Miten muut työssäkäyvät jaksatte sen, että ei ole yhtään aikaa itselle?
Haikeana muistelen kotiäitivuosia, jolloin saattoi rauhassa lukea lehteä tai juoda kahvia keskellä päivää, tai iltaisin harrastaa jotain ihan omaa hyvällä omallatunnolla.
Kommentit (24)
töistä vartin etuajassa että ehdin kauppaan ostamaan 1 joululahjan. Ei oikein pääse fiilistelemään joulua kun juoksee tukka putkella ensin hyllylle, sitten kassalle ja parkkihallin kautta motarille.... Pitää ehtiä hakemaan lapsi iltapäivähoidosta, sitten kaupan kautta kotiin ruokkimaan nälkäisiä. Tää viikko vielä erityisen rankka kun mies on työmatkalla ja joudun hoitamaan sekä aamun että iltapäivän haut ja viennit.
Shoppailemassa olin viimeksi syyskuussa Lissabonissa, sukkahousut lähikaupasta on olleet viimeisten 3kk ainoat vaateostokset! Harrastuksia ei voi edes ajatellakaan, lapsen harrastukseen menee 2 iltaa ja muut sitten kodin hoitoon. Joskus oikein toivoo että voisi olla työtön ja luvalla kotona....
on minulla mieskin, mutta jos hän kuljettaa lapsia harrastuksiin ja käy vaikka kaupassa, minulle jää sitten kaikki kotona tehtävä työ. Ja ei meilläkään kaikkien koululaisten läksyjä valvoa tarvitse, riittää, että yksi tarvitsee apua ja kun läksyjä on noin viidestä aineesta joka päivä, vierähätää siinäkin helposti tunti. Ruokaa ei oikein voi tehdä enää isompia annoksia kerrallaan, koska viiden litran keittokattilasta ei riitä edes kahdeksi kerraksi. Kaipa sitä aikaa pitäisi vaan ottaa itselle, mutta kun se tietää toiselle sitten sinä iltana tuplatyöt tai sen, että lapsella on läksyt tekemättä, ei oikein raaski. ap
Minä teen osapäivätyötä, ainoastaan yksi lapsi, 3,5v. On hoidossa n. 9-15, minä "töissä" 5h päivällä. Kauppaan yhdessä - tai viikonloppuna minä käyn isoilla ostoksilla, kun mies lapsen kanssa ulkona. Kotitöitä (silitys, siistiminen ym.) teen, kun lapsi menee nukkumaan 21. Kotitöiden jälkeen alkaa "iltavuoroni" töissä. Kerran viikossa vien lapsen illalla kuntosalin lapsiparkkiin, niin saan tunnin "omaa aikaa". Viikonloppuna mies ehtii hieman olla lapsen kanssa ja me perheenä yhdessäkin. Mutta aika kortille jää aika, siksi yritän itse olla lapsen kanssa mahd. paljon.
Meillä lapset päiväkodissa 4pv/vk, kanssani pääsääntöisesti perjantait kotona. Mies tekee kolmivuorotyötä, eli välillä useamman illan peräkkäin töissä, välillä iltoja, jolloin lähtee yövuoroon ja töitä aika usein viikonloppuisinkin. Perheen yhteistä vapaa-aikaa jää sen verran vähän, ettei silloin pitkiä aikoja viitsi olla omissa puuhissaan. Arki-iltaisin harrastaessa taas ei ehtisi niinä iltoina juuri olla lasten kanssa.
Käyn kyllä jumpassa, shoppailemassa ja tapaan omia ystäviäni yms. Mutta ei siihen oikein tuntuisi olevan aikaa. Enkä halua, että koko ajan on kiire jonnekin. Harrastan enemmän sitten taas, kun lapset kasvavat.