Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis saako jo teidän 6-vuotiaat juoksennella ympäri naapurustoa

Vierailija
07.12.2009 |

ja välillä vaan soittaa kännykällä, minne on menosssa? Itse en edes tunne ketään 6-vuotiasta kännykän omistajaa. Katsokaapas ketju 6-vuotiaiden joululahjoista.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mitä oikein tarkoitat?

tänäänkin kaksi n.6-vuotiasta yritti päästä sisään.

Opettakaa nyt rakkaat vanhemmat lapsillenne etteivät soittelisi vieraiden ovikelloja.

Vierailija
2/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä ulkoilen pojan kanssa ja vahdin meidän poikaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sisälle ei saa mennä pyrkimään.

Kännykkää ei omista, olen sitä mieltä ettei tuon ikäisen tartte vielä niin kaukana itsekseen liikkua ettei häntä tavoita ilman puhelinta.

Mutta joo, tässä lähinaapuruston alueella liikkuu aika vapaasti. Kuten muutkin ikäisensä.

Vierailija
4/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mitä oikein tarkoitat?

tänäänkin kaksi n.6-vuotiasta yritti päästä sisään. Opettakaa nyt rakkaat vanhemmat lapsillenne etteivät soittelisi vieraiden ovikelloja.

Vierailija
5/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas tätä:

on tosi hyvä juttu, että 6 vuotiaat menee yksin kännykän kanssa ympäri naapurustoja.

Mutta, jos sillä on 3 krt viikossa harrastus, niin se se vasta pahan onkin!

(vrt. eilinen harrastus-keskustelu)

Vierailija
6/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoinen oli pieni, asuttiin kerrostalo-lähiössä. Kyllä se sai mennä viereisin talon rappuun kaveria hakemaan, käydä läheisellä kiskalla jne.

Nyt taas asutataan omakotitalo-alueella. Lähellä ei ole kavereita. Jos haluaa kaverin luokse kylään, niin sitten mä saatan. Parinkilsan alueella on kavereita, ehkä ensivuonna voi jo kävellä yksin kaverin luokse?

Vierailija
7/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy kysymässä kaikki kaverinsa läpi jos joku tulisi ulos. Soittaa sitten missä viheltää menemään. Oudompaa on minusta se, että juurikaan moni kaveri ei HALUA tulla ulos iltapäivällä.

Vierailija
8/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotias saa olla ulkona ilman aikuista.

Monella tuntuu menevän vähän överiksi tuo lasten suojeleminen. 6-vuotiaan ei anneta olla ulkona ilman aikuista, mutta vuoden päästä hänen on osattav kulkea yksin koulumatkat ja oltava kenties tunteja yksin kotona?

Eikö sitä vastuuta pitäisi opettaa vähitellen? Näin ainakin meillä toimitaan.

Vierailija
9/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoilla saa meidän yhtiön pihalla, samoin viereisen yhtiön pihalla sekä toisella puolella olevan päiväkodin pihalla, kun pk on kiinni. Hyvin on 6-v. pysynyt näiden rajojen sisällä. Kännykän saa, kun menee kouluun.

Vierailija
10/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotias eskarilainen saa leikki sovitulla alueella pihalla (rivari), ilman aikuisen välitöntä valvontaa. Kännykän saa sitten ensi syksynä kun koulu alkaa. Aluksi tuntui vaikealta antaa lapsen lähteä yksin ulos (meillä tämä käytäntö alkoi vasta lapsen täytettyä 6 vuotta). Mutta tämä on tosiaan hyvää treeniä niin lapselle kuin aikuisellekin ajatellen koulun alkua.

Vierailija
11/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi vielä varmasti luottaa, ettei 6-vuotiaani esim. nouse naapurin tai muun puolitutun kyytiin (vaikka olen kieltänyt) tai osaa puolustautua, kun 8-10 vuotiaat kiristävät häneltä rahaa, varastavat tavaroita ym.

Mutta sinulla taitaakin olla huomattavasti kypsempi ja puolustuskykyisempi 6-vuotias...

Vierailija
12/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas tätä: on tosi hyvä juttu, että 6 vuotiaat menee yksin kännykän kanssa ympäri naapurustoja. Mutta, jos sillä on 3 krt viikossa harrastus, niin se se vasta pahan onkin! (vrt. eilinen harrastus-keskustelu)

Vierailija
13/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa onko lapsemme kypsempi tms kuin muut ikäisensä, mutta asuinalueemme ainakin on rauhallinen. Ei ole pelkoa siitä, että isommat kiusaavat tai tavaroita varastetaan.

Namusetiä tms en ole kuullut koskaan liikkuneen asuinaleellamme.

Itse en voi vielä varmasti luottaa, ettei 6-vuotiaani esim. nouse naapurin tai muun puolitutun kyytiin (vaikka olen kieltänyt) tai osaa puolustautua, kun 8-10 vuotiaat kiristävät häneltä rahaa, varastavat tavaroita ym.

Mutta sinulla taitaakin olla huomattavasti kypsempi ja puolustuskykyisempi 6-vuotias...

Vierailija
14/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuolla logiikalla vasta täysi-ikäinen saisi kulkea yksin, josko silloinkaan. VOihan sitä lasta 10-vuotiaana joku teini kiristää, teininä joku aikuinen muiluttaa jne.

Ja ei, en päästä 2-vuotiasta yksin ulos, koska hänellä ei ole alkeellisintakaaan kykyä pitää itsestään huolta. 6-vuotiaalla sen sijaan sopivassa ympäristössä on.

Vierailija
15/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeen kiire on päästä 6-vuotiaita yksin pihoille juoksentelemaan. Ehtiihän sitä myöhemminkin. En löydä muuta syytä kuin vanhempien mukavuuden halun ja laiskuuden. Sitä sitten puolustellan itsenäisyydellä ja kavereilla. Ei mene läpi ainakaan minulle.

Vierailija
16/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa mennä soittamaan kahden kaverinsa ovikelloa ja aivan samalla tavalla näiden kahden naapurin lapset saa tulla soittamaan meidän ovikelloa.

Ilmeisesti teidän lapsilla ei ole näitä kavereita.

Ei kukaan mene huvikseen kenenkään vieraan ovelle. Saatanan sairasta porukkaa täällä. Ehkäpä teistä joku asuu meitä vastapäätä, kun siellä ei 6v. lapsella ole kavereita, eikä kukaan käy heidän ovella, kun äiti mammaselle ei kelvannut pihan lapset. Nyt sitten poika yksin, kun äiti vaihtanut suuntaa, mutta kaveri piirit on jo luotu.

Vierailija
17/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v. pitää osata jo olla yksin ulkona kotipihalla. Voisit vähän kysyä neuvoa neuvolasta, jospa olisit kuitenkin väärässä vai onko lapsesi normi kehityksestä jäljessä vai asuttteko jossain pakokaasujen keskellä?

Toiset vanhemmat katsos tukevat lapsen normi kehitystä, eivätkä estele sitä.

Miten lapsesi selvii koulumatkasta?

Moni 6v. aloittaa jo ekan luokan 6v.

Vierailija
18/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotiaat vipeltävät yksinään, nuorin yksin vastaan tullut ennätys taitaa olla 3,5 v. Oma lapsi on saanut liikkua itsekseen (sovittujen rajojen puitteissa ja vähitellen aluetta laajentaen, esim. aluksi vain viereiselle leikkipaikalle) n. 5,5 v. lähtien ja nyt lähes vuotta myöhemmin sai kännyn ihan käytännön syistä. Mutta tämä on pieni "kylä" ja liikenne vähäistä, en varmastikaan uskaltaisi päästää esim. jos asuisimme Helsingin keskustan tuntumassa.

Lehdessä äskettäin juttu, kuinka ennen lapset saivat kulkea vapaammin, nykyisin vahditaan ja rajoitetaan ihan liikaa.

Tosiaan, ensi vuonna alkaa koulu,joten kyllä 6 vuotiaiden on jo hyvä pikkuhiljaa opetella yksin liikkumista.

Vierailija
19/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme ulkomailla, taalla yksin kulkeva tuon ikainen herattaa lahinna (negatiivista) huomiota. Ei ole kannykkaa, kaikkialle mennaan aikuisen kanssa. N. 12 vuotiaasta alkaen voi alkaa kulkemaan yksin.

Vierailija
20/38 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis mieleenkään. Ja kännykkää ei myöskään ole, eikä tule vielä moneen vuoteen! Ties mitä terveyshaittoja siitäkin myöhemmin löydetään. Meillä on aikaa ja halua liikkua lapsemme kanssa, ja hän ei ole ainokainen, 3 sisarusta on.

Ensi vuonna kun hän menee kouluun, hän ei myöskään joudu ainakaan vuoteen kulkemaan koulumatkaansa yksin, vaan jomman kumman vanhemman saattamana. Asumme kaupungin keskustassa ja vaarallinen tie ylitettävänä. En tunne olevani ylisuojeleva, vaan ihan tervejärkinen äiti, joka ymmärtää, että 6-vuotias on ihan pelkkä pikkulapsi vasta