Mikä peittomateriaali olisi paras runsaasti hikoilevalle?
Mieheni hikoilee runsaasti, mutta toisaalta palelee välillä. Ajattelin ostaa untuvapeiton joululahjaksi, mutta jostain luin että untuvat saattavat homehtua hikoilevalla ihmisellä... onko kokemuksia Ruskovillan peitosta?
Kommentit (36)
Villa ja silkki eivät kestä noin kovaa pesua. Mutta ei huolta, villa ja silkki ovat niin sanottuja itsepuhdistuvia kuituja. Parhaiten tämän huomaa vaatteista: säännöllinen tuuletus pitää materiaalin raikkaana. Peite kannattaa tuulettaa parvekkeella tai pihalla kerran viikossa. (Silkki- ja villavaatteet tuuletan kunnolla joka käytön jälkeen.) Peittee voi pesettää pesulassa 1 krt/vuosi tuuletuksen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aito silkkipeitto on ylivoimaisin peitto hikoilijalle. Tuolta Helsingin keskustan silkkiliikkeestä Simei silk niitä saa monenlaisia:
http://www.cityshops.fi/simei_silk/
Kannattaa varoa halpoja kopioita - täyte voi ilmoituksesta huolimatta olla muutakin kuin luonnonsilkkiä.
Ostin kesäpaksuudella ja on kyllä ollut tosi miellyttävä.
Tämä, paras. Kaikki muut mainitut kokeiltu ennen silkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa avaruuslentäjien untuvapeitto unikulmasta. Sisältää lämpöä tasaavia partikkeleita. Kohta 10 v ollut käytössä ja on ihana. Sekä viileä, että lämmin.
Mulla oli, mutta siirryin silkkiin.
Puuvilla, koska kestää korkeita lämpötiloja. Nämä silkit on aivan idiootti valinta, koska eivät kestä jatkuvaa hikoilukäyttöä kun ei voi pestä 60 ja 90 asteessa.
Mulla silkkipeitto, aivan unelmamateriaali. Sopivan lämmin nyt, ja arvelen sen toimivan myös syksymmällä. Talvea varten laadukas untuvapeitto, jos silkkinen ei riitä. Petivaatteisiin kannattaa panostaa.
Mä nukun hengittävän villapeiton kanssa. Voi laittaa pussilakanan tai ei. Olen itse kutonut peiton.
Vierailija kirjoitti:
Villa ja silkki ovat luonnonkuituja, mutta kestävätkö ne vähintään 60 asteen konepesua? Varsinkin, jos hikoilee paljon yön aikana, on tärkeää, että peitto kestää lukemattomia pesuja.
Miten ihmiset sitten voivat käyttää hikisissä jaloissaan villasukkia?
Minulla on ollut pari vuotta käytössä Jyskin silkkipeitto. Aivan mahtava! Maksoi alennuksessa 40 euroa, todella ohut, hengittävä, tarvittaessa viileä tai lämmin. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Puuvilla, koska kestää korkeita lämpötiloja. Nämä silkit on aivan idiootti valinta, koska eivät kestä jatkuvaa hikoilukäyttöä kun ei voi pestä 60 ja 90 asteessa.
Aivan idioottivalinta olla kokeilematta silkkipeittoa, koska sen kanssa ei hikoile niinkuin muitten materiaalien kanssa. Silkkipeitossa pääliskangas on puuvillaa, täyte silkkiä. Aivan loistava valinta. Tällä hetkellä kaiken lisäksi todella hyvällä hinnalla Jyskistä.
Silkkipeitolle ääni täältäkin. Ihanan viileä materiaali, joka lämmittää myös tarvittaessa. Oman silkkipeittoni olen ostanut aikanaan Hobby Hallista.
Ikeassa myydään halvalla "kylmiä" ohuita peittoja, niissä on lumihiutaleen kuva.
Mulla tosin tulee niissäkin kuuma..
Yksikertaisin ratkaisu oli mulle nukkua pelkällä pussilakanalla, laittamatta yhtään mitään peittoa sinne sisään.
Se on myös halvin ratkaisu, koska pussilakanoita kyllä löytyy joka taloudesta!
Vierailija kirjoitti:
Eli itse en ole vielä kokeillut, mutta kuulemma ihan puhdas villa olis hyvä, ja siihen puuvillalakanat. Ei mitään keinokuitua. Haluaisin kokeilla, mutta nuo villapeitot maksaa sen verran, että kokeilu on siirtynyt.
Mulla on ollut kesäkuumalla ihan paras puuvillaiset täkit. Niitä ei vaan löydä enää nykyään mistään. Omani oli muistaakseni Anttilasta ja ovat jo 30 vuotta vanhat ja kuluneet puhkikin, mutta en voi heittää niitä pois, kun ei löydy uusia 100% puuvillaisia tilalle.
Vierailija kirjoitti:
http://www.unikulma.fi/tuotteet?ItemCategory=4&Item=6
Materiaaleissa on tosiaan paljon eroja.
Silkin voisi kuvitella olevan hyvä materiaali, taitaa vaan olla tyyris.
Puuvillahan kerää kosteutta, samoin kuin bambu. Meikäläisen järjellä hiki jää peittoon kiinni,jolloin siitä tulee märkä. Ei varmaan kiva.
Kun ei ole mitä kerätä, kun et hikoile puuvillaisen kanssa.
Silkille ääni täältäkin, aiheesta ei tarvitse edes keskustella. Hengittää, mutta pieni lirukin on lämmin myös talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli itse en ole vielä kokeillut, mutta kuulemma ihan puhdas villa olis hyvä, ja siihen puuvillalakanat. Ei mitään keinokuitua. Haluaisin kokeilla, mutta nuo villapeitot maksaa sen verran, että kokeilu on siirtynyt.
Mulla on ollut kesäkuumalla ihan paras puuvillaiset täkit. Niitä ei vaan löydä enää nykyään mistään. Omani oli muistaakseni Anttilasta ja ovat jo 30 vuotta vanhat ja kuluneet puhkikin, mutta en voi heittää niitä pois, kun ei löydy uusia 100% puuvillaisia tilalle.
Hemtexin valikoimissa näyttää olevan. Tuli vastaan, kun etsin untuva- ja silkkipeittoja.
https://www.hemtex.fi/makuuhuone/peitot/kuitupeitot/kristina-viilea-puu…
Villa ja silkki ovat luonnonkuituja, mutta kestävätkö ne vähintään 60 asteen konepesua? Varsinkin, jos hikoilee paljon yön aikana, on tärkeää, että peitto kestää lukemattomia pesuja.