Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Syvä huokaus" Mies tarkasti lapsen hampaat pesun jälkeen

Vierailija
07.01.2009 |

En tiedä miten teillä on tapana, mutta meillä 8v pesee itse hampaansa, mutta minä tarkistan pesun jälkeen. Tarkistus tarkoittaa siiis sitä, että käyn itse harjalla hampaat läpi ja näin varmistan ,että ovat puhtaat.

Tänään mieheni hoiti tarkistuksen: makasi sohvalla, pyysi lasta avaamaan suun ja totesi ,että hyvin on pesty? "Huokaus"

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun on liioiteltu

Vierailija
2/23 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vajaa 5v lapseni harjaa ihan itse hampaat. Joka toinen päivä autetaan takahampaiden kanssa varmuuden vuoksi, mutta hän onkin 4v. Kyllä oletan että parin vuoden päästä ei enää tarvitse varmistella. Samalla lailla tuo suunsa näytille. Haistan hengityksestä onko tahnaa käytetty ja hampaista näkee onko blakkia jäänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kolmoselle:

me saatiin hammashoitolasta ihan selvät ohjeet, että aikuiset hoitavat lapsen hammaspesun kouluikään asti ainakin jompanakumpana päivän pesukerroista. Ja niin me ollaan tehtykin, en minä ainakaan pysty normaalivalossa erottamaan takahampaiden plakkeja.

Vierailija
4/23 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin hän on kykenevä pesemään itse omat hampaansa.

Meillä 7-vuotiaalta vielä aikuinen melko nopeasti pesee lapen pesun jälkeen hampaat.

Melkein 10-vuotias on varmaan vuoden pessyt ihan itse.

Teillä on varmaan ap erilainen käsitys lapsen hienomotorisista taidoista. Tai ehkä mies ei ajattele asiaa sen tarkemmin.

Vierailija
5/23 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että allekouluikäisen ( ja isommankin) hamaat on hyvä tarkastaa ja käydä itse läpi joka kerta. Vaikka itse harjaakin hampaansa, on niin tehnyt jo pitkään.. valitettavsti pienenihmisen taidot ei vielä riitä.

Vierailija
6/23 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. nainen

Vierailija
7/23 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin hän on kykenevä pesemään itse omat hampaansa.

Meillä 7-vuotiaalta vielä aikuinen melko nopeasti pesee lapen pesun jälkeen hampaat.

Melkein 10-vuotias on varmaan vuoden pessyt ihan itse.

Teillä on varmaan ap erilainen käsitys lapsen hienomotorisista taidoista. Tai ehkä mies ei ajattele asiaa sen tarkemmin.

Mutta ehditkin ensin. =)

Eli kyllä meilläkin vielä 8v hampaiden pesu tarkistetaan, ja aika-ajoin 9-vuotiaankin...

Vierailija
8/23 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tää on reväisty:

Yleispätevä sääntö on, että kun lapsi osaa kirjoittaa kaunokirjoitusta

niin silloin hän on kykenevä pesemään itse omat hampaansa

t. ope

Vierailija
9/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän opettajien ei tarvitse puuttua siihen asiaan. Ei se kaunokirjoitusvertaus sitä tarkoittanut. - toinen ope

Vierailija
10/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaunokirjoitusta"!

Vierailija
11/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimitaan näin 4v:n kanssa:

Aamulla hän pesee hampaat itse JOSKUS ja ottaa fluoritabletin, yleisimmin äiti pesee.

Illalla hän saa ensin pestä itse, jonka jälkeen jompikumpi vanhemmista pesee vielä huolellisesti.

Tämän ikäinen ei osaa vielä huolehtia täysin hammaspesusta.

Tuo kaunokirjoitussääntö kuulostaa hyvältä! ;)

Vierailija
12/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kouluissa ei opeteta enää kaunokirjoitusta?

Vierailija
13/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hampaansa. Meillä poika 5-vuotias ja minä pesen sähköhammasharjallaan hänen hampaansa kahdesti päivässä. Hänellä on jo 5 rautahammasta ja poskihampaathan ei vaihdukaan, joten en viitsi ottaa riskejä, että tulis omien pesujen tähden reikiä. Meillä myös hammaslääkäri sanoi, että kun lapsi osaa itse kirjoittaa voi luottaa, että hampaiden harjauskin sujuu itsenäisesti.

Vierailija
14/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa harjata kumminkaan niin pitää tarkistaa. Mahtaa rakentaa kummasti lapsen itsetuntoa.

Vierailija
15/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapseesi voi luottaa? Eikö hän sitten yleensä pese hampaitaan vai miksi teet noin?

Vierailija
16/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 10-vuotiaaksi asti tulee vanhempien varmistaa pesutulos!

Vierailija
17/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan tuo kaunokirjoitussääntö on ollut ainakin 10 vuotta hammaslääkärien nyrkkisääntö. Nykyisin kai sitten voi puhua, että kun lapsi kykenee siistiin yhteinäiseen tekstaukseen on hienmomotoriikka ja huolellisuus sitä luokkaa, että ne hampaansakin saa kaikilta pinnoiltaan puhtaaksi.

Et osaa harjata kumminkaan niin pitää tarkistaa. Mahtaa rakentaa kummasti lapsen itsetuntoa.

Vierailija
18/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin pesen vieläkin meidän Reijon hampulit (32v) Rintamaidosta luovuttiin vajaa puolivuotta sitten.. tutista pitäisi alkaa kans pikkuhiljaa vierottamaan

Vierailija
19/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä, ettei alle 10-vuotias kykene tarkasti harjaamaan, johtuu juuri hienomotoriikan kehittymistahdista. Etkö osaa lukea, vai etkö ymmärrä luettua?

Eikö lapseesi voi luottaa? Eikö hän sitten yleensä pese hampaitaan vai miksi teet noin?

Vierailija
20/23 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ja 9-vuotiaiden lasten hampaat vielä vanhemmat tarkistaa (=harjaa) lasten harjauksen jälkeen. Ei lapset vielä osaa harjata mm. takahampaita riittävän hyvin. (Tosin niin ei osaa iso osa aikuisistakaan...)

Ja toinen lapsen vanhemmista on hammaslääkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi