Pelkään nukkua!
En tiedä onko ihan oikea palsta kirjoittaa mutta ajattelin kun tää nyt ilmeisesti kuuluu jollain tapaa raskauteeni. Viimeisen puolitoista viikkoa olen pelännyt mennä nukkumaan koska näen kauheita unia. Unet koskee vauvan kuolemaa, vahingoittumista ja vammaisuutta. Heräilen keskellä yötä hysteerisesti itkien. Itku menee kyllä ohi kun herää kunnolla mutta se on jo ruvennu vaivaamaan mieheni unta jonka pitäisi aamuisin nousta aikaisin ylös koulutukseen. Olisko kellään vinkkejä rentoutumisesta ennen nukkumaan menoa jotka helpottais unen laatuu? Unien jälkeen nukun hyvin pinnallisesti ja olen päivisinkin tosi väsynyt sen takia. Kaikki vinkit on tervetulleita :)
Blade rv 15+2
Kommentit (5)
Minua vaivasi suurinpiirtein samoihin aikoihin erittäin huono unenlaatu, en sentään nähnyt painajaisia joka yö, mutta heräilin kuitenkin monta kertaa yössä.
Unet olivat eloisia ja hyvin todentuntuisia mitä näin, ja uni oli todella pinnallista. Silloin kuin painajaisia tuli, usein ne koskivat että jään vauvan kanssa yksin. Avopuolisoni ottaa hatkat tai palaa entisensä luo. Muistan miten kammottavilta ne tuntuivat ja saatoin olla hänelle jopa vihainen, unesta! :D . Hän vakuutti minulle että ei ole pelättävää ja näin pääsin painajaisistani(koputtaa puuta :D ).
Sain myös huonosti unenpäästä kinni, kun heräsin. Tätä kesti muutamia viikkoja mutta vältin kahvin juontia, iltasyöpöttelyä(joka tutkitusti altistaa painajaisille ja huonolle unenlaadulle) ja liikunnallisia aktiviteetteja ennen nukkumaanmenoa ne helpottivat jonkinverran. Rauhallinen musiikki, hieronta tai vain juttelukin saa ainakin minut rentoutumaan. Myös lämminsuihku ennen nukkumaanmenoa auttaa.
Voisit myös kokeilla painajaisista puhumista?Näin minä tein. Unet ovat usein alitajuntaisia pelkojamme, ja itse henkilkohtaisesti uskon niiden valmistavan meitä mahdollisiin stressi-ja kriisitilanteisiin :) . Eli jos mietit tai ainakin yrität miettiä asiaa positiivisesti, olet ainakin henkisesti valmistautunut "pahimpaan" ja kuitenkin kaikki varmasti menee hyvin :) . Pelkästään se että kirjoitit tänne, ja saat vertaistukea saattaa helpottaa sinua kammottavilta painajaisiltasi, sillä ne kuitenkin ovat vain unia :) . Varmasti on täysin luonnollista raskaana ollessa, kun kaikki on ihmeellistä nähdä unia tulevasta vauvasta. Samalla tavalla erilaiset suoritukset ja muut ahdistavat asiat hiipivät uniin, kun emme ajatuksiamme voi kontroloida.
Aikakin varmasti helpottaa, kun alat tottua ajatukseen että vauva todella on tulossa ja hormoonihyrinät tasoittuvat :) . Näin minä ainakin itselleni hoen jatkuvasti :D . Ja usko minua, olen oikea varsinainen stressi-erkki :D .
Jaksamisia ja hyviä vointeja ja unia ;) sinulle :) . En tiedä auttoiko tämä mitään, mutta toivottavasti jotain ainakin sait irti.
Matilda 23+0
Minulla on kaikkiin kolmeen raskauteen juuri noille paikkeille kuulunut erittäin voimakkaiden unien vaihe. Se on tosiaan toistunut kaikissa raskauksissa ja mennyt ohi sitten itsestään. Unet ovat olleet erityisen todentuntuisia ja unimaailma poikkeava, vain raskauden aikana olen sellaisia unielämyksi (jos niitä nyt sellaisiksi voi kuvailla) kokenut. Osa omistakin unista on liittynyt vauvaan ja myös muihin perheenjäseniin, mutta erityisesti unet eivät ole käsitelleet vauvalle tapahtuvaa pahaa. Muutamia erittäin mieleenpainuvia sellaisia uniakin tosin muistan edelleen kaikista raskauksista.
Jos sinun unesi eivät helpota, olisi varmaan, kuten muutkin ehdottavat, syytä keskustella asiasta ulkopuolisen asiantuntijan kanssa, voihan olla että unet liittyvät joihinkin alitajuisiin pelkoihin tms.
Rouvaii
Juttele ihmeessä asiasta neuvolassa!
Neuvoja tuli mukavasti ja hieman lohdutusta sai siitä ettei ainoana ole nähnyt kauheita unia. Miehen kanssa ollaan juteltu ja mietitty voisiko edellinen keskenmeno pelottaa alitajuntaisesti vieläkin vaikka siitä on jo aikaa. Neuvalaan soitettiin ja antoivat rentoutus vinkkejä ja seuraavalla kerralla keskustellaan asiasta. :) Neuvolassa katsotaan sitten jos nähdään tarpeelliseksi ohjata ammattiauttajalle. Kerron myöhemmin miten meni :) Raskausaika on ollut muuten ihanaa ja molemmat odotamme pikkuista rakkaudella.
Heips Blade! Ootko jo soittanut neuvolaan ja puhunut asiasta th:n kanssa? Neuvolapsykologi tai puhuminen ylipäänsä vois auttaa tässä kohtaa. Mun nähdäkseni noi painajaiset on jotain alitajuista valmistautumista lapsen tuloon ja kaikkeen mahdolliseen, mitä matkanvarrella voi sattua. Tosi raju tapa valmistautua, mutta siitä varmaan vaan on kyse ja siksi uskoisin menevän ohikin. Tää tieto ei nyt varmaan lohduta, kun se pelko on pahimmillaan ja haittaa teidän elämää...
Rentoutus- ja hengitysharjoitukset vois auttaa nukahtamista ja rauhallista unta. Voisit ehkä pyytää miestä hieromaan jalkojasi iltaisin tmv. mua se ainakin alkaa ramaseen niin, että uni tulee taatusti :) Samoin kirjan lukeminen, iltatee/kaakao, kuuma suihku tai joku muu mukava puuhastelu. Itse juon kamomillateetä iltaisin, jos ei meinaa uni tulla, se rauhoittaa mukavasti ja tuntuis syventävän hieman untakin :) Vaikka noita yrttiteejuomia neuvotaankin välttämään raskauden aikana, niin kamomilla on ihan turvallista käyttää. Mulla on myös homeopaattisia rakeita tähän vaivaan, vaikka niitäkin käytän vasta viimetipassa.
Muista myös, että suurin osa noin pitkälle ehtineistä raskauksista menee hyvin :) Pelossa on turha elää näinkin ihanaa aikaa kuin raskaus ?
Hirmuisesti tsemppiä ja rauhallisia öitä!!!
Iisa 19+0