Kova hätä ja huoli! Mun 13v tytär kapinoi hirveästi ja on ajautunut
"huonoon seuraan". Vuosi sitten vielä kiltti perhetyttö, tunnollinen koululainen on nyt jättänyt kaikki harrastukset, lintsaa koulusta, kaveripiiri vaihtunut epämääräiseen, yhden kaverin isoveli käyttää kovia huumausaineita.
Todella pelottaa! Nyt mietitään kuumeisesti siirtojamme, ettei saada nuorta kapinoimaan vielä enemmän ja kokeilemaan huumeita. Mistä vertaistukea? Koulusta apua ei saada, asiat ovat koulun mukaan hyvin.
Kommentit (43)
tavallisimpia on ectasyn kaltaisia pillereitä ja kyllä löytyy vahvempaakin
eiköhän ne nuoret liioittele. Mistähän ne nyt huumeita saisivat. Luultavasti se isoveli vai mikä lienee polttelee välillä pilveä ja rehvastelee teollansa nuorille tytöille.. ei hätää tuskin suomessa mitään huumeita on.
Lisäisin vielä edelliseen viestiini, että mistä moinen vanhempien syyttäminen ylipäätään tulee jos lapsi on huonossa seurassa. Minusta nuorena tätä ei pitäisi yleistää! Tunnen monia jotka tulevat "hyvästä perheestä" ja silti ovat huonossa seurassa. Onhan toki näitäkin joiden vanhemmat ovat alkoholisteja ja lapset jo 8-vuotiaana tulossa yksinhuoltajaksi. Minusta ensimmäisenä ei pitäisi katsoa vanhempiin jos nuoren käytös on huonoa.
Mä olen entinen nisti. Noin se alkoi:(
Elämä hajalla vieläkin, vaikka olen 37v.
Olen opiskellut ja lapsiakin on, mutta en selviä milloinkaan niistä traumoista, mitä niinä vuosina syntyi.
Ajattelin jo esikoista odottaessani, että jään vaikka kotiin vierihoitamaan teini-ikäisiäni, jotta säästyisivät minun kohtaloltani.
"suosittelen jättäytymään kotiäidiksi, ellet jo sitä ole"
Puhukaa, puhukaa ja puhukaa, mutta vanhemmille myös tärkeää:Kuunnelkaa!
Tässä vaiheessa kyllä naurahdan ja pahasti! Kyllä niitä huumeita löytyy minunkin tuppukylästäni ja voin sanoa että tunnen 13 vuotiaita joille se on jo ihan tuttua kauraa(: helppoa kasvattaa!
enkä olisi tänä päivänä nyt onnellinen perheenäiti ja vaimo jos vanhempani eivät olisi tehneet kaikkeansa mun eteen.
Kotiintuloajat oli tiukat, tultiin hakemaan tai soitettiin vaikka poliistit perään jos en tullut kotiin. Olin kotiarestissa usein, kiellettiin tupakka ja alkoholi täysin, äitini haisteli usein sormeni ja hengitykseni kun tulin kotiin jotta tiesi olenko polttanut tms. Monet ystäväni joutuivat koulukotiin tai sijaiskotiin, mutta heille kaikille kävi huonosti, sillä he kokivat että vanhemmat ovat hyläneet heidät.
Yritä puhua lapsesi kanssa ja tehkää hänelle mieluisia yhteisiä asioita. Jos sinulla säilyy puheyhteys tyttäreesi, kokee hän turvalliseksi kääntyä sinun puoleesi jos tulee ongelmia tai häntä painostetaan johonkin.
Tsemppiä ja voimia!
pe ja lakin kotiin viimeistään kello: 22 tai 21.
Jos kaverit on huonoja, vaihtakaa koulua ja tarvittaessa muuttakaa! Huumet on liian lähellä nyt teillä. Teinit menee mukaan kaikkeen skeidaan, toisi helposti!
suoraan kuraattoriin? Terveydenhoitajaan? Psykologiin? Onko lapsi tavannut heitä.
Lapselle tarvitset nyt rajat. Suoraan koulusta kotiin, ei iltamenoja. Rahat ja omat kortit pois. Jos ilmoittaa menevänsä "Emmalle", pyydät Emman vanhempien puhelinnnumerot ja soitat sinne ja kysyt onko tulo ok ja myöhemmin varmistat että ovat siellä.
Tiukka kontrolli, mutta ei huutamalla ja pahalla, vaan asiallisesti.
Tsemppiä!
Tiukka kontrolli vaan, 13v on vielä tosi pieni! Jos ei tule kotiin niin käytte hakemassa jne. Lapset kaipaa rajoja oikeasti vaikka tietysti kapinakin kuuluu asiaan.
päivisin. Pelottaa, että liika kontrolli katkaisee puheyhteyden ja luottamuksen. Mistä me voidaan tietää mitä tapahtuu. Ollaan oltu yhteydessä aktiivisesti kouluun, mutta ei kuulemma ongelmia. Lintsauksesta huolimatta on edelleen luokkansa parhaita ja kokeet sujuvat hyvin. Tuntuu, ettei meidän hätää oteta tosissaan.
Muutto tuntuu pahalle ajatukselle mm kuopuksen, töiden ja talon kannalta, mutta sitäkin ollaan mietitty.
ruotuun!
kyllä vanhempien täytyy laittaa ne rajat.
istut vaikka likan päällä,jos ei muuten usko,ettei ulos mennä....
Luottamus on JO menetetty. NYT tarvitaan ne tiukat rajat joita ei ole vielä ollut. Järjestätte työt yms. niin että voitte kostrolloida lasta. Tai palkkaatte jonkun tarkistamaan että on suoraan koulusta kotona.
EI RIITÄ että olet yhteydessä luokanvalvojaan , muihin tahoihin yhteys HETI (ne mitkä mainitsin viestissä 3.
Haluatteko ihan oikeasti katkaista homman nyt heti vai antaa sen jatkua? Jos haluatte katkaista niin puututte nyt HETI!
kaveripiirissä on narkkarin pikkusisko, kun kerta kokeet menee hyvin. Lintsauksesta on saanut huomautuksia ja asiasta keskusteltu yhdessä koulun kanssa.
Mutta mun mielestä lähes katuojatasoon vaipunut nisti ei ajattele siskonsa kavereita vaan sitä mistä sen seuraavan satsin saa hinnalla millä hyvänsä.
Muutossa mietityttää se, että hakutuuko sittenkin tahallaan vaikeuksiin.
Mutta eihän me voida lapsen mukana koulussa kulkea. Kyllä mä tarkistan illalla onko todellakin kavereilla, soitan vanhemmille jne. Mut ongelma on se koulupäivien aikainen toiminta.
mä kapinoin samanikäisenä ja vanhempanakin todella pahasti. Olin siis aivan holtiton. Huumeita en itse koskaan käyttänyt (intuitiivisesti tiesin että se oli raja mitä en halunnut ylittää) mutta olivat ihan turhan lähellä ja iihan kaikkea muuta tulikin sitten tehtyä.
Äiti toimi just noin niinkun täällä on ehdotettukin, joskus äity ihan fyysiseksi kamppailuksi, mutta jos olin joutunut kotiarestiin niin missään ei hengata. Ja kotiarestit meillä meni niin, että jos mokas (toimi edes vähän sääntöjen vastaisesti ilman todella hyvää syytä) niin oli 3 viikkoa himassa hengailua. Riippuen tilanteesta ja mokan laadusta tästä pystyttiin joustamaan jos oli jotain "todella tärkeää", kaverin synttärit tms. Jos olin esim tullut humalassa kotiin tai kärähtänyt röökistä niin tämä ei tullut kuuloonkaan, jos mokasin erityistilanteessa aresti tuplaantui ja muuttui ehdottomaksi.
Tottakai äiti myös huusi, raivosi ja itki, mutta mun oli jotenkin helppo hyväksyä rangaistukset koska äiti oli ne ilmottanut yhteisiksi pelisäännöiksemme, minä rikoin niitä ja siitä kärsin.
Nyt olen 22 vuotias, koulutan itseäni korkealle ja pienen lapsen äiti. Oman äidin kanssa mitä parhaimmat välit ja monesti huomaan kiittäväni häntä mielessäni sitkeästä taistelusta ja peräänantamattomuudesta.
Mutta koulussa voi mukana olla kuraattori, opettaja ja terveydenhoitaja.
Lintsausta ei pidä hyväksyä, ei edes ensimmäistä kertaa.
eiköhän ne nuoret liioittele. Mistähän ne nyt huumeita saisivat. Luultavasti se isoveli vai mikä lienee polttelee välillä pilveä ja rehvastelee teollansa nuorille tytöille.. ei hätää tuskin suomessa mitään huumeita on.
Mutta koulussa voi mukana olla kuraattori, opettaja ja terveydenhoitaja. Lintsausta ei pidä hyväksyä, ei edes ensimmäistä kertaa.
hysteerisenä äitinä.
hakattu, nenä murtunut varmaan useasti, naamassa arpia, ihan pihalla. On varmaan joku 25v tai ainakin selkeästi siskoaan vanhempi.
Jokainen nuori kapinoi ja ihan osaksi vain kapinoinnin ilosta. Saatte nuorenne vain vihaisemmaksi jos rupeatte rajoittaa menoa, vaikka se onkin varmasti ainut hyvä vaihtoehto. Miettikää itseänne tuossa iässä kaikki pitää kokea! Se on ihan nuorenne omasta näkökulmasta kiinni jos huumausaineet ovat hänen mielestään hieno juttu niin sitten ne on ja ei siinä muu auta kun asiasta puhuminen. Omaa egoahan he haluavat vain kasvattaa muiden nuorten silmissä mutta jo 13 vuotiaana on jo aika hurjaa tuollainen! Herätys vanhemmat enään ei käpylehmät meitä nuoria kiinnosta vaan haluamme oman rauhan ja olla niin aikuisia jo 7-luokalla. Nuorenne täytyy itse ymmärtää olevansa todella huonossa seurassa ennen kuin hän vapaaehtoisesti vaihtaisi seuraansa! Olen muuton kannalla.