naisella, joka tekee 3vuorotyötä, on paljon ns omaa aikaa
huomaan kun kaverini on sh sairaalassa. Aina kun on iltavuoro esim on yksin 3-4t ennen töihin menoa, sellaista ei me ns 8-16 duunarit saada.
Kommentit (15)
joutuu menemään aamuvuoroon 7:ksi ja heräämään kukonlaulun aikaan, kun sinä vielä käännät kylkeä. Nainen joka tekee 3-vuorotyötä joutuu monesti menemään iltavuorosta suoraan aamuvuoroon, siinä ei paljon nukkuma-aikaa jää. Nainen joka tekee 3-vuorotyötä, joutuu myös tekemään yövuoroja, joka ainakin meillä tarkoittaa 10 tunnin vuoroa. Mieti sitä.
huomaan kun kaverini on sh sairaalassa. Aina kun on iltavuoro esim on yksin 3-4t ennen töihin menoa, sellaista ei me ns 8-16 duunarit saada.
MUTTA niin on myös se, että 3-vuorotyötä tekevä on aina töissä (tai toipuu tokkurassa yövuoroista)kun muut viettävät viikonloppua, ei voi sitoutua mihinkään säännölliseen harrastusryhmään jne. Nämä syitä joiden takia vaihdoin alaa.
"Aina kun on iltavuoro esim on yksin 3-4t ennen töihin menoa"
Miten niin saa olla yksin? Mikset sinä saa olla klo 16- eteenpäin sitten yksin? En minä ainakaan voi viedä lapsia aamulla hoitoon jos menen iltavuoroon, hui, lapset olisivat hoidossa tällöin aamusta ilta kymmeneen. Ja iltavuorosta mennään aamuun, joten kotona olo jää klo 22-06. Silloin saan olla ykisn kun olen ollut yövuorossa. Aamulla kotiin klo 7.45, lapset hoitoon, menen nukkumaan (siis saan olla yksin) ja lapset hoidosta klo 14. Otsikkosi on todella outo! Tarkoitit varmaan että kaverisi joka tekee 3-vuorotyötä saa ns omaa aikaa. Vai kuinka?
Minun kokemus on myös sellainen, että mitä säännöllisempi työ, niin sen enemmän tunnen että itselleni jää aikaa. Vuorotyö vaatii veronsa...vapaa-aika aika menee nukkumiseen.
Niin todellakin nukuin jonnekki 14 asti yövuoron jälkeen. Olihan se "omaa aikaa" kun sai nukkua iha yksin (mies töissä). Mut koira huuteli mua vähän välii leikkiin.
iltavuoroon mennessä nukkumaan tarhaan?
Pitää vähän ajatella sitä lastakin.
Iltavuoro on itselleni rankoin, koska lapsia näkee vähiten -palaan kotiin nukkumaan että olen kymppiin saakka töissä.
Yövuorosta taas nukun kun lapset on tarhassa.
Aamuvuoroon menen kuudeksi töihin, lähden viideltä.
Meillä lapset menee jokusen tunnin myöhempään tarhaan kun minulla on iltavuoroa, ja aamuvuorolla lapsia haen muutama tunti aikasemmin kuin muissa vuoroissa.
Kannattaa juu olla kade. Sulla taas on se viidestä saakka aina aikaa lapsien kanssa. Itse olen joko yöstä sekasin tai iltavuorossa.
Etkö sää saa hankittua omaa aikaa? Ikävä jos lapset on sulle taakka. :(
niitä pyhäkorvauksia kun valvoo jouluyön. Omaa aikaa ja rikaskin vielä, kandee kyllä kadehtii. Miten voi olla näin e-p-ä r-e-i-l-u-a-?
sairaanhoitajana yli kymmenen vuotta.
Totta, pk toivoo lapset vietävän sinne iltavuoroon (klo 13 tai 14 alkaen) mentäessä viimeistään ruokailemaan eli klo 11. Näin minäkin tein. Siinä sitten ehti vielä kotiin tekemään hieman kotitöitä ja sitten töihin. Mutta, minusta minä olin jo yhden vuoron siellä kotona tehnyt ja sitten alkoi se toinen vuoro, iltavuoro. Rankkaa oli- epäsännöllinen kolmivuoro kaiken kaikkiaan on raskasta, kuten joku jo kuvailikin. Ainaista väsymystä, mikäli ei ole hyvillä unenlahjoilla siunattu.
Nyt teen toimistoaikaa klo 7.30-15.30 ja tunnen omaa aktiivista aikaa jäävän paljon enemmän- myös perheen kanssa yhteistä aikaa on enemmän. Ja miten kivalta tuntuukaan viettää joulu yhdessä omien murujen kanssa!
Mä en kyllä vaihtaisi säännöllistä päivätyötäni (7-16) vuorotyöhön.
Aina jäisi unet lyhyiksi. Esim. joutuisi heräämään iltavuoron jälkeen aikaisin, kun lapset heräävät. Ja koskaan yövuoron jälkeen ei ehtisi nukkua riittävästi, eikä ole sama nukkua päivällä kuin yöllä. Kiva lähteä viikonlopuksi töihin, kun muut viettävät vapaa-aikaa.... yms....
nukkuvat kun äiti tulee jouluaattoiltana töistä kotiin. Äiti availee yksin sen muutaman paketin ja kuuntelee kateellisena kun mies kertoo kuinka onnellisia lapset olivat lahjoistaan.
Meillä lapset menee hoitoon iltavuoroon mennessäni klo 12, haetaan klo 20. Itse pääsen klo 21. Eipä sitä omaa aikaa juurikaan jää.
Menee aamuvuoroon jo 05.30 (tarkoittaa sitä, että olet työvaatteisiin sonnustautuneena työpaikallasi tuohon aikaan) joten kello soi viimeistään 04.15 aika jolloin muut tulee viikonloppuna vasta kotiin juhlittuaan. Enkä ole hoiva-alalla vaan ihan perusteollisuudessa. Se on toki luksusta ku saa yövuoron jälkeen nukkua kahteen, etenkin ku nukkumaan pääsee aikaisintaan kuudelta aamulla... Työvuorot ovat säännöllisiä, oli pyhä tai arki. Ainoa mikä oikeasti harmittaa tässä on se (jonka joku jo mainitsikin) ettei voi harrastaa mitään säännöllisesti koska muut eivät voi ymmärtää miksi joutuu välillä olemaan poissa (iltavuorojen aikaan). Esim työväenopiston kurssit.
Niin että kandee olla kade.
Jaa että joku on kateellinen kolmivuorotyöstä, tätä en ollutkaan vielä kuullut.
Yleensähän tarhoissa toivovat että lapset vietäisiin sinne jo aamusta vaikka on iltaan meno. Pakkohan sitä toivetta ei ole toteuttaa, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Ei tämä 3-vuorotyö niin huippua ole että kannattais kateellinen olla ;)