Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minipillerien ja muiden keltarauhashormonien haitat??

Vierailija
15.12.2009 |

Moi,

toisin kuin valtaosa suomalaisista, en ole ikinä käyttänyt minkään valtakunnan hormoniehkäisyä, vaan ainoastaan kortsuja ja keskeytettyä yhdyntää. Nyt on kuitenkin lapsiluku hetkeksi ainakin täynnä, eikä voi enää "ehkäistä" sillä riskillä, että tulee sit jos on tullakseen. Yrittämättä tuli jo kaksi poikaa :)

Mutta nyt sitten kun pitää ottaa järeämmät ehkäisykeinot käyttöön, olen ihan hermostunut kaikista hormoniehkäisyn haitoista... lihominen, akne ja entä jos menetän haluni (jotka näin luomuna on ihan kiitettävät ja haluaisin niin pysyvänkin).

Kuparikierukka ei käy, koska menkat on jo ilmankin ihan kamalan runsaat ja kestää 8 päivää.

Nyt on tuossa pöydällä paketillinen cerazettea ja hormonikierukan resepti... en ole vielä uskaltanut ottaa kumpaakaan. Apua.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo oli tympeä ja väsynyt koko ajan. Mieli oli maassa, pinna kireällä ja niitä haluja ei ollut nimeksikään.

Vierailija
2/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka nopeasti olo palautui kun lopetit syömisen? Että jos kokeilis ja lopettais sitten jos tulee huono fiilis.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaikuttaa enemmän paikallisesti. Sinuna kokeilisin sitä, muutaman kuukauden voi olla alkuhankaluuksia mutta sitten aivan ihana ehkäisy! :)

Vierailija
4/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syonyt nyt kaksi vko ceracettiä, vaihdoin yhdistelmäpilleristä tähän verenpaineen vuoksi. ei mitään (vielä), ihan normi olo, panettaa edelleen ja en oo lihonut vieläkään.. kauhuissani tietyy odotan jos jotain tulee mutta toistaiseksi olen säilynyt ilman. odottelen mitä kuukautisille tapahtuu, kolen hyvin niukka, ja ne saattaa siis jäädä kokonaan pois minipillereilllä, joten sulle voi olla hävikin juttu.

Kokeile vaan joku kk, voihan ne aina lopettaa jos tuntuu että kilahtaa pienemmästäkin :)

Vierailija
5/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä cerazette aiheutti kaksi kuukautta yhtäjaksoisesti jatkuneen tiputtelu (ja vähän runsaammankin) vuodon. Masentunut olen aina joten ei siihen vaikuttanut, mutta seksiä ei silloin tehnyt koskaan mieli. Siitä asti ollut keskeytetty yhdyntä ehkäisynä, mutta nyt pitänee siirtyä kuparikierukkaan.

Vierailija
6/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia.

Minua kyllä haluttaa aikas usein :)

muistan kun alkuun söin niin pari viikkoa tiputteli ja sitten loppui.

Kierto saattaa olla aika pitkä mutta ei haittaa. Menkat kestää mulla ehkä viikon.

Vierailija
7/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksia näyttää löytyvän :)

Onneks, pakko se kai on noista pillereistä lähteä liikkeelle, kun mulle tehtiin sektio ja arven/haavan takia sen hormonikierukan saa laittaa vasta parin kuun päästä (vauva on nyt 2kk). Muuten olisin halunnu sen ehkäisyrenkaan, kun sen saa pois ku haluaa, mutta kun se on yhdistelmähormonijuttu ja haluan imettää vielä pitkään, niin ei tuu kysymykseen.

ap

Vierailija
8/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten kuullut muiltakin että nuo olisivat vähemmän sivuoireita aiheuttaneet.

Vierailija
9/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkitarkastuksessa, ohjeistuksena että saa aloittaa sitten kun vauva on 6 kk vanha. Silloin kun vauva saa jo muutakin ruokaa, niin ei pienillä hormonimäärillä enää saada mitään aikaan. Lääkiksen loppusuoralla oleva mieheni sanoi myös, että heille opetetaan jopa niin, että heti synnytyksen jälkeen saa aloittaa yhdistelmäehkäisyn käytön - tosin eri lääkärit ovat vähän eri linjoilla. Mulla on 2½ kk vanha vauva ja sain Cerazetet jälkitarkastuksessa tuohon asti kunnes vauva on 6kk. Mulle ne ei muistaakseni kovin hyvin sopineet ekan lapsen jälkeen, ja nytkään en ole niitä vielä saanut aikaiseksi aloittaa. (Tai otin yhden ja olin koko päivän niin jumalattoman pahalla päällä ettei tehnyt enää mieli ottaa seuraavana päivänä ;) Syy-yhteydestä en ole yhtään varma...) Mutta siis jos et kierukkaa halua ottaa niin uskoisin että voisit siirtyä samalla aikataululla ehkäisyrenkaaseen. Hormonikierukkaa en itse uskaltaisi ottaa, kuunneltuani kavereiden usean kuukauden pituisia tiputteluja ja kierukan väärään paikkaan luistamisia...

Vierailija
10/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän ot, mut suurimmalla osalla pillereistä ei ole kuin hyviä puolia. Imetyksen jälkeenhän sulla on jo paljon isommat valikoimat pillereistä. Ei ne mitään myrkkyä ole. ;) Se lihominen johtuu yleensä siitä, että alussa pillerit voi aiheuttaa lievää huonovointisuutta, mut niin lievää et se tulkitaan näläksi ja koko ajan tuntuu et jotain pitäis syödä. Kun tän tiedostaa, ei liho vaan antaa sen pahan olon tulla ja mennä.

Lisäksi sun veriarvot pysyy hyvinä, jos syöt pillerilaattoja putkeen etkä ota menkkoja välissä, kuukautiskipuja ei juuri ole, pms-oireet vähenee myös radikaalisti, iho pysyy hyvänä jne. Hyviä puolia on monia ehkäisyn lisäksi. Ja jos tuntuu ettei ne sulle sovi, niin voit lopettaa pillerien syömisen milloin vain ja viimeisetkin hormonirippeet on poistuneet elimistöstä muutamassa päivässä.

Vierailija
11/12 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proferia on hyvä

Vierailija
12/12 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoni kierukasta ei oo kokemusta, mutta cerazettella vuosi 6kk putkeen enemmän tai vähemmän ja lopetin anemian takia. Nyt käytössä jo toista vuotta Zoely-merkkinen e-pilleri. Toiminut hyvin. Yksilöllistä on, että ei kokeilematta voi tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi