4 v sai pienen oppitunnin elämästä
Mulla on yksi yh-kaveri, jonka 4-v lapselle teen joulupaketin. Heillä siis tiukkaa rahasta + ei isovanhempia.
Paketoin eilen myöhään sinne muutaman lahjan (lasten taskulamppu ja teeastiasto) + vaatetta (pyjama ja vähän muutakin). Unohdin hakea hänelle mietityn kirjan ennen oman lapseni nukkumaan menoa kaapiston hyllystä, missä mulla on lahjoiksi varattuja kirjoja. Tyttö nukkui siellä yöllä ja aattelin että herää jos kolistelen sinne. Jouduin siis äsken hakemaan ja paketoimaan sen oman 4-v tyttöni nähden... tänään pitää postittaa, niin en voinut odottaa.
Huusi että ei halua antaa mitään, se on hänen jne. Ei ole, vaan ostettu ihan lahjakäyttöön... Hän tietää sen kun sieltä on aiemminkin otettu, tosin olen saanut tehtyä sen yksin.
Panin vaan tyynesti laatikkoon, missä oli ne muut paketit. Selitin, että vaikka pukki tuokin lahjoja, niin voi antaa itsekin toiselle lahjan ilahduttakseen häntä. Ja nämä menevät tytölle, joka ei saa niin paljon lahjoja kuin hän. Ja että sille tytölle tulee hyvä mieli jouluna, kun saa myös useamman paketin.
Tyttö mietti sitä ja kysyi saako hän myös kirjan, kun ei oo sitä pukilta toivonut? (Toivoi 2 lelua ja saa kummatkin). Sanoin että saa varmaankin, joskus mummot ja kummit muistavat häntä ja laittavat pukin apulaisina lahjan hänelle.
Tyytyi sitten tuohon.
Tajusikohan se nyt liikaa tästä joululahjahommasta? Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta, ja miten olette selittäneet?
Kommentit (13)
Niille on jotenkin "selvää" että vaikka pukki tuo lahjat niin niitä voi muutkin ostaa (ja jotenkin ne menee sinne pukinkonttiin ;).
paketoin lasten kanssa pikkumuistamiset hoitotädeille ja naapureille. Paketoisin mieluusti heidän kanssaan jo ihan oikeitakin lahjoja mummoille ja kummeille, mutta odottakoon nyt vielä sitä päivää, jolloin totuus joulupukista paljastuu.
Olen vähän sitä mieltä, että meidän lasten mielestä lahja on kivempi antaa kuin saada. Esimerkiksi isälle yhdessä syntymäpäivänä ja isänpäivänä hankitut lahjat ovat tuottaneet iloa ja jännitystä paljon useammaksi päiväksi kuin heidän saamansa lahjat : )
antoi päiväkotiin hoitajien lahjat + on ennenkin antanut ne + muiden synttärit, isänpäivät, äitienpäivät ovat olleet ok ja kiva antaa.
Mutta tämä joululahja otti koville..
paketoin lasten kanssa pikkumuistamiset hoitotädeille ja naapureille. Paketoisin mieluusti heidän kanssaan jo ihan oikeitakin lahjoja mummoille ja kummeille, mutta odottakoon nyt vielä sitä päivää, jolloin totuus joulupukista paljastuu.
Olen vähän sitä mieltä, että meidän lasten mielestä lahja on kivempi antaa kuin saada. Esimerkiksi isälle yhdessä syntymäpäivänä ja isänpäivänä hankitut lahjat ovat tuottaneet iloa ja jännitystä paljon useammaksi päiväksi kuin heidän saamansa lahjat : )
kun mieheni sisko oli tuonut meille pari kassillista paketteja.
Ne unohtuivat olkkarin nurkkaan ja 3,5v poika löysi ne sieltä.
Oli vitsit vähissä ja piti salamannopeasti kehitellä hyvä syy niille.
Parempaakaan ei heti tullut mieleen, joten sanoin että joulupukki toi ne meille varastoon kun pukin omaan varastoon ei mahtunut kaikki lahjat. Pukki hakee sitten ne lahjat ja jakaa jouluna.
Onneksi meni selitys läpi ;-)
huh huh :-).
ap
kun mieheni sisko oli tuonut meille pari kassillista paketteja.
Ne unohtuivat olkkarin nurkkaan ja 3,5v poika löysi ne sieltä.
Oli vitsit vähissä ja piti salamannopeasti kehitellä hyvä syy niille.
Parempaakaan ei heti tullut mieleen, joten sanoin että joulupukki toi ne meille varastoon kun pukin omaan varastoon ei mahtunut kaikki lahjat. Pukki hakee sitten ne lahjat ja jakaa jouluna.
Onneksi meni selitys läpi ;-)
ystävät ostavat lahjat, jotka sitten pukki jakaa. Jos jakaa, siis tulee käymään. Tai sitten vaan jaetaan paketit jouluaattona.
Käymme muutenkin yhdessä jouluaostoksilla ja mietimme lahjoja yhdessä.
Jouluna juhlitaan Jeesuksen syntymäjuhlana ja silloin on tapana jakaa lahjoja, kuten itämään tietäjät toivat Jeesus-lapselle ja kuten nykyään on tapana "leikkiä"joulupukkileikkiä.
Koskaan en ole erityisemmin uskotellut lapsilleni mitään joulupukista, lähinnä vain esitellyt ilmiön kulttuurimme kuuluvana ilmiönä. Tosin sitten itseäni on aina vähän ärsyttänyt päiväkotien tonttukeskeisyys.
Lapset 15, 8, 6 sekä ihan pieni vauva
tänään pitää postittaa, niin en voinut odottaa. Huusi että ei halua antaa mitään, se on hänen jne. Ei ole, vaan ostettu ihan lahjakäyttöön... Hän tietää sen kun sieltä on aiemminkin otettu, tosin olen saanut tehtyä sen yksin.?
..ap:n tilanteessa ongelma ei ollut joulupukkiin liittyvä vaan siihen ettei tyttö olisi halunnut antaa kirjaa pois kun piti sitä omanaan? Miksi ylipäänsä noita pakettihommia ja tavaroiden pois antamista on alunperinkään pitänyt tehdä salassa? Jos ei olisi tehty, ei lapsen olisi tarvinnut nostaa asiasta kohtausta. Mielestäni ap hoiti tilanteen oikein hyvin, hyvä on lapsenkin oppia sitä antamisen iloa eikä aina vaan saamisen.
Lisäksi sukulaiset ostavat jotain ja aikuiset sitten ostavat toisilleen, koska heille pukki ei tuo. Kyllä meillä tyttö on ainakin sen verran fiksu, että on kysynyt jo 3-vuotiaana niistä paketoijista kaupassa. Ei jakseta leikkiä agenttia montaa kuukautta ja keksiä hätävalheita. Ei lasta voi poissa kaupoistakaan pitää.
Joulupukkiin ja tonttuihin kyllä uskoo ja kovasti lahjalistaa pukille kirjoitti. =)
Ja nostetaan aattoaamuna kaikki kuusen alla. Joulupukkia odotetaan kuin kuuta nousevaa, koska vasta hän antaa luvan avata ne :). Ja meilläkin on tosiaan toimittu joulupukin varavarastona, kun siellä on niin täyttä ;).
poika ei ole kai ikinä oikein täysillä uskonut joulupukkiin, mutta ei ole ikinä alkanut pukin nähtyään kailottaa ettei ole oikea tms. Käsittääkseni moni lapsi vähän uskoo jouluna joulupukkiin, vaikka järjellä tietää, ettei sitä ole. Ehkä olen tylsä, mutta musta on väärin väenvängällä opettaa loruja lapsille, koska myöhemmin voi tajuta oman typeryytensä karullakin tavalla. Mutta leikki leikkinä, kyllä meillekin pukki tulee.
omapitäväinen, niin hän olisi tahtonut sen kirjan itselleen, vaikka se olisi ollut kudontaohjekirja kummitädille tai mikä tahansa aikuisten kirja.
Nyt se oli lastenkirja. Mulla on siis jemmassa aina noin 5-6 erilaista hyvää lastenkirjaa, kun tulee äkillisiä päiväkotikavereiden synttäreitä ja muita kutsuja. Ja oon varannut siihen tämän kirjan just tälle kaverin lapselle.
Meillä on ollut työttömyyttä ja ei ole aina yhtäkkiä heittää lahjoihin rahaa, joten mulla on noita + muutama kortti. Hän on kysynyt, mitä ne kirjat ovat ja olen vastannut, että äiti on ne ostanut lahjoiksi eikä hänelle. Hänellä on itsellään paljon kirjoja.
Joten ei ollut hänen.
Olen tehnyt salassa, ettei rohmua sitä varastoa, ja jouluhommissa on tämä pukkihomma. Synttäreille ihan viime aikoina olen kysynyt tytöltä itseltään, kumpi kahdesta on kaverille mieluisampi.
Unohtui se katkeruus aika pian kuitenkin... Vaikka meilläkään ei oo aina niin paljon sitä rahaa, niin meitä muistaa moni (mummot, kummit, muutama vanhempi täti jne.), joten hän saa pakettia, vaikka ei itse niin ostettaisi.
ap
tänään pitää postittaa, niin en voinut odottaa. Huusi että ei halua antaa mitään, se on hänen jne. Ei ole, vaan ostettu ihan lahjakäyttöön... Hän tietää sen kun sieltä on aiemminkin otettu, tosin olen saanut tehtyä sen yksin.?
..ap:n tilanteessa ongelma ei ollut joulupukkiin liittyvä vaan siihen ettei tyttö olisi halunnut antaa kirjaa pois kun piti sitä omanaan? Miksi ylipäänsä noita pakettihommia ja tavaroiden pois antamista on alunperinkään pitänyt tehdä salassa? Jos ei olisi tehty, ei lapsen olisi tarvinnut nostaa asiasta kohtausta. Mielestäni ap hoiti tilanteen oikein hyvin, hyvä on lapsenkin oppia sitä antamisen iloa eikä aina vaan saamisen.
että eihän kenelläkään, edes maailman rikkaimmalla tai joulupukilla, ole varaa hankkia lahjoja kaikille maailman lapsille siksi meidän kaikkien on leikittävä tonttuja ja ostettava ja tehtävä lahjoja. Aivan ihana nyssyköitä on sitten lahjojen joukossa äidille, isille, mummoille ja serkuille. Eskarilainen virkkasi serkulle yhtenä vuonna pitkän "lettinauhan" ja voi sitä onnea kun serkku, joka oli samassa koulussa seiskalla, oli lettinauha päässä koulussa.
Meillä muuten uskoo joulupukkiin mummikin.
että voi muistaa muita, esim. kun olen vienyt lasten kanssa muistamisia.
Mutta pukin konttia ei oo sekoitettu siihen. Voihan se olla, että nyt alkaa ymmärtämään...