Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

graavi kala kalatiskillä onkin vakuumipakattua

Vierailija
08.12.2009 |

Ihan kiva, kun suositellaaan, et raskaana oleva syö vain tuoretta graavia, ei vakuumipakattua, näin meitä huijataan ja terveys vaarannetaan.

-----------

Uusi Suomi kertoi eilen, että ainakin helsinkiläisissä S-marketeissa tuoretiskeillä myytävä graavikala onkin peräisin vakuumipakkauksista. Asiasta ei ole mainintaa tuoretiskeillä ja osa lukijoista pitääkin käytäntöä huijauksena.

Viranomaisten mukaan näin ei kuitenkaan ole.

- Se on ihan sallittua ja varmaan aika yleistäkin. Näin tuore liha ja leikkeleetkin tulevat kauppoihin, ylitarkastaja Maria Sjöman elintarviketurvallisuusvirasto Eviran hygieniayksiköstä vastaa Uudelle Suomelle.

Sjöman ymmärtää, että osaa kuluttajista tieto vakuumipakatun kalan myynnistä tuoretiskillä saattaa ärsyttää.

- Se voi olla että se ei ole tiedossa, että näin toimitaan. Jos haluaa olla varma, niin kannattaa kysyä tiskillä graavikalan alkuperää. Se pitää kertoa.

Vakuumipakatussa ja kylmässä säilytetyssä kalassa pilaajabakteerit eivät pysty lisääntymään, mutta pitkän säilytysajan takia esimerkiksi listeriabakteeri pystyy. Muun muassa HUS ja Espoon kaupunki suosittelevat, että raskaana olevat eivät söisi vakuumipakattua kalaa listeriariskin takia.

Näkeekö Evira myyntikäytännössä ongelmaa tältä kannalta?

- Graavikala on riskielintarvike, eli jos on raskaana, sitä ei pitäisi syödä muutenkaan, Sjöman toteaa ja huomauttaa, että tuoretiskillä myyntiajat ovat lyhyempiä kuin hyllytuotteilla.

Kuluttajan oikeuksia ja tuotteiden markkinointia valvova Kuluttajavirasto ei halua ottaa kantaa graavikala-asiaan. Lakimies Mika Hakamäki sanoo Uudelle Suomelle, että valvova viranomainen on nimenomaan Evira

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sitten tiskillä tai vakuumissa. Ei niistä tiskillä olevista graavikaloista tiedä milloin ne on tehty.

Teen mieluummin itse ja mahdollisimman tuoreesta kalasta. Siksi seikkailenkin taas tänä jouluna parissa kolmessa kaupassa ennen kuin ostan loheni. Tai sitten soitan etukäteen kauppoihin.

Vierailija
2/3 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen palvelutiskistä kalaa ostanut just sitä varten että olen olettanut sen olevan hyvää ja tuoretta. Toisekseen graavia saa tiskistä sen verran kun haluaa sitä ostaa.

Tosin mä luulen että meidän lähi s-marketissa on ollut graavia myynnissä sekä että sillä laadussa on ollut eroa aika paljonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisin sen itse, juuri siksi että silloin se on tuoretta (olettaen että on ostanut/kalastanut tuoreen kalan).

Kaupan tuotteet on aina jossain tehty ja sieltä jostain kauppaan jollain kuljetettu ja siten on monta vaihetta joissa voi käydä fiba (vaikkei saisikaan käydä) kylmäketjussa tai ylipäätään tuotteen käsittelyssä.

Sama vakuumipakkaus koskee monia savukaloja.

Toki se ei vähennä tuotteen makua (harvalla on mahdollisuus vaikka kerrostalossa itse savustaa juur kalastamansa kala) asia vain kannattaa tiedostaa eikä ostaa "sikaa säkissä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän