Kertokaa n. 15-vuotiaiden vanhemmat!
Monelta on kotiintulo aika arkisin/viikonloppuisin?
Tiedätkö missä nuoresi liikkuu ja kenen kanssa?
Meneekö itsenäisesti kouluun, syökö aamupalan, peseytyykö omatoimisesti?
Kuinka paljon nuori viettää aikaa koneella/pleikalla?
kertokaa pliis niin saan vähän perspektiiviä siskoni perheen tilanteeseen!
Kommentit (26)
Meidän nuori on nyt 17 ja tosi moni asia on muuttunut tässä välissä, mutta koetan muistella:
- kotiintuloaikaa ei ollut, koska perusasetus oli, että nuori on kotona. Kun ei ollut, kotiintulosta sovittiin erikseen. 17-vuotiaalla kotiintulo arkisin klo 22, vkl yökyläoikeus vakituisen poikaystävän kanssa.
- tiesin missä liikkuu ja kenen kanssa, nyt en enää ihan aina tiedä, koska ystäväpiiri on laajentunut.
- hoitaa koulun täysin itsenäisesti, samoin ruokailun, hygienian ja työnteon, 15-v. piti vielä muistuttaa suihkussa käynnistä mutta vakkari poikaystävä on tuonut muutoksen tähän.
- on käytännössä lähes kaiken vapaa-aikansa joko koneella tai kavereiden kanssa, tätä ei rajoiteta. Ei pelaa lainkaan vaan pikaviestittelee, ylläpitää omia nettisvuja, tekee kuvankäsittelyä, käyttää taitto-ohjelmaa yms. tulevaan ammattiinkin liittyvää.
Kotiin arkena klo 20 (edellyttäen, että ovat lähimaisemissa), nukkumaan klo.21.
Viikonloppuisin/lomilla saavat olla PIHALLA korkeintaan 21.30 asti, yleensä tulevat klo. 21 mennessä.
Koneella saa olla 45min/pvä.
Hygieniasta huolehtivat itsenäisesti (14,5-v tyttö ja pian 16-v poika).
Aamupalan syöntiä tulee valvoa/muistuttaa, että onnistuu! Se on päivän tärkein ateria, pidän huolen, että toteutuu!
Koulussa ovat ajoissa silloinkin, kun olemme ehtineet lähteä töihin ennen nuorten kouluunmenoa.
Kaverit tunnen, pyrimme vanhempien kanssa varmistamaan nuorten kanssa tehdyt sopimukset, mutta valheitakin olen joutunut kuulemaan:(!
15 ja 16 vuotiaat nukkumassa kello 21 ja tietokoneella 45 min päivissä. Säälin suuresti tämän tyypin lapsia. Ei kait ketään 16 vuotaista nukuta kello 21..... kun tällaiset tiukasti rajoiteut lapset alkavat kapinoimaan niin kapina on sitten SUURI ja VAIKEA.
Säälittävä äiti tai provo
Kotiin arkena klo 20 (edellyttäen, että ovat lähimaisemissa), nukkumaan klo.21.
Viikonloppuisin/lomilla saavat olla PIHALLA korkeintaan 21.30 asti, yleensä tulevat klo. 21 mennessä.
Koneella saa olla 45min/pvä.
Hygieniasta huolehtivat itsenäisesti (14,5-v tyttö ja pian 16-v poika).
Aamupalan syöntiä tulee valvoa/muistuttaa, että onnistuu! Se on päivän tärkein ateria, pidän huolen, että toteutuu!
Koulussa ovat ajoissa silloinkin, kun olemme ehtineet lähteä töihin ennen nuorten kouluunmenoa.
Kaverit tunnen, pyrimme vanhempien kanssa varmistamaan nuorten kanssa tehdyt sopimukset, mutta valheitakin olen joutunut kuulemaan:(Olenko tiukkis?
Uskomattomalta kuulostaa tuo edellisten rajattomuus!
13v JA 14v lapset menevät nukkumaan klo 20.00. joka päivä koska muu perhe menee myös. Tiedän keiden kanssa liikuvat. Menevät kouluun taksilla ja syövät aamulla joskus paremmin ja joskus huonommin. Koneella ovat ehkä tunnin viikossa ja pleikkaa pelaavat saman verran. Maalla kun on muuta työtä ja herätykset aamulla klo 4.00-5.00 niin eivät ehdi liikkua kylillä ja istua koneella.
Meidänkin nuori meni aikaisin nukkumaan, kunnes ei enää pystynyt. Liittyy normaaliin hormonaaliseen kehitykseen, ettei uni tule enää silmään kuin lapsella. Meillä nuori siirtyi tähän vaiheeseen vasta 17-vuotiaana ja tämä tapahtui kuin veitsellä leikaten. Siihen asti oli aina ollut unessa jo kymmeneltä eikä pystynyt valvomaan edes kavereiden kanssa yökylässä (tästä on paljon raportteja ja esim. valokuvia jossa muut pelailevat ja meidän nuori nukkuu vieressä).
Sen jälkeen ei uni tullut silmään ennen klo 24 eikä valvominen klo 03 asti ole ollut yhtään vaikeaa. Se on kuulkaa ihan sama, minkä nuorelle antaa nukkumaanmenoajaksi. Hän valvoo takuulla pidempään kun vanhempansa, ja kun olette itse sikeässä unessa, hän tekee selkänne takana mitä lystää!
Tyttö kohta 15 v
Poika kohta 17 v
Kotiintuloaika silloin kun seuraavana aamuna on koulua klo 21.30, jos on jotain erityistä niin tästä voidaan toki joustaa, harvoin on.
Viikonloppuisin kotiintuloaika sovitaan tilanteen mukaan ja riippuen missä ovat yleensä viimeistään klo 23.30.
Tiedän missä liikkuvat ja keiden kanssa. Kaveripiirit on tutut, samoin kavereiden vanhemmat ainakin jollain tasolla.
Poika herää itse, tytön herätän. Kouluun poika kulkee itsenäisesti bussilla, tytär pyöräilee. Syövät omatoimisesti aamupalan, joskus joudun muistuttamaan kunnollisesta syömisestä, kun tytär lähtisi esim. pelkän viilin voimalla.
Ja suihkussa lotraavat välillä liiankin kanssa, samoin muu hygienia hoituu.
Tietokoneella ovat välillä liikaa, (esim. nyt lomalla välillä tuntikaussia) välillä tulee useita välipäiviä. Mutta ehtivat tehdä myös muuta, mikä mielestäni on se oleellinen asia: lukevat molemmat paljon, ovat kavereiden kanssa, ovat perheen kanssa, harrastavat.
YLEISESTI:
Joku tuolla aiemmin ihmetteli edellisen vastaajan "rajattomuutta", kun ei ollut kotiintuloaikoja. Olen itse sitä mieltä, että jos nuori tulee muutenkin kotiin kohtuullisen aikaan, ei varsinaisia kotiintuloaikoja tarvitakaan. Samaa pätee esim. tietokoneella olossa: jos on kohtuullista, ja nuorella on muutakin elämää, ei varsinaisia rajoituksia tarvita.
Ja vaikka niin kauan kuin kotona asutaan, täytyy rajoja olla ja yhteisiä pelisääntöjä, niin nämä 17-vuotiaat ovat jo kohta täysi-ikäisiä,ja mielestäni nuorten pitäisi oppia ikäänkuin itse asettamaan itselleen rajat.
Ja mielestäni se vastaaja, jonka nuori on aina kotona olikohan se klo 21.30, ja peliaikaa on 45 minuuttia: kyllä, olet liian tiukkis. Nuorelle on tärkeää kaveripiiri, yhdessä oleminen, myös iltaisin hengailu, olla mukana muiden kanssa. Oletko itse koskaan pelannut tietokonepelejä? Tuossa 45 minuutissa ei usein pääse kuin alkuun esim. joissain roolipeleissä, tai peleissä, mitä pelataan netin kautta kavereiden tai kansainvälisen porukan kanssa. On noloa, jos aina joutuu lopettamaan pelin kesken. Lisäksi vielä ehkä kavereiden kanssa mesetys ym.
Joku sanoo, että hyvä kun on koneella, niin on poissa kadulta. OK, ymmärrän tarkoituksen, mutta mutta. Oikeasti nuoren elämässä ne kaverit on tosi tärkeitä, eli jos on pelkästään koneella eikä kavereita ole, olisin kyllä huolissani.