Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakinaistaminen edessä ja raskaana, koska kerron??

Vierailija
17.12.2009 |

Sain eilen tietää, että työsopimukseni vakinaistetaan vuoden alusta. No, ihana asia sinällään, mutta olen tällä hetkellä raskaana rv 10+2. Työnanatajalle en ole tästä vielä kertonut ja nyt olenkin sitten miettinyt pääni puhki, että kannattisiko kertoa jo nyt ennen papereiden allekirjoittamista vai vasta ensi vuoden puolella. Toisaalta, ei kertomista voi enää kovin kauan venyttääkään...

Ihan kauhea olo, tuntuu että olisin jotenkin pettänyt pomoni tms. Raskaus ei kuitenkaan saanut alkuansa kovin helposti ja nyt tämän työasian takia en ole jotenkin osannut edes iloita siitä täysillä :( Tämä vakinaistamisjuttukin tuli vähän puun takaa, mutta silti...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee kesken, niin asian selitteleminen pomolle ei varmaankaan innosta, vaikka kuinka olisi luottamukselliset välit. Mahaa pystyy peittelemään tosi pitkälle, joten kerro asiasta vaikka helmikuussa.

Vierailija
2/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosin ollut mitään vakinaistamishässäkkää meneillään.

Raskaus on epävarmaa, joten enpä menisi antamaan paikkaani muulle ihan siksikään, että jos raskaudessa tuleekin jotain ikävää vastaan.

Rakenneultrassa saat mm. tietää tarkemmin sikiön terveydestä, ja sielläkin voi löytyä vielä jotain vakavaa. Sen jälkeen on hyvä kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerro. Jokainen peruskoulun käynyt pomo tietää että tietyn ikäinen nainen voi tulla raskaaksi.

Elämä on. Kerrot sitten kun on aika, vakinaistaminen EI LIITY TÄHÄN!

Vierailija
4/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vakipaikan, kun olin 30 raskausviikolla ja raskaus oli työnantajan tiedossa, vaikka oli muitakin hakijoita. Mutta tiedän, ettei jokaisessa työpaikassa olla yhtä suopeita raskauden suhteen. Kerrot sitten vaikka 2 kk ennen äitiyslomaa, sehän se takaraja on.

Vierailija
5/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työmaailma on raju. et kerro.

Vierailija
6/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tullut raskaaksi ja saanut vakituisen työpaikan. pidä ne molemmat. eli et tietenkään kerro vielä aikoihin, ainakaan ennen papereiden tekoa. se lapsikin täytyy elättää...

Vierailija
7/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat ajatella, että työnantaja on kiva ja arvostaa elettäsi ja palkitsee rehellisyytesi. Työnantaja arvostaa sitä kyllä, mutta todennäköisesti vain siksi, että sai käyttöönsä tärkeää informaatiota.

Ketjussa tuli hyviä argumentteja. Työnantaja tietää kyllä, että voit saada lapsia. Raskaus on vielä ns. epävarmoilla viikoilla. Pomo ei tosiaan kerro tai korjaa sinulle syntyviä mielikuvia, jos ne palvelevat hänen työtään eli johtamista, koska aina voi sanoa myöhemmin, että suunnitelmat muuttuivat tai että suunniteltu juttu ei nyt onnistukaan, no kän duu...

Jos vakinaistamisen jälkeen tulee jotain mutinoita, voit kysyä, että mikä merkitys kertomisella olisi ollut, koska olet töissä vielä yli puoli vuotta. Voit kysyä sitäkin, että olisiko sillä ollut vaikutusta vakinaistamiseen. Harva pomo kehtaa sanoa, että oli. Voit myös letkauttaa, että halusit säästää pomon siltä vaikealta tilanteelta, että vakinaistamiseen olisi vaikuttanut epäasialliset syyt. Sitähän pomo ei varmasti aikonut tehdä eihän?

Ja lopuksi mielestäni paras ajattelemisen arvoinen juttu: kuinka moni mies sanoisi tuossa tilanteessa, että aikoo jäädä puolen vuoden päästä vuodeksi kotiin hoitamaan lapsiaan...?

Minä itse kerroin, ja 12 kk työntekijätarve päivittyi äkkiä 6 kk:deksi. Työn antaja julkinen sektori.

Vierailija
8/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kerroin n 3 kk ennen kun jäin äitiyslomalle. Syy oli se, että pelkäsin itse koko ajan keskenmenoa.

Mulla oli vakipaikka, eli kertomisen ajankohta oli vain keskenmenon takia noin myöhäinen. Ja kerroin siksi koska silloin jaettiin uusia työtehtäviä ja ajattelin että ajattelen nyt fiksusti.

Me ei todellakaan kerrottu kenellekään vkolla 10, odotat ultrat läpi. Ellet ole ihminen, joka haluaa paljon tukea muualta.

Vierailija
9/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk ennenkuin jäät äitiyslomalle. Että reilusti vaan sitten joskus ensi vuoden puolella.

Vierailija
10/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikava kylla tiedan omasta ja muiden kokemuksesta, etta ainakin jos vakinaistamisesta ei ole mustaa valkoisella, raskaus voi hyvinkin olla se syy jonka takia se perutaan (ei tietenkaan virallisesti, aina loytyy joku muu syy). Eli jos vakinaistamislupausta ei vahintaan ole tehty kirjallisesti, ei kannata kertoa.

Vierailija
11/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta sen jälkeen kun nimet on papereissa. Vaikka kuinka haluat uskoa, että työpaikka on kiva ja pomo reilu (ja varmasti todellisuudessa onkin) niin saattaa firman taloudelliset asiat painaa ja tuon kertomisen jälkeen sinua ei vakinaistettaisikaan...

Ei se ole pettämistä. Elämä nyt vaan menee silleen.

t. yksi lähes samassa tilanteessa ollut (no 3kk vakinaistamisen jälkeen raskaana, ja kertomista pystyi vielä venyttämään siitä)

Vierailija
12/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee.

Vierailija
13/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäpaitsi ressi on pahasta vauvalle. :)

Ei kuulu pomolle pletko raskaana vai et. Eikä raskautesi saisi vaikuttaa milläänlailla vakinaistamis päätökseen.

Ja tosiaan lain mukaan ei tarvitse kertoa kuin vasta 2 kk ennen lomalle jäämistä. Ja useimmissa ammateissa äitiyslomalle jäädään n. 1kk ennen laskettua aikaa.

Sinuna en kertoisi ennen papereiden allekirjoitusta. Mutta jos asia vaivaa kovasti, voithan toki kertoa. Jos vakinasitamis päätös perutaan raskautesi vuoksi, voit vetää pomon käräjille...

Vierailija
14/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos asia vaivaa kovasti, voithan toki kertoa. Jos vakinasitamis päätös perutaan raskautesi vuoksi, voit vetää pomon käräjille...

Koska pomon on helppo löytää joku muu, legitiimi syy, etkä pysty todistamaan että raskaus oli syynä. Sitäpaitsi käräjointi se vasta kallista ja stressaavaa onkin, ja voi olla hankalaa mennä töihin työnantajalle jota vastaan olet käräjöinyt, vaikka olisit voittanutkin...

Vierailija
15/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asian suhteen jälkikäteen, ettei tule mitään kyräilyä, kun et " kertonut ajoissa", voit sanoa, että raskauden jatkuminen oli alussa epävarmaa tms.

Mulla on itselläni ollut kaikissa kolmessa raskaudessani alussa vuotoja, ja kolmas meinasi mennä onnettomuudessa kesken viikoll 16, joten ei ole mitään velvollisuutta kertoa raskaudesta ennen kuin on ihan varmaa, että se tavalla tai toisella vaikuttaa työpanokseesi, siis jatkuipa raskaus tai keskeytyi.

Itse olen kertonut n. viikolla 20 raskauksista, sen jälkeen kun rakenneultrakin on käyty läpi ja on varmaa, että raskaus jatkuu.

Vierailija
16/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika pitkälle piilottelemaan kunhan vaan käyttää oikeanlaisia vaatteita!!!

Vierailija
17/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kerro ennen kuin nimet on papereissa.

Työnantaja ei ole idiootti. Hän totta kai tajuaa, että palkatessaan 16-45 -vuotiaan naisen, niin on mahdollista että hän jää äitiyslomalle. Et siis petä mitenkään työnantajan luottamusta.

esimies

Vierailija
18/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, ei kertomista voi enää kovin kauan venyttääkään... Ihan kauhea olo, tuntuu että olisin jotenkin pettänyt pomoni tms. ...

Miksei voisi venyttää? Tosiaan 2kk ennen äitiysloman alkua on kerrottava, joten on tossa aikaa ja pelivaraa vielä aika tavalla. Itse kerroin "virallisesti" nyt kun menossa rv23, muutamille työkavereille olen kyllä kertonut aiemmin joille on ollut tarpeen kertoa töiden järjestämisen vuoksi mutta nyt vasta kerroin esimiestasolle. Itse tulin tähän työpaikkaan vakinaiseksi helmikuussa. Mitä ihmeen syyllisyyttä äitiyslomasta pitäisi tuntea? Nauti raskaudestasi, töitä ehdit kyllä tehdä :).

Vierailija
19/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuin nimet paperissa, eikä kannata heti senkään jälkeen kertoa. Odottelet vielä muutaman viikon.

Mun serkulle oli sanottu että hän saa vakituisen paikan työssään, papereita ei kuitenkaan oltu vielä tehty ja meni kertomaan raskaudestaan. Voitte arvata mitä tapahtui vakinaistamiselle, "unohtui jonnekin"...

Vierailija
20/28 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asian suhteen jälkikäteen, ettei tule mitään kyräilyä, kun et " kertonut ajoissa", voit sanoa, että raskauden jatkuminen oli alussa epävarmaa tms.

pitäisi tolla tavalla "turvata selustansa" ja selitellä? Onhan toi tottakin että raskauden jatkuminen on etenkin alkuvaiheessa epävarmaa, mutta mitään velvollisuutta ei ole tollasta työnantajalle selitellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä