Mikä on JOULUsiivous?
en tajua, kun mammat stressaa joulusiivouksesta.
Meillä ainakin siivotaan tällä ja ensi viikolla ihan normaalisti eli pyyhitään pölyt näkyviltä paikoilta ja imuroidaan suurimmat pölypallerot pois.
Eikä ole stressiä :)
Kommentit (58)
siivotaan joka päivä ja joka viikko ns. viikkosiivous, en sterssaa joulusiivouksella, koska joulun jälkeen on kuitenkin siivottava sillä HALUAN OIKEASTI KUUSEN NEULASET POIS ENNEN JUHANNUSTA POIS. Isompia siivouksia tehdään tarpeen mukaan, jokainen huone kuitenkin vähintään 2 x vuodessa. Lasten huoneet useamminkin.
jouluverhot on jo laitettu. lakanat vaihan, saunan pesu myös.
eikä stressiä.
oikeeseen joulusiivoukseen kuuluu kyllä kaikkien kaappien siivoaminen, seinien, kattojen ja lattioiden pesu myös. mut mä oon siitä laistanu...
mutta tiedän että niin pitäis tehdä.
ja kevätsiivossa uudelleen.
-ikkunat ainakin sisältä
-kaappien putsaus (siis kaikki turha roskiin ja ehkä ovien pyyhkiminen)
- saunan ja kylppärin pesu ja desinfiointi (mulla on höyrypesuri. Niin lattiamalli kuin myös käskäyttönen)
- mattojen tuuletus ja petivaatteiden tuuletus
- mattojen pesu (samaisella höyrypesurilla)
- koristetyynynpäällisten, huopien ym pesu ja tuuletus
Näiden lisäksi joka toinen päivä tapahtuva normisiivous, eli:
-imurointi
-lattioiden pesu (jälleen H2O-höyrypesurilla)
-pölyjen pyyhkiminen
Turha varmaan mainita, että rakastan siivoamista!! :D
nro onko sinulla muovilattia vai pesetkö höyryllä myös parketin?
nykyään siivotaan kaappeja :D (asia jolle olen ennen naureskellut kovastikin).
Lähinnä lastenhuoneeseen raivataan kaappeihin ja lelulaatikoihin. Heitetään pois vanhoja leluja ja vaatteita, että mahtuisi uusia tilalle eikä lastenhuone muuttuisi kaatopaikaksi.
Muutenkin tykkään järjestellä kaikenlaisia jouluastelmia ymv. niidenkin laittamisen lasken joulusiivoukseen kuuluvaksi :)
onko imurisi se mitä myydään ostos tv:llä?
Joulusiivouksen olen ajatellut hoitaa siten, että turhat rojut kaappiin ja kynttilöitä palamaan.
-ikkunat ainakin sisältä
- saunan ja kylppärin pesu ja desinfiointi (mulla on höyrypesuri. Niin lattiamalli kuin myös käskäyttönen)
- koristetyynynpäällisten, huopien ym pesu ja tuuletusNäiden lisäksi joka toinen päivä tapahtuva normisiivous, eli:
-imurointi
-pölyjen pyyhkiminenTurha varmaan mainita, että rakastan siivoamista!! :D
Normi viikkosiivous (pölyt, imurointi, vessa/kylpyhuoneen pesu, luuttuaminen, yleinen tavaroiden järjestely / pois heitto)
+ Ikkunoiden sisäpintojen pesun,
+ tekstiilien vaihdon jouluisiksi ja samalla tietysti pesen entiset ja tuuletan kaiken mahdollisen.
Sitten vaan loputkin joulutavarat esille, punaiset pilarikynttilät, kukat, jne.
Kuusen koristelun jälkeen vielä imurointi ja valmista on!
muovimatto, parketti ja laminaatti. kaikkia olen pessyt H2O-pesurilla ja kaikista on erittäin hyvin lähtenyt jopa vuosikausia vanhat tahrat :). Olin tosi yllättynyt!! Eniten tykkään just siitä, että mitään aineita ei tarvi käyttää ja että se desinfioi.
Joku kysyi ostostv:stä. Se ei siis ole se imuri vaan se pesuri. Nyt ilmeisesti on tullut semmonen imurikin, mutta tämä mun vehje on ostettu n 2 vuotta sitten :).
2
Joulusiivouksen olen ajatellut hoitaa siten, että turhat rojut kaappiin ja kynttilöitä palamaan.
-ikkunat ainakin sisältä
- koristetyynynpäällisten, huopien ym pesu ja tuuletusNäiden lisäksi joka toinen päivä tapahtuva normisiivous, eli:
-imurointi
-pölyjen pyyhkiminenTurha varmaan mainita, että rakastan siivoamista!! :D
2
Ihan turha ressata ylimääräistä, kun on muitakin jouluvalmisteluja tehtävänä.
Kaapit ehtii siivota ja ikkunat pestä kyllä muulloikin kuin joulun alla.
Meillä kyllä tehtiin varsin perinteiseen tapaan suurempi siivous jouluksi ja juhannukseksi. Ajatuksenahan on, että puhtaan kodin ylläpitäminen vaatii muutaman kerran vuodessa erityisen perusteellisen siivouksen, ja sellainen on luontevaa tehdä suuriksi juhlapyhiksi.
Kyllähän siitä stressiä oli lapsuudessani, muistan sen hyvin. Nykyään samaa vanhaa taloa ei raikota samalla intensiteetillä jouluiksi, tavat ovat heltyneet ja toisaalta äitini asuu kotia yksin, ilman sotkevia lapsia. Mutta se ei valitettavasti tarkoita sitä, etteikö suursiivous edelleen olisi tarpeellinen edes puolen vuoden välein. Nolottaa, etten ole pitkään aikaan jaksanut tehdä sellaista omassakaan kodissani. Tämän syksyn suururakka toisaalta oli aikamoiseen kuntoon päässeen, huoneen kokoisen vaatekomeron perinpohjainen tyhjennys ja uudelleenjärjestely.
Jos vielä saan aikaan herättää joulusiivousperinteen omassa perheessäni, haluaisin ehtiä tehdä seuraavat asiat:
* perussiivous: järjestely, imurointi, lattioiden pesu ja pölyjen pyyhintä
--> nämä kaikki erityisen huolellisesti, esim. pölyt sellaisistakin esineistä, jotka usein ohittaa hankalan sijainnin ym. vuoksi; myös esim. kirjahyllyjen huolellinen pölyjen pyyhintä
* ikkunoiden pesu
* komeroiden siivous ja ylimääräisen tavaran kierrättäminen
*kaikkien petivaatteiden, tyynyjen ja varavuodevaatteiden tuulettaminen
* pyykkisuman täydellinen purkaminen
* saunan ja kylpyhuoneen huolellinen pesu
* rikkinäisten asioiden (esim. lamppujen) vaihtaminen ehjiin ja muutenkin paikkojen "freesaaminen" (meillä esim. korkean eteisen kattolampun rikkoutunutta kupua ei kukaan ole saanut aikaiseksi korvata uudella pitkään aikaan)
Joulusiivouksen jälkeen on ihan erityinen olo, kun koti on kerrankin niin puhdas kuin se vain olla ja voi. Tunnelman kruunaa piparin ja kuusen tuoksu. :)
JOULUsiivouksella tarkoitetaan siivousta, jossa käydään läpi myös kohteet, joille riittää huomio kerran tai kaksi kertaa vuodessa, kuten katot, seinät, kaapit, ikkunat yms. Perinteisesti tällainen vuosisiivous on tehty jouluksi ja juhannukseksi, ikkunat on pesty keväisin ja syksyisin.
Kun Suomessa vielä elettiin maatalouden rytmissä, oli luontevaa tehdä perusteellisempi siivous ennen joulua, kun sadonkorjuutyöt yms. olivat päättyneet ja ulkotöistä siirryttiin sisätöihin. Nykyään ei joulusiivousta enää tehdä välttämättä juuri jouluksi.
Vuosittainen perusteellisempi siivous on tärkeä osa kiinteistönhoitoa. Ainakin minulla koti on arvokkain ja tärkein omaisuus, jota haluan hoitaa hyvin. Viikkosiivous ei siihen riitä.
ei vaihdeta jouluverhoja, pöytäliinoja, mattoja, raivata tilaa kuuselle, sulateta pakastinta, siivota jääkaappia tms? Ja koska pyyhit pölyt ei-näkyviltä paikoilta tai esim peset lattiat, jos et sitä tee edes joulusiivouksen yhteydessä?
Kyllä meilläkin tehdään normaalit viikkosiivot ihan vaan imurin kanssa, mutta joulusiivo onkin vähän isompi juttu. Esim lasten lelut käydään läpi ja patjat tuuletetaan ja saunan lauteet jynssätään. Tai ainakin yritän ehtiä, kun on meneillään viimeinen vapaapäivä ennen joulua..
Ei meillä ole mitään sen kummempaa siivousta kun pölyt pyyhutään ja villakoirat nurkista pois. Tietysti irtotavarat aaton aattona pois näkyvistä joilla on paikka kaapissakin. Joskus olen ikkunat pessyt jos on ollut kovin likaiset mutta nytkin olen jo syksyllä pessyt eikä tarvitse nyt.
Niin, tosiaan, listasta unohtuivat
* verhojen vaihto
* joulukoristeiden ym. esiin ottaminen
Näitä ainakin äitini harrastaa edelleen joulun ja muiden juhlien alla, kun taas meillä on kesät talvet samat verhot.
Joskushan koti on kuitenkin siivottava. Mulla joulu on se syy, joka motivoi siihen suursiivoukseen, kun muulloin siitä tulisi luistettua.
Mutta jos et tee joulusiivousta, niin milloin sitten siivoat kotisi kunnolla? Vai et ikinä?
Jos joku joulun verukkeella haluaa tehdä suursiivouksen niin siitä vaan, minä haluan tehdä muut valmistelut ja nauttia joulusta. Ihan normiviikkosiivous on meidän joulusiivous.
joka viikko jonkun ekstran (paitsi jos ei huvita), kuten kylppärin lattian jynssäämisen oikein perusteellisesti, yksi kaappi järjestykseen tms.
Mattoja en tamppaa enkä tuuleta, ja lattiat pyyhin kerran vuodessa. Käsinsolmitut villamatot kyllä pyörittelen toisinaan pakkaslumessa jos sitä on, eli se taitaa olla tämän viikon ekstra.
joulusta ja joulun odotuksesta ollenkaan?
Voin kuvitella, millainen huuto näissä perheissä on lapsille, jotka yrittää levittää leikkejä...