Vauva ei syö soseita
Kysäisenpä täältä onko kellään vastaavia kokemuksia vai pitäisikö olla tästä lapsesta huolissaan. Siis kysymyksessä tyttö, joka on täyttänyt 6kk. Olen yrittänyt syöttää hänelle aamulla ja illalla velliä ja päivällä lounaaksi ja päivälliseksi kasvissoseita. Tästä ei tule yhtään mitään. Hän ei siis suostu syömään sosetta kuin muutamia lusikallisia. Alkaa päristellä ja pitää vain suunsa kiinni. Velliäkään ei oikein haluaisi. Ainos asia mitä haluaisi on maito. Sitäkin menee noin. 1.2dl kerralla ei koskaa enempää. Hän on kooltaan aika pieni ja sellainen "vauvamainen" ikäisekseen. Ei siis konttaa tai kauheasti pyri edes liikkumaan. Hyväntuulinen juttelija, joka seuraa ja tutkii asioita käsillään. Ei vain pidä soseista(olen yrittänyt ruusunmarjaakin, jota otti suuhun ja alkoi nauramaan ja sylki pois)
Kommentit (3)
Ihan muutamilla lusikallisilla on aloitettu, jopa hiukan vastentahtoisesti, tosin jos vauva rupeaa itkemaan tms. lopetan heti, koska en ole halunnut syomisesta tulevan mitaan traumoja... ;-) Joka paiva vain sitkeasti muutaman kerran niita muutamia lusikallisia, ruokia vaihdellen, ja sitten eraana paivana (tahan meni taman kolmosen kanssa nyt n. 2 kk kiinteiden aloittamisesta) alkaa menna hiukan enemman, esim. yksi pieni purkki kerralla tms. Kiinteiden aloitushan on aluksi lahinna "lusikkaan totuttelua" ja maito on paaruoka alle 1-vuotiaalla. Vetta kannattaa myos valilla juottaa, joskus kiinteat kuivaavat suuta. Sormiruokia (esim. maissinaksut, banaani, leivanpala) kannattaa myos kokeilla, jotkut lapset pitavat niista enemman kuin soseista. Lasta voi myos auttaa, jos han nakee muiden syovan samaan aikaan samanlaisista astioista, haluaa matkia. Yleisesti sanoisin etta nou hata, ja hiljaa hyva tulee, joka paiva vahan kiinteita niin kylla se siita (ja joskus, jos kiinteista on tullut oikein iso itku, olen jopa pitanyt paivan tauon, etta ehtii unohtaa ettei tykkaa niista...).
Sitä ennen mahaan asti ehtineet muruset oli tosi tosi pieniä.
mutta ei mitään ongelmaa, jos lapsi kasvaa OMALLA käyrällänsä. Eikä puolvuotiaat vielä välttämättä edes ryömi vielä.
kiinteän ruuan syöminen aloitettiin ihan muutamalla lusikankärjellisellä. Jos vauva käänsi pään pois, ei enää tyrkytetty.
Vieläkin vauva (nyt 10 kk) joinain päivinä syö hyvin maitopainotteisesti, joinain päivinä taas kiinteät maistuvat paremmin.
Meillä kiinteät maistuvat paremmin, jos isä syöttää. Jos minä syötän, alkaa vauvan tehdä nopeammin mieli maitoa.