osakeyhtiön konkurssi
Onko täällä kellään ollut osakeyhtiötä joka olisi haettu konkurssiin. Miehelläni on osakeyhtiö jolla velkaa. Nyt mies sairastui vakavasti, ja tässä tilanteessa hän ei pysty firman velkoja itse maksamaan ellei ota 20-30000 e henkilökohtaistalainaa ja maksa sillä firman velat pois. Mutta sitten on ongelmana maksaa niitä velkoja pois, kun olemme muutenkin aika varattomia.
Mies on ihan sekaisin sairautensa ja firmansa kanssa ja minä selväjärkisenä yritän miettiä eri vaihtoehtoja miten tässä selvitään.
Kommentit (3)
Muistaakseni osakeyhtiö on nimenomaan turvallisempi vaihtoehto kuin esim kommandiittiyhtiö.
Mun mielestä mies joskus puhunut että vaikka menis konkurssiin niin heille ei itselleen jää kuitenkaan mitään velkaa. Täytyypä kysyä siltä vielä joskus.
Periaate on, että osakeyhtiö on itsenäinen talousyksikkö ja osakeyhtiön komistajat menettävät vain sen osakeyhtiöön sijoittamansa pääoman. Käytännössä sitten usein on niin, että omistaja joutuu pienissä osakeyhtiöissä takaamaan henkilökohtaisesti firman velat, jolloin ne konkurssissa siirtyvät henkilökohtaisiksi veloiksi.
Mikä teillä on tilanne? Onko Oy:n veloilla henkilötakuu vai miten ne on taattu? Miten miehesi on sairastunut ja kuinka pitkäaikaisesta sairaudesta on kysymys? Olisiko firma muuten elinkelpoinen? Olisiko mahdollista neuvotella velkojien kanssa tilanteesta? Voisiko yhtiön myydä? Jos kyse ei-pysyvästä sairaudesta, niin kuinka hankalaksi firman laskeminen konkurssiin tekisi alalle paluun? Kuinka paljon alkupääomaa tarvittaisiin uuden firman perustamiseen? Ilman näitä tietoja on aika hankala tehdä päätöksiä.
Kokeile jotain yrittäjien neuvontanumeroita tai vaikka asianajajaa.