Kertomus sikainfluenssasta -menkää rokotukselle...
Olen perusterve 35-v. nainen, en tupakoi ja olen hyvässä fyysisessä kunnossa.
Sain taannoin H1N1-tartunnan (testattiin) ja ensin kurkku tuli kipeäksi ja alkoi yskittää. Kuume nousi yli 38 asteen. Parin päivän päästä jo helpotti, kunnes sitten kuume nousi 40 asteeseen ja vointi oli kaamea. Päänsärky oli tajuton. Mies vei päivystykseen, missä mitattiin verenpaine: 220/130 (aina ollut ihan normaali) ja määrättiin keuhkokuviin: tulos keuhkokuume. Siitä päädyin ensin tarkkailuosastolle ja sitten teholle. Kolme päivää vointi vaan heikkeni, vaikka sain suoneen kolmea eri antibioottia. Kuume pysyi neljässä kympissä tai vaihtoehtoisesti tipahti alilämpöön. Ihan tarkkaan en noita päiviä muista. Neljäs tehohoitopäivä sentään sitten toi käänteen parempaan ja nyt pääsin sitten kotiin kahden viikon sairaalassa olon jälkeen. Happiviikset poisttettiin vasta lähtiessäni sairaalasta ja edelleen kunto on tosi heikko. Minun neuvoni on, että ottakaa ihmeessä se rokote, jos saatte. Moni sairastaa taudin tietysti lievänä, mutta voi siinä näemmä näinkin käydä...
En siis kuulunut mihinkään riskiryhmään ja minulla ei siis rokotteeseen ollut mahdollisuutta.
Tuota minäkin olen pelännyt. Toivon todella, että ehdin saada rokotuksen ensi vuoden alussa, ennen kuin sairastun...