En osta lapsilleni joululahjoja.
Lapset 5-v ja 1-v.
Lahjoja tulee niin paljon sukulaisilta, kummeilta yms, että lapset eivät sitä huomaa jos vanhemmilta ei lahjoja tule. Laitan rahat vaikka lasten vaatteisiin sitten kun niitä tarvitsee. En ostanut viime vuonnakaan lapsilleni lahjoja.
Kommentit (13)
Meillä taas lapsi ei saa muilta juuri lahjoja. Meidän lisäksi lahja saattaa tulla veljeltäni ja miehenin parhaalta ystävältä. Siinäpä ne.
Meillä 4 kummilasta ja sen lisäksi 2:lle muulle lapselle lahjat. Lisäksi muistamme pienillä paketeilla lasten kummeja sekä mummia. Mies työttömänä ja rahat vähissä. Mutta näillä eväillä mennään.
ja siskolleni ja äidilleni, mutta he eivät lahjoja paljoa muualta saakkaan. Lasten lelu/lahjamäärä on nykyään niin älytön joka vuosi, että käytän rahat sitten tarpeellisiin vaatteisiin sitten kun niitä tarvitaan.
pientä kivaa ;) Hänkään kun ei muualta lahjoja paljoa saa.
AP
tuo on ihan perusteltua, kun lahjoja tulee paljon muutenkin, ettei enää itse lisää niiden määrää ihan tuhottomasti. Minäkin rajoitan pakettien määrää ja olen ostanut lahjaksi lapsilleni ihan muutaman jutun ja antanut kaikkea lahjaksi sopivaa jo ihan muuten vaan (kuten juuri vaatteita).
Jotkut eivät vietä joulua ollenkaan ja selviävät mainiosti paketittomista jouluista. Ei ne lapset siihen kuole, vaikka juuri vanhemmat eivät antaisi yhtään pakettia.
Omassa lapsuudessa oli vähän sellainen meininki, että me ei aina saatu edes synttärilahjaa tai sitten synttärilahja saatettiin ostaa mihin aikaan vuodesta tahansa ja sanottiin, että tässä on nyt sitten tämän vuoden synttärilahja. Ei koettu tätä mitenkään pahana tai outona. Turvallinen ja välittävä lapsuus olikin paras lahja, mitä olen lapsena saanut.
Ja pukkihan ne lahjat tuo, eivät tämän ikäiset vielä ymmärrä keneltä lahjat ovat. :) Ennen tosiaan lapsena saatiin pari lahjaa. Nyt kun on koolla useampi lapsi aattona niin pukki tulee 5 jätesäkin kanssa... Aivan älytöntä.
rahattomuuden vuoksi joutuisin karsimaan lahjoja, niin, päivänselvästi ostaisin kyllä ensin omille lapsille lahjat ja jättäisin muiden sukulaisten lahjoja hankkimatta. Mutta, kukin tyylillään.
Me saamme äidiltäni joka joulu rahaa, jolla saan ostaa meidän perheelle lahjat. Itse saan pättää esim. mitä lapset saavat, minä itse ja mieheni. Ne eivät kuitenkaan ole minun ostamia, koska äitini ne lahjat rahottaa...
vaan sen takia, että lahjoja tulee muutenkin paljon.
on nykyisin päivän sana. Monet tenavat saavat koottua lahjoistaan vuoren, kun niitä niin paljon. Vahvaa vähemmälläkin. Kun kerran muualta tulee paketteja, ymmärrän hyvin, ettei itse siksi osta. Meillä kyllä ostetaan lahjoja, kun ei ole esim. isovanhempia ostamassa. Määrä on silti kohtuullinen.
sillä muut sukulaiset, kummit ja isovanhemmat ostavat lasten toiveiden mukaisia lahjoja riittävästi. Lapset kun uskovat vielä joulupukkiin, niin itse emme siis ole ostaneet joka joulu jotain. Silloin, kun muilta ei ole tullut lasten toivomia lahjoja, niin olemme ostaneet itse niitä.
koska lahjoja tulee muutenkin niin paljon. Siinä tapauksessa että lapsen hartain toive jäisi totutumatta me ostaisimme sen.
Kai niitä vaatteita voisit lahjaksikin antaa?