittaa. Naapurin "Älä laita kieltä sitten tähän, muistakin ettei tähän saa mennä kielellä lähellekään, älä vain..." selostusta kuunnellessa tuli väkisinkin mieleen, että ihme on jos lapsi ei sitä uteliaisuuttaan teen... Mutta, tuuria kai se myös paljon on. Ja varmaan heti huomenna omani ovat kiinni jossain metalliputkessa...
että ne lapset joita ei varoiteta asiasta, niille ei tule mieleenkään laittaa kieltä kiinni metalliin. Ne lapset kenelle varotetaan ja huomautetaan joka ulkoilussa että "et sit laita kieltä mihinkään metalliin" niin tekevät sen taatusti. Joskus oli jossain tämmönen tutkimus..mutta empä usko että toimii..varsinkaan minkään 1v kohdalla joka ei edes tajua mikä on metalli..
Mua ei koskaan varoitettu, joten en kokeillut. Vasta "isona", kun oli jo jonkunlainen järki päässä, edes kuulin noita tapauksia. Ja mäkin olen kuullut noita pissaamalla irrottamisia. Toimii kun muuta ei ole käytettävissä ja lapsi pitää saada siitä metallista irti, oli se mikä tahansa kaide tai potkukelkan jalas.
tämän takia minulla on aina pillimehu mukana... siitä vaan ruikkastaan
Ei tässä oo kauaa kun leikkipuistossa joku poika pyöri karusellissa ja länttäs kielensä kiinni siihen metalliin. Oli niin vähän kiinni, et se riuhtastiin vaan irti.
Omakin poikani (vuoden vanha) yrittää maistella kaikenlaista mikä eteen sattuu, joten olen miettinyt ihan samaa. Hätätilassa siihen voi tietenkin sylkeä omaa sylkeä väliin ja irrotella kielen niin. Muuta en ole keksinyt. Muistan kyl nimittäin kuinka kipeää se kielen irrottaminen ilman mitään nestettä käy. :D