yllättävän harva imettää
aloin aikani kuluksi käymään esikois-vauvani kanssa seurakunnan järjestämässä vauvaryhmässä kerran viikossa. Huomasin että imettävänä äitinä kuulun vähemmistöön. Melkein kaikki siellä syöttävät vauvojaan pullosta, siis ihan pieniäkin vauvoja. Ja ne pari muuta imettäjää lopettivat myös lapsen ollessa n. nelikuinen. Aika yllättävää. Luulin että suurin osa imettää.
Kommentit (23)
jos vain VOISIN imettää :( Kolmen viikon ikäisellä vauvallani on suulakihalkio, joten hän ei voi imeä rintaa. Pumppaan maitoni ja juotan sitten pullosta. Sydämeen sattuu ja rintoja kivistää, mutta ei voi mitään :( Julkisella paikalla ihmiset katsovat syyllistävästi, kun syötän pullosta vauvaani. Jospa tietäisivät, miten kipeä paikka tämä on minulle :((((
itse imetän vielä lastani, joka täytti juuri vuoden. Voisin sanoa, että siitä saakka kun poika oli 6 kk, sain ihmisiltä kummastuneita kommentteja yllättävän paljon, että "vieläkö sinä imetät!!!"
Mutta hienoa, että vauvasi saa kuitenkin tärkeää rintamaitoa, ja suulakihalkio pystytään korjaamaan. Uskon, että sinulla on surkea tunnelma, mutta iloitse vauvastasi, tämä ensimmäinen vuosi on mennyt niiiin nopeasti, että harmittaa oikein!!
lapsella on lyhyt kielijänne joten imu ote on hankala, ja jossain kerhoissa ja muissa sellasissa,en viistsi ruveta kikkailemaan. kotona on hyvä harjoitella. Edellistä imetinkin 1v3kk. Mitä tahdon sanoa, on erilaisia tilanteita lääkekuureja, imuote ongelmia ja vaa"en pidä" tilanteita. Jottei halua julkisesti imetellä.
voi kurjuus! Voimia sinulle!! Uskon, että se on sinulle kova paikka. Vauvasi kuitenkin saa rintamaitoa ja haluaisit imettää. Niitä ihmisiä en valitettavasti ymmärrä, jotka eivät imetä, vaikka pystyisivät..
Ap: kaikki ei tosiaan halua julkisilla paikoilla imettää. En itsekään nyt ihan julkisilla paikoilla, mutta kylässä ja kotona imetän kyllä, vaikka miehiä olisikin paikalla
voi leikata jo vastasyntyneenä? Mulla on suvussa tuota liian lyhyttä kielijännettä, itseltäni se leikattiin teini-iässä, mutta mielestäni pikkuveljeltä jo synnärillä kun oli tiedossa että sellainen mahdollisesti on kun muillakin sisaruksilla oli ollut.
kun imetin lapseni 1.5 vuotiaaksi. Nyt 2 v ja ei yhtään neuvolakäyntiä, tai sairastumisia vaikka päiväkodissa kaikki mahataudit ja rokot sekä sikainfluenssatkin kiertää. Vastustuskyky on joko peritty tai maidon myötä tullut. Ainoat kuumeet olleet vuoden välein kun saanut kausi-influenssa ja sikarokotteen.
tämä imetysvastaisuus ihan esim. hammashoitolankin osalta. Imetän vielä vuoden ikäistä lastani ja olen saanut kuulla todella monelta taholta että ei tuon ikäisen imettämisestä ole enää mitään hyötyä! Kaikki hyöty on saavutettu 6kk mennessä jne. Sitten maito muuttuu koostumukseltaan ja pilaa suurinpiirtein hampaat.
Kaikista kommenteista huolimatta imetän edelleen tyytyväisenä lastani.
ja lapseni on ollut terve koko ajan.
itselläni on kolme kaveria jotka saaneet kahden vuoden sisällä lapsensa.
Hekään eivät imetä ja syy tähän on se ettei kertakaikkiaan ole kärsivällisyyttä.
Heti syntymän jälkeen kokeilivat ja kun ei onnistunut niin pulloa vaan!
Itsellä syntyy esikoinen helmikuussa ja aijon kyllä työstää omaa kärsivällisyyttäni ja imettää ihan rinnasta
samasta asiasta. Ite lopetin nyt reilun vuoden ikäisen lapseni imettämisen. Minultakin kyseltiin varmaan lapsen ollessa 9kk ikäinen, että vieläkö viitsin imettää. Minusta se on kyllä tosi helppoa ja mukavaakin, enkä puhuisi viitsimisestä. Minäkin oon käynyt srk:n kerhoissa, ja tosiaan, hirveän moni lopettaa imettämisen siinä puolen vuoden paikkeilla. Ihmettelen miksi, jos imettäminen sujuu, sillä onhan se helpompaakin vaan imettää siihen saakka, kunnes saa antaa lehmänmaitoa. Ekaa lasta imetin 11 kk, koska hän alkoi purra niin että veri tirskui. Neuvolan täti käski vielä antaa sen kuukauden ajan korviketta, mutta eipä kelvannut. Siirryttiin lehmänmaitoon suoraan. Eli eikös se nyt oo aika vaivakin ruveta totuttamaan ensin korvikkeeseen ja sit lehmänmaitoon? No, kukin tyylillään. Tiedänpä yhden äidin, joka antoi korviketta, että pääsis taas tupakalle...
imetä vieraiden ihmisten edessä tai muutenkaan julkisilla paikoilla.
Oli sitten kuinka kyseessä muita äitejä ja olisivat samanlaisia tuijettelijoita kuin ap.
Imettäminen on yksityinen ja herkkä tapahtuma, miksi se pitäisi näyttää kaikelle kansalle??
se että ei imetä. Täällä palstalla saa suorastaan haukut siitä että et ole super äiti ja imetä lastasi. Minä imetin vain 2kk ja nyt poika 1,5 v eikä kertaakaan ole ollut kipeä.
Mutta kun ei vaan onnistunut.
Ja jos ei onnistu, niin sitten ei vaan onnistu.
Syy siihen oli että sain niin huonoja neuvoja neuvolasta, että eihän se voinutkaan onnistua. Jos olisin ollut vähemmän hormoonihöyryissä olisin järkeilyt paremmin ja pyytänyt apua esim. imetystukiryhmästä. Mutta kun en tajunut siinä tilanteessa.
Otti päähän aika rankasti että niin huonoja neuvoja sain, ja olisin mieluusti imettänyt ainaskin n. vuoden, tai tilanteen mukaan.
Nyt kävi näin, ei voi mitään.
Kaverilleni kävi samoin, ei oikeen saanut neuvoja mistään, imettäminen ei onnistunut koska vauva huusi vaan rinnalla, ei imenyt. Imetystukiryhmästäkään ei oikeen ollut apua.
Minkäs teet?!!?
Eli ei se aina ole äidin halusta kiini.
Joillakin imetys onnistuu paremmin ja helpommin, joillakin vaan koko homma tökkii, eikä se ole haluttomuudesta kiini.
vain korvikemaitoa saavien vanhempia syyllistetään tai vähän aikaa imettäviä mutten tiennyt että imettää voi liian pitkään. että siitäkin syyllistetään.
en kans ymmärrä miten harva sitä "harrastaa"! Sen ymmärtää ettei se kaikilla ole mahdollista syystä tai toisesta, mutta luulisi että suurin osa äideistä imettäisi. Se kun kuitenkin on se luonnollisin vaihtoehto lapselle.
ihan ilman mitään neuvoja
se on yksi vaistonvaraisimmista ja luonnollisimmista asioista, mitä ihminen voi tehdä
Mutta kun se ei vaan ole aina niin yksinkertaista että tissi suuhun ja vauva imee ja kaikki on hyvin.
Ja jos alku takkua, niin ei sitä vaan jaksa aina jatkaa, kun se on sitten oikeesti tosi takkuista.
T.17
muiden imetystä kohtaan. Imetän 8 kk poikaani, koska se on niin mukavan simppeli vaihtoehto. Jatkan varmaan jonnekin vuoden kintaille, esikoistakin imetin vuoden päivät. Mekin käymme perhe- ja vauvakerhoissa, mutta mulla ei ole kyllä tuon taivaallista käsitystä kuka äideistä imettää ja kuka ei. Ei mielestäni kuulu minulle.
kyllä siellä seurakunnan tiloissa pääsee ihan omaan rauhaan imettämään. Ja se on mun mielestä paljon helpompaakin kuin joku pullojen kanssa pelaaminen. -ap