Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seronilista Efexoriin, kokemuksia?

Vierailija
16.12.2009 |

Tänään päätettiin lääkärin kanssa vaihtaa mun masennuslääke Seronilista Efexoriin. Onko kenelläkään kokemuksia Efexor-lääkkeestä tai masennuslääkkeiden vaihdosta?

Lähinnä pelottaa, että miten tämä siirtymävaihe menee. No toisaalta Seronil ei ole auttanut toivotulla tavalla, joten ei kai tässä kauhean paljon alaspäin voi mennä, kai.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy, koska Remeron ei tehonnut masennukseeni. Ehdin viikon syödä Efexoria ja nukuin yö yöltä vähemmän, lopulta en enää lainkaan.

Vierailija
2/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt ylikierroksilla vuorokauden ympäri ja jos otat vähänkin alkoholia niin muisti ja kontrolli katoaa kokonaan. Onko sinun aivan välttämätöntä syödä masennuslääkkeitä? Suututtaa kuinka helposti Suomessa uskotellaan potilaalle että lääkkeetöntä vaihtoehtoa mielialan laskun hoitamiselle ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas suututtaa tuollainen yleistäminen, että kaikki masennuslääkkeen syöjät käyvät ylikierroksilla ja suunnilleen kuolevat alkoholimyrkytykseen. Ei kaikki ole ihan noin mustavalkoista ja ihmisellä voi olla täysin toimiva lääkitys.

Ja joskus sitä lääkitystä todella tarvitaan.

Käyt ylikierroksilla vuorokauden ympäri ja jos otat vähänkin alkoholia niin muisti ja kontrolli katoaa kokonaan. Onko sinun aivan välttämätöntä syödä masennuslääkkeitä? Suututtaa kuinka helposti Suomessa uskotellaan potilaalle että lääkkeetöntä vaihtoehtoa mielialan laskun hoitamiselle ei ole.

Vierailija
4/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne eivät muuta persoonallisuutta, ne eivät aiheuta riippuvuutta ja useimpia voi kyllä käyttää vaikka satunnaisesti vähän alkoholia ottaisikin.

Vierailija
5/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mulla nyt käytössä serltralin (miten se nyt kirjoitettiinkaan), ja lääkäri ehdotti vaihtoa Efexoriin.. En kuitenkaan halunnut vaihtaa, koska imetän ja se kuulemma erittyy äidinmaitoon paljon enemmän.. Sanoi kyllä että on turvallinen, mutta mutta... Kokemuksia imetyksen aikaisesta lääkityksestä?

Vierailija
6/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin noista lääkkeistä. Seronilin alasajo meni hienosti ja efe aloitettiin ensin 75 mg, väsymys kaikkosi ja elämänhalu palasi!! Aivan mahtava lääke tuo efexor. Minulla annostusta on nostettu kun ympäriltä purettiin muut lääkkeet. Olen nykyään taas oma iloinen aikaansaava itseni!!! Enkä sellainen apaattinen haamu mitä olin seronilin aikana. Voin sanoa että efexor pelasti henkeni!!!

Toivottavasti lääke toimii sinulla yhtä hyvin kuin minulla!!!

Vierailija
7/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin alussa. Mie ku alotin fluoksetiinin syönnin niin kirjaaimellisesti olin kuin lievästi pireissä.

Kahteen viikkoon en saanut unta oikein, keskittymiskykyä ei ollut ollenkaan, jopa puheeni nopeutui. Energiaa olisi ollut vaikka pienelle kylälle. Mutta siis kahden viikon kuluttua olo tasaantui.

Vierailija
8/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei enää tarvinnut ahmia, oli parempi mieliala ja virkeämpi olo, sai tehtyä asioita. Nyt raskaana ja imettäessä en ole käyttänyt.

Vierailija
9/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on puhunut siitä, että alkoholia tekee mieli ja homma lähtee normaalia helpommin käsistä ts. tulee biletettyä rankemmin ja tehtyä asioita, joita ei normaalisti tekisi.

Itse olen syönyt fluoksetiinia ja cipralexia enkä niiden ole huomannut vaikuttavan alkoholin vaikutukseen mitenkään, paitsi runsas alkoholin käyttö tietenkin heikentää lääkkeen vaikutusta.

Itse olen juonut välillä todella reippasstikin alkoholia lääkityksellä.

Vierailija
10/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön eli maanisdepressiivisyyteen. Jos Efexor on aiheuttanut sinulle unettomuutta, et ehkä sairastakaan masennusta vaan bipolaaritautia.

Vierailija
11/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin noista lääkkeistä. Seronilin alasajo meni hienosti ja efe aloitettiin ensin 75 mg, väsymys kaikkosi ja elämänhalu palasi!! Aivan mahtava lääke tuo efexor. Minulla annostusta on nostettu kun ympäriltä purettiin muut lääkkeet. Olen nykyään taas oma iloinen aikaansaava itseni!!! Enkä sellainen apaattinen haamu mitä olin seronilin aikana. Voin sanoa että efexor pelasti henkeni!!! Toivottavasti lääke toimii sinulla yhtä hyvin kuin minulla!!!

Vierailija
12/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen haittavaikutusluettelo:

Haittavaikutusten esiintymistiheys (esiintymisen todennäköisyys) on luokiteltu seuraavasti:

Hyvin yleinen Esiintyy useammalla kuin yhdellä käyttäjällä 10:stä

Yleinen Esiintyy 1–10 käyttäjällä 100:sta

Melko harvinainen Esiintyy 1–10 käyttäjällä 1 000:sta

Harvinainen Esiintyy 1–10 käyttäjällä 10 000:sta

Tuntematon Yleisyys on tuntematon, koska saatavissa oleva tieto ei riitä arviointiin

• Veri

Melko harvinainen: mustelmat, ulosteiden musta, tervainen väri tai verta ulosteessa, mikä voi viitata sisäiseen verenvuotoon

Tuntematon: verihiutaleiden niukkuus, joka lisää mustelma- ja verenvuotoriskiä, veriarvojen häiriöt, joka voivat suurentaa infektioriskiä

• Aineenvaihdunta ja ravitsemus

Yleinen: painonlasku, kolesteroliarvojen nousu

Melko harvinainen: painonnousu

Tuntematon: maksan toimintakokeiden pienet muutokset, veren natriumpitoisuuden pieneneminen, kutina, ihon tai silmänvalkuaisten keltaisuus, virtsan tumma väri tai flunssankaltaiset oireet, jotka voivat johtua maksatulehduksesta (hepatiitti), sekavuus, kohtuuton jano (ns. SIADH-oireyhtymä), poikkeava maidoneritys rinnoista

• Hermosto

Hyvin yleinen: suun kuivuminen, päänsärky

Yleinen: epätavalliset unet, sukupuolivietin heikkeneminen, huimaus, lihasjännityksen voimistuminen, unettomuus, hermostuneisuus, ryömivä tunne iholla, tokkuraisuus, vapina, sekavuus, epätodellisuuden ja vierauden tunne

Melko harvinainen: tunteiden ja tunne-elämän latistuminen, aistiharhat, tahdosta riippumattomat lihasliikkeet, kiihtyneisyys, koordinaatiokyvyn ja tasapainon heikkeneminen

Harvinainen: levottomuuden tunne tai kykenemättömyys istua tai seistä paikoillaan, kouristuskohtaukset, epätavallisen vauhdikkuuden tai voimakkaan hyvän olon tunne

Tuntematon: korkea kuume, johon liittyy lihasten kireyttä, sekavuutta tai levottomuutta ja hikoilua, tai hallitsemattomat nykivät lihasliikkeet (nämä voivat olla ns. malignin neuroleptioireyhtymän merkkejä), epätavallisen voimakas hyvän olon tunne, uneliaisuus, jatkuvat nopeat silmänliikkeet, kömpelyys, rauhattomuus, ”humalassa olon” tunne, hikoilu tai lihasten kireys (jotka ovat serotoniinioireyhtymän oireita), hämmentyneisyys ja sekavuus, joihin liittyy usein aistiharhoja (delirium), jäykkyys, lihaskrampit ja tahattomat lihasliikkeet, itsensä vahingoittamisen ja itsemurhan ajattelu

• Näkö ja kuulo

Yleinen: näön hämärtyminen

Melko harvinainen: makuaistin muutokset, korvien soiminen (tinnitus)

Tuntematon: voimakas silmäkipu ja näön heikkeneminen tai sumentuminen

• Sydän tai verisuonisto

Yleinen: verenpaineen suureneminen, kuumat aallot, sydämentykytys

Melko harvinainen: huimaus (etenkin, jos nouset liian nopeasti seisomaan), pyörtyminen, nopea sydämen syke

Tuntematon: verenpaineen lasku, sydämen sykkeen muuttuminen epätavallisen nopeaksi tai epäsäännölliseksi, mikä voi johtaa pyörtymiseen

• Hengityselimet

Yleinen: haukottelu

Tuntematon: yskiminen, hengityksen vinkuminen, hengenahdistus ja korkea ruumiinlämpö, jotka voivat johtua keuhkotulehduksesta ja veren valkosoluarvojen noususta (eosinofiilinen keuhkokuume)

• Ruoansulatuselimistö

Hyvin yleinen: pahoinvointi

Yleinen: ruokahalun heikkeneminen, ummetus, oksentelu

Melko harvinainen: hampaiden narskuttelu, ripuli

Tuntematon: voimakas vatsa- tai selkäkipu (joka saattaa johtua vakavasta suolisto-, maksa- tai haimavaivasta)

• Iho

Hyvin yleinen: hikoilu (myös öinen hikoilu)

Melko harvinainen: ihottuma, epätavallinen hiustenlähtö

Tuntematon: ihottuma, joka voi aiheuttaa ihon voimakasta rakkulamuodostusta ja kesimistä, kutina, lievä ihottuma

• Luusto ja lihakset

Tuntematon: lihasten selittämätön kipu, aristus tai heikkous (rabdomyolyysi)

• Virtsatiet

Yleinen: virtsaamisvaikeudet, lisääntynyt virtsaamistarve

Melko harvinainen: virtsaumpi

• Sukuelimet ja sukupuolielämä

Yleinen: siemensyöksy-/orgasmihäiriöt (miehillä), orgasmin puuttuminen, erektiohäiriöt (impotenssi), kuukautishäiriöt, kuten kuukautisvuodon tai epäsäännöllisten vuotojen lisääntyminen

Melko harvinainen: orgasmihäiriöt (naiset)

• Yleisoireet

Yleinen: voimattomuus, vilunväristykset

Melko harvinainen: herkkyys auringonvalolle

Tuntematon: turvotus kasvoissa tai kielessä, hengenahdistus tai hengitysvaikeudet, usein myös ihottumaa (kyseessä voi olla vakava allerginen reaktio)

Efexor depot voi aiheuttaa joskus haittavaikutuksia, joita et välttämättä huomaa, esim. verenpaineen suurenemista, sydämen syketiheyden muutoksia tai veren maksaentsyymi-, natrium- tai kolesteroliarvojen vähäisiä muutoksia. Efexor depot saattaa harvemmin heikentää verihiutaleiden toimintaa, joka voi suurentaa mustelmien ja verenvuotojen riskiä. Lääkäri saattaa ottaa tästä syystä verikokeita etenkin, jos olet käyttänyt Efexor depotia pitkiä aikoja.

Vierailija
13/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun kokemukseni Ixelin kanssa. Seronil toimi paremmin.

ja on puhunut siitä, että alkoholia tekee mieli ja homma lähtee normaalia helpommin käsistä ts. tulee biletettyä rankemmin ja tehtyä asioita, joita ei normaalisti tekisi. Itse olen syönyt fluoksetiinia ja cipralexia enkä niiden ole huomannut vaikuttavan alkoholin vaikutukseen mitenkään, paitsi runsas alkoholin käyttö tietenkin heikentää lääkkeen vaikutusta. Itse olen juonut välillä todella reippasstikin alkoholia lääkityksellä.

Vierailija
14/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketehtaat laittavat tuohpn luetteloon kaikki ilmoitetut arvellut haitat alkaen vasemman jalan kengän puristuksesta huonoon hiuspäivään, jos joku sellaisia ilmoittaa. Ihan vaan päästäkseen vastuusta.

Vierailija
15/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja tässä kolmen huutomerkin tyyppi!!! En tunne käyväni ylikierrokslla mutta halusin korostaa sitä, että lääke saattaa myös sopia jollekin. Mutta kiitos huomiosta, säästelen jatkossa huutomerkkini muihin keskustelufoorumeihin.

Vierailija
16/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdolliset haittavaikutukset. Joskus lääkkeitä vaan on otettava.

Vierailija
17/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön eli maanisdepressiivisyyteen. Jos Efexor on aiheuttanut sinulle unettomuutta, et ehkä sairastakaan masennusta vaan bipolaaritautia.

Mulla kyllä ei ole ollut mitään viitettä maniasta näinä 6 vuotena, joina olen sairastanut. Olisikin, niin saisi jotain tehtyä! Efexorin lisäksi kokeiltiin muutamaa muuta lääkettä, kaikissa sivuvaikutuksena unettomuus. Remeronin sivuvaikutuksena lihoin 35 kg / 2 vuotta ilman että vaikutti mitenkään masennukseen .Apu löytyi sitten Ixel -lääkkeestä, sitä olen nyt käyttänyt 4 vuotta, voin hyvin ja nukun hyvin. Enkä suostuisi lopettamaan.

Vierailija
18/20 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seronilista efexoriin. Ihan hyvin meni, mulla ei ollut mitään ihmeempiä oireita. Se efexorissa on ikävää, että ainakin mulle aiheuttaa oireita jos unohdan ottaa lääkkeen. Olo on outo, huimaa ja vatsa menee sekaisin. Sen verran epämiellyttävää, että aika hyvin muistaa lääkkeet popsia.

Mielialalääkkeistä tuntuu olevan edelleen kummallisia mielikuvia, ei ne hei oikeasti mitään onnellisuuspillereitä ole! Oliskin, eikä mua haittais yhtään jos saisin vähän lisäenergiaa.

Paha mennä sanomaan mitä mun elämästä olis tullut ilman ko. lääkitystä,olisinko nähnyt valon tunnelin päässä ilman sitä, enpä taida edes haluta arvailla.

Vierailija
19/20 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin muutama päivä sitten Effexor alcoholism ja löytyi englannin kielellä myös samansuuntaisia kokemuksia eli Efexor näyttäisi aiheuttavan alkoholin himoa joillekin. Jotta hui

Vierailija
20/20 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mahdolliset haittavaikutukset. Joskus lääkkeitä vaan on otettava.

Ei se mielialalääke sun masennustas paranna tai sen syytä poista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi