Minkä ikäisenä lapset hiihtää / luistelee?
Meillä tyttö 2,5v ja pähkäilemme, että jokohan voisi joululahjaksi sukset tai luistimet ostaa. Millaisia kokemuksia teillä asiasta on?
Kommentit (23)
2,5v. poika hiihtää nyt toista talvea. Eli viime vuonna sai 1,5-vuotiaana sukset joululahjaksi. Ja hiihti siis viime talven. Täksi talveksi meinaan harjotusluistimet hankkia ;)
ja kannattaakin alkaa harjoittelu ilman sen kummempia paineita.
Riippuu ihan vanhempien aktiivisuudesta ja lapsen omista valmiuksista, missä iässä mikäkin taito tulee. Omat lapseni ovat 3-vuotiaina hiihtäneet 1-3 km melko tasaista latua ja lasketelleet itsenäisesti lastenrinteissä, mutta eivät osanneet luistella, koska emme viitsineet emmekä osanneet opettaa.
Ystäväni 2,5-vuotias käy jo taitoluisteluseuran harjoituksissa 2 kertaa viikossa.
Että eroja on.
suksethan voi ostaa, tuon ikäiselle riittää remmisukset mutta niillä ei kovin pitkään viitsi opetella. Sitten kun kunnolla alkaa opetella niin remmisuksista ei oikein ole mihinkään...
Meillä on tossa iässä kersat menny suksilla ja luistimilla.
jatkuvasti kuinka haluaisi sukset :). Me vanhemmat vaan ollaan epäilty ettei tuon ikäinen pysy pystyssä. Neiti on kyllä motorisesti etevä, joten hankintaan menevät nyt sitten teidän innoittamina ainakin sukset (kun itsekkin hiihdämme paljon). Luistimet saa odottaa ensi talvea.
T: AP
Meidän kuopuksemme on nyt neljä ja tänä talvena hiihtää jo hyvin (pääsimme viikonloppuna suksille kotipihassa kun lunta tuli sen verran). Kaksi edellistä talvea on lähinnä "kävellyt" niillä suksilla.
Hiihtämisen suhteen annan sellaisen vinkin, että älä osta sellaisia remmisuksia jotka kiinnitetään kenkiin vaan monot ja sukset. Noilla remmisuksilla ei ole kivaa vanhemmilla eikä lapsella eikä ne oikein edistä sitä hiihtotaitoa mitenkään.
Luistelussa meillä ovat kaikki olleet luistimilla n. 2½-3 vuotiaana ja sekin on alkuun ollut sellaista kävelemistä. Keskimmäisemme meni luistelukouluun 3-vuotiaana ja oppi siellä sitten tosi nopeasti.
Tässäkin: Panosta kunnollisiin luistimiin, ei muovisiin harjoitusluistimiin - voi olla taitoluistimet tai hokkarityyppiset piikittömät, mutta kunnon kengällä.
ÄLÄ missään nimessä osta remmisiteellisiä ns. "ensisuksia". Niistä ei ole muuta kuin harmia: eivät pysy jalassa eivätkä opeta hiihtämään.
Kun ostat nyt sukset ja oikeat siteet sekä niihin sopivat monot, voitte käyttää samoja suksia ja siteitä myös ensi talvena. Vain monot vaihdetaan isompiin. Rahaa menee saman verran kuin jos ostaisitte nyt halvan ensisuksipaketin ja ensi talvena sitten oikeat sukset (kun ei niillä remmijutuilla tehnyt mitään).
Mutta jos itse hiihdätte paljon, varmaan olisit tämän hoksannutkin. Vinkkinä vaan kaikille muille!
Minua alettiin opettaa hiihtämään ja luistelemaan 3-vuotiaana. Äidin mukaan olin niin innotunut luistelemisesta, että en olisi lähtenyt kentältä ekalla kerralla millään pois ennenkuin osaan ilman tukea. :)
Ostakaa heti kunnolliset, pienet kaunoluistimet. Ne ns. opetteluluistimet ei mistään kotoisin. Ja katsokaa, että luistimen kenkä on nahkaa ja terä tehty jossain Euroopan maassa tai Kanadassa. Ne maksaa vähän enemmän, mutta niillä halvoilla kiinalaisilla luistimilla ei tee mitään!
Ostin itse viime talvena halvat kiinalaiset luistimet. Kenkä on kai jotain keinonahkaa = muovia eli kamalan kova, ei saa kunnolla nauhoja kiristettyä eli eivät tue nilkkaa. Ja terä niin huonoa metallia, että tylsyy helposti.
Ei kannata heittää rahaa hukkaan noihin sekundakiinalaisiin urheiluvälineisiin. Menee vaan raha hukkaan, ei niillä voi luistella.
ÄLÄ missään nimessä osta remmisiteellisiä ns. "ensisuksia". Niistä ei ole muuta kuin harmia: eivät pysy jalassa eivätkä opeta hiihtämään.
Kun ostat nyt sukset ja oikeat siteet sekä niihin sopivat monot, voitte käyttää samoja suksia ja siteitä myös ensi talvena. Vain monot vaihdetaan isompiin. Rahaa menee saman verran kuin jos ostaisitte nyt halvan ensisuksipaketin ja ensi talvena sitten oikeat sukset (kun ei niillä remmijutuilla tehnyt mitään).
Mutta jos itse hiihdätte paljon, varmaan olisit tämän hoksannutkin. Vinkkinä vaan kaikille muille!
Kaunareissa pienet kompastuu teriin.
Hokkareissa oppii oikean luistelutyylin tytötkin.
saaneet ensimmäiset sukset ja luistimet 2-vuotiaana.
Eihän se meno aluksi mitenkään vilkasta ole, mutta ovat tykänneet kun ovat aikuisen avustuksella päässeet jotenkin eteenpäin :)
3-vuotiailla meno on jo varmempaa ja pärjää vähän jo itsekin. Tuen kanssa pienet voivat luistella melkoista vauhtia. Hiihtäminen on kävelyä sukset jalassa :)
Laskettelusukset ovat saaneet 4-5-vuotiaina, riippuen siitä kuinka hyvä tasapainonsa on.
Kovasti meidän lapset ainakin tykkäävät talvilajeista vaikka eivät niitä hyvin hallitsisikaan.
Kummilapseni sai viime vuonna jostain vanhat remmisukset ja jotkut sauvat. Olisi ollut kamalan innostunut hiihtämisestä, mutta äitinsä toisteli, miten hän vihaa ulkoliikuntaa ja on itse sisäihminen, ettei viitsi opettaa hiihtämistä.
No, minä kummitätinä tein ladun heidän takapihalle ja yritin poikaa opettaa. Eihän ne remmisukset pysyneet jalassa ja pojan sauvat oli pidemmät kuin lapsi itse!
Tottakai lapsi ensin "käveli" ne sukset jalassa. Siihenhän voi mennä pari vuotta, ennenkuin hoksaa, miten hiihtämisessä liukupotku menee. No, lapsen isä kävi ladun vieressä lässyttämässä, että ei se noin mene, miten sä meidän lasta opetat, eihän se noin voi hiihtää...
No, siinä meni lapsella hiihtointo. Vanhemmat ei kertaakaan vieneet ladulle. Nyt ei tällä lapsella, joka jo 5-vuotta, eikä sisaruksella ole luistimia eikä suksia. Vanhempien pitää talvella lähes joka päivä vähän hiihtää lapsen kanssa, että oppisi! Enkä minä kummina voi heillä koko ajan juosta opettamassa, on omakin elämä.
Pienille tytöillekin hokkarit ovat ihan hyvät ensiluistimet. Ja miksei isommillekin - näyttää olevan ihan muotia teinitytöilläkin luistella hokkareilla.
Mutta yksi vinkki luistimista: Teroittakaa ihmeessä ne luistimet kunnolla ennen kuin pistätte lapsen jäälle. Tylsät luistimet lipsuvat pois vartalon alta eikä niillä voi pysyä pystyssä ellei jo osaa aika hyvin.
Joillakin on sellainen harhakuvitelma, että tylsillä terillä pääsee paremmin alkuun. Asia on täysin päinvastoin!
Ja älkää ostako niitä erittäin matalavartisia ensiluistimia! Ne eivät tue nilkkaa ollenkaan. On kamalaa katsoa, kun lapsilla nilkat vempsottavat mihin sattuu ja kaikki energia menee nilkkoihin eikä itse luistelutekniikan opetteluun.
Mua kanssa säälittää ne lapset, joiden vanhemmat tahallaan sulkevat heiltä mahdollisuuden oppia ihan vaan omaa laiskuuttaan.
Lapsella on herkkyyskausia juuri tuossa 3-6 vuoden iässä, jolloin monet taidot tulevat kuin itsestään, kun niihin kannustetaan ja rohkaistaan. Ja sanokaa mitä sanotte: edelleen juoksu, hypyt, pallonheitto, uiminen, hiihtäminen ja luistelu ovat niitä perustaitoja, jotka jokaisen suomalaisen lapsen olisi syytä oppia.
Kun vanhemmat vetoavat omiin puutteellisiin taitoihinsa tai omiin antipatioihinsa joitakin lajeja kohtaan, he samalla tuomitsevat lapsensakin jäämään näitä valmiuksia vaille. Reilua?
Joku väittää että opetetaanhan sitä koulussa. Se on kukkua! Jos lapsi saa ensikontaktin urheiluun koulussa, hänellä on hyvin suuri todennäköisyys kehittyä tällaiseksi "Mä oon aina ollu huono liikassa" -tyypiksi. Vaikka kuinka olisi ollut edellytykset oppia, jos isä ja äiti olisivat vähän vaivautuneet pihalle.
Kummilapseni sai viime vuonna jostain vanhat remmisukset ja jotkut sauvat. Olisi ollut kamalan innostunut hiihtämisestä, mutta äitinsä toisteli, miten hän vihaa ulkoliikuntaa ja on itse sisäihminen, ettei viitsi opettaa hiihtämistä. No, minä kummitätinä tein ladun heidän takapihalle ja yritin poikaa opettaa. Eihän ne remmisukset pysyneet jalassa ja pojan sauvat oli pidemmät kuin lapsi itse! Tottakai lapsi ensin "käveli" ne sukset jalassa. Siihenhän voi mennä pari vuotta, ennenkuin hoksaa, miten hiihtämisessä liukupotku menee. No, lapsen isä kävi ladun vieressä lässyttämässä, että ei se noin mene, miten sä meidän lasta opetat, eihän se noin voi hiihtää... No, siinä meni lapsella hiihtointo. Vanhemmat ei kertaakaan vieneet ladulle. Nyt ei tällä lapsella, joka jo 5-vuotta, eikä sisaruksella ole luistimia eikä suksia. Vanhempien pitää talvella lähes joka päivä vähän hiihtää lapsen kanssa, että oppisi! Enkä minä kummina voi heillä koko ajan juosta opettamassa, on omakin elämä.
oikeilla monoilla olevat sukset? Niistä en kyllä tiennytkään. Olisin varmaan tyhmänä ostanut ne remmeillä omiin kenkiin laitettavat sukset. Kiitos vinkistä!
T: AP
Jos et löydä kaupasta, meillä on täällä pieneksi jääneet uudenveroiset monot kokoa 25 tai 26.
ja luistelun 2-4v. iässä. Lapset pienellä ikäerolla ja mitä isompi edellä sen pienemmät perässä.
niin saadaan pikkuneiti onnelliseksi hiihtäjäksi, kuten äitinsäkin on :).
T:AP
Meillä tyttö 2,5v ja pähkäilemme, että jokohan voisi joululahjaksi sukset tai luistimet ostaa. Millaisia kokemuksia teillä asiasta on?
Omat lapseni ovat luistelleet ekan kerran 1v5kk-1v10kk ja hiihtäneet samoihin aikoihin. Myös laskettelun alkeita on harjoiteltu muutamaa kuukautta myöhemmin. Omat lapseni ovat muutenkin liikunnallisia. Molemmat oppivat 2,5v ajamaa polkypyörällä ilman apupyöriä.
Mutta sehän on niin vanhemmista kiinni mihin panostaa ja miten jaksaa opettaa ja saa innostuksen lapseenkin tarttumaan. Eli osta ihmeessä ja sitten menette yhdessä luistelemaan ja hiihtämään. Muista kärsivällisyys mukaan, äläkä luovuta kella kerralla, kukaan ei ole mestari syntyessään, mutta yhden talven harjoittelun jälkeen voi jo olla!
Meillä ei kukaan ole vielä tuon ikäisenä kiinnostunut. Mutta luulisin, että luistelu voisi olla parempi vaihtoehto.
Meillä viime vuonna yritettiin 3-vuotiaalle luistelua. Kaatui kerran ja sen jälkeen ei sinä talvena suostunut laittaa luistimia jalkaan. Tänä vuonna luistelee jo ihan mielellään.