Onko paniikkihäiriöstä kärsiviä paikalla?
Itse olen sairastunut paniikkihäiriöön (ainakin saan kohtauksia) raskauden jälkeen. Lapsen kanssa kotona on mennyt hyvin, mutta nyt pitäisi alkaa miettiä työelämää ja pelottaa.
Olen päättänyt hakea lääkettä, etten jäisi vangiksi neljän seinän sisään. Mitähän lääkärissä tuumataan äidistä, joka sairastaa paniikkihäiriötä? Joutuuko esim. neuvolassa tarkempaan seurantaan? Pelottaa, en osaa selittää, miksi. :(
Entä sitten myöhemmin, jos haluan vielä lisää lapsia. Miten raskausajasta selviää ilman mitään apukeinoja (lääkettä)?
Kertokaa omista kokemuksistanne. Helpottaako oireet lääkkeellä ja pystynkö palaamaan vielä töihin ja elämään aivan normaalia elämää? Kiitos.
Kommentit (25)
Kannattaa muistaa, että lääkkeet vain helpottaa oireita, ei paranna itse tautia. Ja mielialalääkkeet kun ottaa, voi suurin osa niiden syöjistä sanoa heipat orgasmille.
Lääkkeet yhdistettynä terapiaan on tehokkain hoito.
Itsehoitona paras keino on siedätys. Jos kaupassa käynti ahdistaa, niin aloittaa pienestä. Menee hiljaiseen aikaan, ostaa vaikka jotain pientä minkä voi maksaa tasarahalla. Voi sitten lykätä sen 2 eurosen tiskiin, jos on jo niin tärinä päällä, että muuten kolikot lentelisi lattialle :D
Pahinta on ruveta ennakolta välttelemään pelottavia tilanteita. Tai lähteä tilanteesta karkuun. Näin alkaa sitten varsinainen noidankehä. Alkaa jo ennakolta pelkäämään kohtausta, ja silloin se kyllä varmasti tulee.
Hassua muuten, itse kun otan pari lonkeroa, on tauti kuin pois pyyhitty, ei mitään oireita ja olo on kuin "normaalilla". Miten se voi olla noin pienestä kiinni.. huoh..
Alkoholia ei kyllä passaisi lääkenenä käyttää, muuten sitä huomaa kietaisevansa aina pari jopa ennen kauppareissua. Totuus kuitenkin on, että monet alkoa käyttää tämän taudin hoitoon. Varsinkin, jos lääkkeet ei oikeen auta.
ennenkuin aloitatte mielialalääkityksen, kokeilkaa Propraalia.Tai kokeilkaa muuten vain. Ei koukuta ja ehkäisee ja hoitaa minulla paniikkihäiriötä ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Suosittelen ehdottomasti!!!
ennenkuin aloitatte mielialalääkityksen, kokeilkaa Propraalia.Tai kokeilkaa muuten vain. Ei koukuta ja ehkäisee ja hoitaa minulla paniikkihäiriötä ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Suosittelen ehdottomasti!!!
Totta. Vaikka se ei itse kohtausta estä, se ehkäisee fyysisiä oireita tehokkaasti. Pumppu ei hakkaa niin hulluja ja vähentää tärinää. Tosin ei toimi kaikilla.
Haittana (tai hyötynä)laskee verenpainetta jonkin verran.
Sen verran sanoisin, että älkää ottako propralia jos on matala verenpaine! Itselläni kävi sen kanssa huonosti ja sitten vasta alkoikin ongelmat.
mene yksiyislääkärille, siellä äitiyttäsi tai muutakaan ei kyseenalaisteta, eikä se edes maltaita maksa.Lääkäri antaa samantien reseptin kouraan, saat kohtausten estolääkityksen ja kohtauslääkkeen heti mukaasi apteekista (kohtauslääke on mietoa rauhoittavaa. Mieti itse sopiiko se sinulle nyt kun olet vastuussa lapsesta.) Kerro kuitenkin lääkärille jos imetät, jotta hän osaa kirjoittaa sopivat lääkkeet.
Nykyaikaiset paniikkihäiriölääkkeet ovat toimivia ja tehokkaita. Suurella todennäköisyydellä pystyt elämään ihan normaalia elämää, kunhan lääkityksesi on tasapainossa.