Miksi vuonna 2004 Suomessa kuoli 7 synnyttäjää?
Mistä mahtoi johtua että tuona vuonna kuoli poikkeuksellisen paljon synnyttäjiä?
Kommentit (38)
Kolmosraskautta ei automaattisesti käynnistetä rv 32-34 eikä kaksosraskautta 37-38. Meillä on kolmoset syntyneet rv 36 ja kaksoset rv 41 ja kolmella tutulla kaksoset ovat syntyneet rv 40-42.
Kylläpäs täällä tiedetään vähän... Monikkoraskauksissa AINA synnytystapa päätöksen tekee gynekologi.EI SIIS KÄTILÖ.Jotenka turhaa kätilöitä syyttää.Kolmoset leikataan 32-34 viikoilla ja kaksoset synnytetään yleensä 37-38 viikoilla jos eivät ole itse aiemmin syntyneet.Kaksoset pyritään synnyttämään alakautta jos ei ole mitään erityistä syytä sektioon.
Huonoa tuuria ja sattumaa luultavasti, niin pienellä kuolleisuudella kuin Suomessa sattuma tekee isolta tuntuvia eroja. Vaikea spekuloida kun kuolinsyyt ei ole tiedossa. Jos yksi kuoli aivoinfarktiin, toinen raskausmyrkytykseen, kolmas hoitovirheeseen, neljäs perustautiinsa, viides vuoti kuiviin kun istukka repesi ja sairaalaan oli 200 km:n matka ja kuudes sai sepsiksen niin mikähän siinä sitten olisi perimmäinen yhteinen syy jos joku olisi löydettävä? Säästöt terveydenhuollossa?
Mun kaveri kuoli sinä vuonna synnytykseen. perusterve, mutta sitten tuli jotain..
Huonoa tuuria ja sattumaa luultavasti, niin pienellä kuolleisuudella kuin Suomessa sattuma tekee isolta tuntuvia eroja. Vaikea spekuloida kun kuolinsyyt ei ole tiedossa. Jos yksi kuoli aivoinfarktiin, toinen raskausmyrkytykseen, kolmas hoitovirheeseen, neljäs perustautiinsa, viides vuoti kuiviin kun istukka repesi ja sairaalaan oli 200 km:n matka ja kuudes sai sepsiksen niin mikähän siinä sitten olisi perimmäinen yhteinen syy jos joku olisi löydettävä? Säästöt terveydenhuollossa?
Mistä mahtoi johtua että tuona vuonna kuoli poikkeuksellisen paljon synnyttäjiä?
lihavampia tai vanhempia kuin vuotta ennen tai vuotta jälkeen.
Lisääntyneet sektiot, lisääntynyt ylipainoisuus, iäkkäät synnyttäjät
joten se ehkä selittää edes 1-2 lisäyksen?
Luulevat olevansa parempia asiantuntijoita lääketieteessä kuin lääkärit.
Luulevat olevansa parempia asiantuntijoita lääketieteessä kuin lääkärit.
musta ei näyttäis siltä että mikään suuri syntyvyyspiikki ainakaan selittää kuolleisuutta.
http://www.stakes.fi/FI/Tilastot/Aiheittain/Lisaantyminen/synnyttajat/i…
synnytyspelosta, ja kätilöt paheksuivat sitä, kun kaksossynnyttäjät ja perätilasynnyttäjät toivoivat sektioita. Epäilenpä, että kätilöt sinä vuonna sadistisesti jättivät monet kaksos- ja perätilasynnyttäjät synnyttämään alateitse, ihan vaan koska nämä kehtasivat vaatia sektioita.
Miksi joku kuolee esim. verenhukkaan synnytyksessä ja toinen saman verran verta menettänyt jää henkiin? Nämä ovat monien tekijöiden summia.
Mulla oli raskausmyrkytys ja tuolloin lähdettiin käynnistämään mielestäni melko lievin kriteerein. Synnytyksen jälkeen sain tietää että 2 viikkoa aiemmin samassa sairaalassa joku oli kuollut raskausmyrkytykseen. Sen jälkeen olikin tullut uusia ohjeistuksia raskausmyrkytykseen liittyen.
kun hän ei halunnut sektiota (syy vauva joutuu tehohoitoon ja ei ole heti äidin kainalossa).
Mun ystäväni sisko kuoli syksyllä 2004 synnytykseen, tarkemmin sanottuna pitkittyneen ponnistusvaiheen jälkeen tehdyn sektion komplikaatioon. Tämä odottaja oli ihan perusterve ja raskaus oli sujunut rv39+4 saakka ihan normaalisti.
Synnytys ei sitten vaan edennyt, ei millään ilveellä vaikka oli jo salissa ja saanut oksitosiinit ja kaikki. Ponnistusvaiheessa supistukset vähenivät merkittävästi ja kun oli yritetty ja kolmatta tuntia, lääkäri teki leikkauspäätöksen vauvan alkaessa väsyä.
Vauva selvisi ja on tänä päivänä reipas 5-vuotias. Mutta äidin kohtalo mua surettaa edelleen, varsinkin kun olen itse saanut kolme lasta tuon tapahtuman jälkeen. Olin tapahtumahetkellä rv31 ja kyllä mua ahdisti loppuraskaudesta niin, että juttelin neuvolapsykologillekin tuosta.
Kukaan ei ole osannut myöhemmin(kään) sanoa miksi niin kävi. Enkä osaa sanoa miksi juuri tuona vuonna oli kuolemia sitten enemmän. Kamalaa.
jollain on vaan riski kuolla isompi ja nämä sitten sattuvat just samalle vuodelle.
Minä meinasin kuolla vuonna 2005, verenvuotoon.
Tässä kuitenkin vielä.
Selittäiskö se sitten 1-2 tapausta?
että olen päättänyt olla tekemättä enää yhtään lasta!