No jo on ajat kun kestovaipoilla pääsee linnan juhliin!!!
Ja presidentin kampaaja oli myös saanut kutsun. Olis nyt Halonen kutsunut sinne myös pakolaiskeskusten eri etnisten ryhmien pääjehut, niin verorahoilla oliskin juhlinut oikein laatusakki.
Kommentit (23)
tärkeitä. Onpa ikävää, että meillä on niin tylsä pressa...
Niin, onhan se tylsää edistää ympäristön puhtautta ja jätemäärän vähenemistä.
femakko-lesbo-sossu? No ajat muuttuvat eskoseni. Onneksi tanja sentäs meni linnaan ihan kertseillä ja vastikkeella.
Itse asiassa on tutkittu, että ketovaippojen käyttö kuormittaa luontoa paljon enemmän, koska niitä joutuu koko ajan olla pesemässä pesukoneella tai käsin. Totta on kyllä se, että kestovaipat säästävät rahaa, mutta eivät ne kyllä luontoasäästä(toisaalta kestovaipat eivät päädy kaatopaikalle kuin vasta muutaman vuoden kuluttua). Mutta, vaikka otettaisiin huomioon kestovaippojen pitkä käyttöikä, silti pesukoneessa/käsinpeseminen vie monta kertaa enemmän energiaa kuin kertakäyttövaipat.
yksi vaippafirman tilaama tutkimus oli tuota mieltä. Sitten löytyy kyllä kymmeniä muitakin tutkimuksia, joissa tullaan eri tulokseen. Riippuu meinaan pikkasen siitä miten se vesi puhdistetaan ja mitä pesuaineita käytetään. Ja sekin, että miten minkäkin saastuttavuus lasketaan.
pirukin osaa lukea raamattua.
Itse asiassa on tutkittu, että ketovaippojen käyttö kuormittaa luontoa paljon enemmän, koska niitä joutuu koko ajan olla pesemässä pesukoneella tai käsin. .
kun se peseminen on niin suuri synti :)
kestot muuten säästää vettä ihan hirveästi. Yhden muovivaipan VALMISTAMISEEN menee noin 800 litraa vettä teollisuudessa. Keston valmistamiseen menee enemmän koska se on tehty puuvillasta tms ja kastelu on vaatinut vettä. MUTTA on aina ekologisempaa käyttää joku tuote 250 kertaa kuin yhden ainoan kerran. Samoin kuljetuskustannukset tulee vain kertaalleen.
kai te käytätte kertakäyttöasioitakin kun se peseminen on niin kauheaa?
kauheasti etkä myydessäsi saa niistä kuin murto-osan takaisin. Käytän surutta vauvallani kertsejä, mulla on siihen oikeus koska mulla ei ole 200 neliön omakotitaloa jonka lämmitys ja valaisu saastuttavat. En myöskään ole koskaan ollut lentokoneessa, en siis saastuta sitä kautta. En omista autoa ja käytän julkisia kulkuvälineitä. Ei ole varaa ostaa lapsille vaatteita uutena, ostan ne kirpputoreilta.
Siinäpä syitä miksi minulla on oikeus olla käyttämättä kestoja.
"Itse asiassa on tutkittu, että ketovaippojen käyttö kuormittaa luontoa paljon enemmän, koska niitä joutuu koko ajan olla pesemässä pesukoneella tai käsin. Totta on kyllä se, että kestovaipat säästävät rahaa, mutta eivät ne kyllä luontoasäästä(toisaalta kestovaipat eivät päädy kaatopaikalle kuin vasta muutaman vuoden kuluttua). Mutta, vaikka otettaisiin huomioon kestovaippojen pitkä käyttöikä, silti pesukoneessa/käsinpeseminen vie monta kertaa enemmän energiaa kuin kertakäyttövaipat."
Sehän nyt riippuu aivan siitä, millaisia pesuaineita käyttää ja millaisia pesuohjelmia. Tuota on kyllä mietitty, mutta mitään ei ole koskaan tieteellisesti vielä(kään) todistettu. Ja jos on, niin linkkiä kiitos!
Kunnes toisin todistetaan, minä käytän kestoja!
Itse asiassa on tutkittu, että ketovaippojen käyttö kuormittaa luontoa paljon enemmän, koska niitä joutuu koko ajan olla pesemässä pesukoneella tai käsin. Totta on kyllä se, että kestovaipat säästävät rahaa, mutta eivät ne kyllä luontoasäästä(toisaalta kestovaipat eivät päädy kaatopaikalle kuin vasta muutaman vuoden kuluttua). Mutta, vaikka otettaisiin huomioon kestovaippojen pitkä käyttöikä, silti pesukoneessa/käsinpeseminen vie monta kertaa enemmän energiaa kuin kertakäyttövaipat.
Kyllähän varmasti kertakäyttövaatteetkin olisi hirveästi ekologisemmat kuin typerät kestovaatteet, joita käytämme, eiks niin? Mietipä itselles vaikka ekertakäyttöalushousuja, tuntuisiko oikeasti ekologisemmalta vaihtoehdolta kuin nämä pestävät mallit, vaikka niitäkin saa oll akoko ajan pesemässä.
Järkeään saa käyttää, eikä uskoa YHTÄ vaippafirman teettämää puolueellista tutkimusta, todennäköisesti edes lukematta sitä.
Kestovaippayhdistys on tehnyt hyvää ja aktiivista työtä viime vuosina. Olihan juhlien teemana kuitenkin ympäristöasiat tänä vuonna.
jonka mukaan kestot eivät tulleet merkittävästi ekologisemmiksi kuin kertikset, MUTTA tutkimuksessa ei oltu otettu huomioon mm. kertiksien roudaamista kaatopaikalle, kestojen kierrättämistä useammalla lapsella ja kaiken lisäksi, niitä pestiin aivan idioottimaisella tavalla. Laskettiin, että ne pestiin kerran viikossa 90-asteessa ym. typerää, mitä varmasti erittäin harva kestoilija tekee.
sun jorinas.
http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestava/mips/tietopankki/vaipat
Miksi joku älypää muuten utsuu kertakäyttövaippaa muovivaipaksi, selluloosaa ne lähinnä on. Joku fuzzi sen sijaan on todellinen muovivaippa muovinappeineen.
Omat kertakäyttövaippamme menevät muuten jätteenpolttolaitokselle, ja lämpäenergia edelleen kaukolämpöverkkoon.
jonka mukaan kestot eivät tulleet merkittävästi ekologisemmiksi kuin kertikset, MUTTA tutkimuksessa ei oltu otettu huomioon mm. kertiksien roudaamista kaatopaikalle, kestojen kierrättämistä useammalla lapsella ja kaiken lisäksi, niitä pestiin aivan idioottimaisella tavalla. Laskettiin, että ne pestiin kerran viikossa 90-asteessa ym. typerää, mitä varmasti erittäin harva kestoilija tekee.
sama tutkimus jossa oli laskettu että kestovaipoihin laitetaan huuhteluainetta ja ne silityetään! Kumpikin asioita jotka on kielletty kestovaippojen käytössä... Aika siantuntevasti tehty tutkimus. =D
Joku fuzzi sen sijaan on todellinen muovivaippa muovinappeineen. Omat kertakäyttövaippamme menevät muuten jätteenpolttolaitokselle, ja lämpäenergia edelleen kaukolämpöverkkoon.
Harmi että meilläpäin ei polteta jätettä!!
Suurin osa kestoistamme oli muuten vanhoista pyyhkeistä tehtyjä sisävaippoja, jotka lopulta tuikattiin leivinuuniin palamaan. Eipä mennyt paljoakaan kaatikselle.
mitä merkittävää pitäisi tehdä, että pääsisi linnan juhliin.