Opettajat! Millaista on olla töissä 100-200 oppilaan koulussa?
Onko sellaisessa jo "ison lähiökoulun oireet" eli kukaan ei tunne ketään ja on järjestyshäiriöitä? Hieman asenteellinen on tuo kuvaus, mutta minulla on kokemusta vain 500 oppilaan yhtenäiskoulusta ja 40 oppilaan kyläkoulusta ja arvon tässä, pitäisikö hakea siirtoa kirkonkylällä sijaitsevaan kouluun.
Olen lopenväsynyt taistelemaan koulun puolesta joka ikinen kevät ja toivomaan, ettei koulua muutettaisi 2-opettajaiseksi. Vaikka työpaikkani on muutoin oikea onnela, työkavereiden puute ja ikuinen uhka syövät motivaatiota ja vaikuttavat työrauhaan.
Kommentit (7)
kannustavista kommenteista. Minusta saattaa tulla rintamakarkuri... Olen jo kymmenessä vuodessa oppinut toisaalta olemaan välittämättä uhista, mutta nyt taantuman myötä kunnassa on totisempi ääni kellossa. Ap
ja se on ihan ihanteellinen. Kaupungissa tosin on trendi keskittää opetus vähintään 500 oppilaan massiivisiin laitoksiin. Täytyy miettiä alan vaihtoa, jos oma koulukin lakkautetaan.
Opettajat keskustelivat oppilaista tyyliin nooh jo sen isoisäkin oli samanlainen. Rehtori osasi ulkoa jokaisen oppilaan syntymäajan. Pieni opettajanhuone, joten oli vaikea löytää samanhenkisiä.
nimim. nyt minulla on noin 50 kollegaa
että oppilaan tausta tunnetaan. Siitä on etua myös yhteistyössä vanhempien kanssa.
Opettajat keskustelivat oppilaista tyyliin nooh jo sen isoisäkin oli samanlainen. Rehtori osasi ulkoa jokaisen oppilaan syntymäajan. Pieni opettajanhuone, joten oli vaikea löytää samanhenkisiä. nimim. nyt minulla on noin 50 kollegaa
Omassa koulussani on 110 oppilasta ja 6 opettajaa, eli joka luokkatasoa on yksi ryhmä.
Lisäksi opettajat ovat vaihtaneet keskenään opetettavia tunteja omien vahvuuksiensa mukaan (esim. opeta sinä minun luokalleni musiikkia, niin minä pidän liikuntasi).
Oppilaat tuntevat kaikki opettajat ja opet tuntevat tietävät 99 % oppilaista nimeltä. Yhteisvastuullinen ilmapiiri on mielestäni parasta, eli oppilaat ovat kaikkien oppilaita, joiden tekemiset kiinnostavat myös kaikkia opettajia.
Työkaverit tekevät omalta osaltaan työstä mielekästä ja tuovat siihen iloa, ongelmatilanteissa tukemisesta puhumattakaan.
Sinuna hakisin rohkeasti siirtoa. Tsemppiä!
Tai varmaan riippuu paikkakunnastakin, mutta itse työskentelen 240 oppilaan koulussa. Eli hieman menee rajasi yli, mutta meilläkin oppii tuntemaan oppilaita. Ei tietenkään kaikkia, mutta yllättävän monta. Hyvistä ja huonoista asioistahan ne oppilaat yleensä jää mieleen.
Koulumme on kaksisarjainen, vain yhtä luokka-astetta on vain yksi luokka. Minusta tämä o tosi kiva ooetuksen kannalta, koska joku toinen opettaa samaa luokka-astetta. Voi tehdä vaikka yhteistyötä joissakin asioissa.
Meidän koulussamme on hyvä yhteishenki ja kiusaamistakaan ei esiinny.
Henkilökuntaa on mukavasti, saa olla tekemisissä toisten kanssa tai olla olematta. Pienemmässä koulussa tuntuu liian pakolta olla niin läheinen ja isoissa hyvä että tuntee kaikkia.
Meillä oli nyt esim. todella mukavat pikkujoulut, työkaverini ovat niin mukavia.
Luulin, että joka paikassa tiedetään jo ryhmädynamiikan lainalaisuudet. Ihan varmasti on kiusaamista, toivottavasti tulee ilmi.