Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osallistuvatko vieraat joulutarjoiluihin tai -valmisteluihin?

Vierailija
07.12.2009 |

Meille tulee tänäkin vuonna kutsuttuina lähisukulaisia jouluksi. Aikuisia tulee kuusi ja lapsia viisi, eli yhteensä meitä on 15 henkeä. Kivaa! Tämä on jo monivuotinen perinne, ja en edes osaisi kuvitella muunlaista joulua. Mutta...

Meidän perinteeseemme kuuluu jostakin syystä, että minä valmistelen joulun. Yksin. Kukaan ei ole koskaan edes kysynyt, voisiko jotenkin auttaa tai osallistua. Lisäksi minulla on sellainen vika, että jouluksi tulee tehtyä ihan tolkuttomasti ruokaa ja herkkuja. Mutta se jotenkin kuuluu asiaan, jaa saa ollakin niin -.99

Tänä vuonna on huono tuuri, sillä olen työmatkalla ma-ti, ke on vapaa aaton ollessa torstai. Yleensä olen ollut lomalla joulu edeltävinä päivinä, mutta tällä kertaa tuota työmatkaa ei pystynyt siirtämään.

Mitä ruokia voisi tehdä jo viikonloppuna? Jääkellarin lohen, silakat mausteliemeen (sinapit ja valkosipulisörsselit lisäisi aatonaattona), laatikot voisi tietenkin tehdä pakkaseen jo aiemminkin. Karjalanpaisti tulee uunissa "itsestään" aattonakin. Graavikalat täytyy tehdä aatonaattona, samoin kylmäsavulohicharlotta, tomaattisipulisalaatti, sienisalaatti likoamaan. Muut salaatit sitten aattona, samoin mädit yms.

Muita vinkkejä, mitä voisin tehdä ennakkoon? Sukulaisilta ei oikein kehtaa pyytää, jos eivät itse ymmärrä tarjota apua, niin olkoon.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ymmärrä pyytää apua, niin tehköön.

Vierailija
2/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: pakasta paistamattomina ja paistat sit aattona vaikka sen karjalanpaistin kanssa yhtäaikaa.

Milloin sukulaiset tulevat teille, vastako aattona valmiiseen pöytään? Jos edes joku tulisi aiemmin vaikka aatonaattona, olisko mahdollista, niin voisit nakittaa jollekulle osan hommista. Ei tuossa kauheasti ole ennalta tehtäviä juttuja. Millaista jälkiruokaa ajattelit? Voisko sen joku muu tuoda tullessaan, kehtaatko pyytää? Tai sitten teet itse jonkun jäädykkeen tms. hyvissä ajoin (muistaa ottaa sulamaan ajoissa!!)

Tärkeää on tehdä lista kaikista viimehetken ruokalajeista, mitä niille pitää vielä tehdä. Sitten voit siitä pyyhkiä yli sitä mukaa kun valmistuu.

Osta paljon kelmua kotiin ja/tai kannellisia rasioita, jääkaappitila on tiukilla. Lisää viileää tilaa saat, kun laittaa jotain tilapäisesti kylmälaukkuun terassille tms. Ei siis mitään kylmäkalleja sisään vaan ruuat laukkuun ja ulos. Eivät jäädy jos ei kauhia pakkanen ole, mutta säilyvät kylmässä. Juomia voi ainakin säilöä ulkona!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä äitini kysyy aina, mitä voisi tuoda, ja tuokin sitten jotain mitä on sovittu. Yleensä jonkun kalan tai kastikkeen tai rosollia.

Mun ratkaisuni tuohon sun dilemmaan on lähinnä se, että "sitä mitä ei ehdi tekemään, ei joulupöydässä ole". Kaikkien satojenvuosien takaisten perinneruokalajien tarjolla olo tai niiden itse tekeminen ei ole mikään juhlan kriteeri. Jos joku salaatti ei ehdi niin sitä ei sitten tule. Kakut voi ostaa leipomostakin. Hyytelökakkua ei ole pakko olla, jos sen hyytymisaika ei sovi kuvioon. Joskus on ihan kivain, kun elementtejä vaihtaa samankaltaisiin esim laatikon hunajahaudutettuun juurekseen, kinkun johonkin muuhun paistiin tms.

Vierailija
4/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaetaan ruokien laittoa ja jokainen tuo jotain. Tällöin yhdelle ei tule kohtuuttomasti hommaa.

Minusta voit hyvin ehdottaa sukulaisille (erityisesti, jos joka vuosi olette teillä), että koska olet joulun alla työmatkalla ja et ehdi laittaa kaikkea, voitaisiinko jakaa ruokien laittoa useammalle. Jos jokainen toisi jotain, niin ketään ei rasitettaisi kohtuuttomasti.

Vierailija
5/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaetaan ruokien laittoa ja jokainen tuo jotain. Tällöin yhdelle ei tule kohtuuttomasti hommaa.

Minusta voit hyvin ehdottaa sukulaisille (erityisesti, jos joka vuosi olette teillä), että koska olet joulun alla työmatkalla ja et ehdi laittaa kaikkea, voitaisiinko jakaa ruokien laittoa useammalle. Jos jokainen toisi jotain, niin ketään ei rasitettaisi kohtuuttomasti.

Vierailija
6/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voit aivan hyvin myös pyytää apua - vetoa työmatkaan. Ja luota vain siihen, että muutkin osaavat - usein nimittäin oivat emännät eivät usko tehtäviä muille ;)

Ihmisille ei välttämättä tule mieleen tarjota apuaan, mutta auttavatkin sitten mielellään kun pyydetään. Kyseessähän on teidän yhteinen joulunne. Ainakin voit pyytää apua kattauksessa, asettelussa yms yms. Siitä vapautuu sinulle aikaa ja hermoja ruokien valmisteluun.

Meillä pienemmät systeemit, mutta anopin kanssa hyvä ja toimiva työnjako. Muistan lapsuuteni jouluista miten äiti oli totaalisen finaalissa ja siksi kireä kun istuttiin joulupöytään, eikä sitten ollut yhtään kivaa.

Vierailija
7/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokatapauksessa teen ne tietyt pöperöt, sukulaisten tullessa teen vaan isomman satsin mistä ei mielestäni sen enempää vaivaa ole. On kyllä aika tökeröä jos kukaan ei edes tarjoa apua. Kyllä meillä ihan vaan kohteliaisuuden vuoksi kaikki kysyvät josko olisi jotain tuotavaa/tehtävää.

Vierailija
8/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot rehellisesti tilanteesi ja sanot ettet ehdi tehdä kaikkea yksin.

Olen aivan varma että sukulaisesi ilahtuvat kun saavat auttaa. Yleensä ihmisille tulee olo, että ovat jotain 'velkaa' jos joku usein tekee heille palveluksia (kuten esim. tämä joulupöydän laittaminen).

Minäkin kutsun joka vuosi meille sukulaisia joulupöytään. Yksi heistä kysyi eräänä vuonna mitä voisi tuoda. Ensin sanoin ettei tarvitse tuoda mitään, mutta kun hän aikansa jankutti aiheesta sanoin lopulta että tuo vaikka rosolli. Muutkin vieraat halusivat tuoda sitten jotain, kun tämä yksi kerran toi.

Nykyään perinteenä on, että minä valmistelen puitteet ja teen laatikot, kalat ja yhden jälkiruoan ja vieraat tuovat kaiken muun. Ihan pakko on sanoa että tämä on hyvä perinne, josta vieraatkin tykkäävät.

Vierailija
9/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmekään, että ihmiset kokoontuvat teillä mielellään, sillä hyvä ruoka - parempi mieli, todellakin.

Itse en ole mikään kokki kolmonen. Ja mulla varmaan tulisi sun ruokia maistellessa sellainen olo, että turha mun on mitään apua tarjota, kun en kerta kaikkiaan osaa tehdä mitään sienisalaattia tai lohicharlottaa - tuota jälkimmäistä en muista edes ikinä syöneeni. Eli sun luona on totuttu niin vaativiin ruokiin, että voi olla tosi korkea kynnys tarjota apua.

Tuo voi olla syy, että sä joudut ihan pyytämään apua, jos sitä kaipaat ja kiinnittämään huomiota, ettet rivien välissä vaadi liikoja. Ja sit taas, jos joku pyytäisi mua tuomaan jotain helppoa, kuten graavikalat, niin mulla varmaan tulisi itku, että miten sellaiset muka tehdään, ja ostaisin ne sitten kaupasta valmiina.

Vierailija
10/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan uskaltautua pyytämään apua sukulaisilta :)

Kylmät ruoat, siis kalat ja muut ovatitseasiassahelppoja tehdä - kun vain uskaltaa kokeilla. Niitä en kyllä ulkoista, niiden tekeminenon kaikkein hauskinta!

Samoin laatikoiden teko on tosi helppoa, sen kun seuraa ohjetta ja muistaa ottaa pois uunista. Moni pelkää turhaan niiden tekemistä! Kaikki eivät tietenkään arvosta niiden tekemistä itse, eikä se kaupasta hakeminen mikään häpeä ole - miksi olisi?

Minä itse vain aidosti ja oikeasti pidän ruoanlaitosta, ja joulussa minulle on erityisen mieluista se, että ihmiset saavat syödä ja nautiskella sydämensä kyllyydestä. On kiva päästä valmiiseen pöytään, mutta on myös ihanaa tarjota se valmis pöytä!

Kiitos paljon vinkeistä ja rohkaisusta kaikille!

ap

Vierailija
11/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät pidä pöperöistäsi.

Avaa suusi ja pyydä.

Vierailija
12/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisko sulla antaa reseptiä?

Vierailija
13/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti sukulaiset eivät uskalla ehdottaa että toisivat jotain, pelkäävät että astuvat varpaillesi jos luulevat että haluat tehdä itse kaiken. Varmasti mielellään osallistuvat. pyydä vain apua. Me vietämme joulua anopilla tai he tulevat meille vuorovuosin, ja aina tehdään porukalla, vain kälyni ei tee mitään eikä koskaan osallistu myöskään tiskeihin tms...

Vierailija
14/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tulemme ulkomailta mummolaan SUomeen jouluksi. Pääasiassa joulun järjestäminen jää äitini harteille, mutta tuon tullessani mm. alkupaloja ja hedelmäkakun. Tuonmisiani rajoittaa se ettei ole jääkaapia matkalla käytössä. Tuon myös viinit tullessani.

Kun sukujoulu on olltu meillä, olen tehnyt kaiken itse. Suomivieraat ovat tuoneet puuroriisit tullessaan ja lanttulaatikon.

Vierailija
15/15 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan uskaltautua pyytämään apua sukulaisilta :) Kylmät ruoat, siis kalat ja muut ovatitseasiassahelppoja tehdä - kun vain uskaltaa kokeilla. Niitä en kyllä ulkoista, niiden tekeminenon kaikkein hauskinta! Samoin laatikoiden teko on tosi helppoa, sen kun seuraa ohjetta ja muistaa ottaa pois uunista. Moni pelkää turhaan niiden tekemistä! Kaikki eivät tietenkään arvosta niiden tekemistä itse, eikä se kaupasta hakeminen mikään häpeä ole - miksi olisi? Minä itse vain aidosti ja oikeasti pidän ruoanlaitosta, ja joulussa minulle on erityisen mieluista se, että ihmiset saavat syödä ja nautiskella sydämensä kyllyydestä. On kiva päästä valmiiseen pöytään, mutta on myös ihanaa tarjota se valmis pöytä! Kiitos paljon vinkeistä ja rohkaisusta kaikille! ap

Hyvää joulua teille!

7 (itsekin innokas kokki)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi