Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa n. 15-vuotiaiden vanhemmat!

Vierailija
06.01.2009 |

Monelta on kotiintulo aika arkisin/viikonloppuisin?

Tiedätkö missä nuoresi liikkuu ja kenen kanssa?

Meneekö itsenäisesti kouluun, syökö aamupalan, peseytyykö omatoimisesti?

Kuinka paljon nuori viettää aikaa koneella/pleikalla?

kertokaa pliis niin saan vähän perspektiiviä siskoni perheen tilanteeseen!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta on kotiintulo aika arkisin/viikonloppuisin? Klo 22, poikkeukset sovittiin erikseen.

Tiedätkö missä nuoresi liikkuu ja kenen kanssa? Kaveripiiri tuttu, mutta en perään soitellut, kun oli menossa.

Meneekö itsenäisesti kouluun, syökö aamupalan, peseytyykö omatoimisesti? Aamuisin piti herättää (ja pitää edelleen), ei syö aamuisin mitään, kten en pysty itsekään aamuisin syömään, tuolloin alkoi ja jatkuu edelleen jatkuva suihkussa lotraaminen.

Kuinka paljon nuori viettää aikaa koneella/pleikalla? Tuntikausia, tosin ei pelkästään pelaten. Pitää iltaisin paljon yhteyttä kavereihin netin kautta.

Vierailija
2/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiintulo arkisin vimppa 21 ja vkloppuisin 22-23.30.

tietokoneella oleskelua rajoitetaan, koska muuten istuisivat aina.. eli ehkä 1-2 tuntia päivässä.

Heräävät itse, peseytyvät itse, eivät syö aamupalaa.

Vierailija
4/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiintulo arkisin vimppa 21 ja vkloppuisin 22-23.30.

tietokoneella oleskelua rajoitetaan, koska muuten istuisivat aina.. eli ehkä 1-2 tuntia päivässä.

Heräävät itse, peseytyvät itse, eivät syö aamupalaa.

Vierailija
5/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainakin luulen usein tietäväni missä ovat ja kenen kanssa, mutta valitettavasti vanhemman kanssa olen oppinut että osaavat myös valehdella surutta.

Vierailija
6/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiintuloaika on arkisin (siis kun seuraavana päivä on koulua) klo 20

Viikonloppuisin (pe, la) toisena iltana klo 22 ja toisena 23-01, riippuu missä poika on.

Tiedän missä liikkuu, poika ilmoittaa aina kotoa lähtiessään mihin on menossa. Hänellä on 5 kaveria, joiden kans liikkuu, joten tiedän hänen olevan jonkun noiden kanssa.

Menee itsenäisesti kouluun, syö aamupalan muun perheen kanssa joka aamu (laitan sen aina valmiiksi koko perheelle). Peseytymisen kanssa meinaa joskus olla niin ja näin, ts. pitää muistuttaa suihkussa käynnistä.

Poika on koneella 2-3 tuntia päivässä, tuosta ajasta puolisen tuntia aamulla ennen koulu ja lopun illalla ennen nukkumaanmenoa. Meseä, keskustelupalstoja, minun tietämiä pelejä. Joskus saattaa olla pari päivää kokonaan ilman tietokonetta, joskus lomalla pitää pelipäiviä kavereiden kans ja silloin voi olla useita tunteja putkeen koneella. Pelaamisesta käytiin vääntöä 10-14 vuotiaana, joskus enempiki, mutta viimeinen 1-2v mennyt kivasti tämän asian kanssa. Muutenkin poika on suht helppo nuori, ei mikään enkeli, mutta avoin ja rehellinen minua kohtaan.

Vierailija
7/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta on kotiintulo aika arkisin/viikonloppuisin?

Ei ole koskaan ollut kotiintuloaikoja.

Tiedän, voin sanoa että aina.

Kouluun toki itsenäisesti, esikoinen syö nykyään harvoin aamupalaa.

Peseytyy, mutta oli vaihe, että piti muistuttaa hampaista ja suihkusta.

Kuinka paljon nuori viettää aikaa koneella/pleikalla?

Liian paljon eli useita tunteja päivässä. Mutta ovat siten pois kaduilta

]

Vierailija
8/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-luokkalainen, jolla ei ole kotiintuloaikoja, mutta on lähes aina kotona ja jos johonkin lähtee, niin tulee aina ennen 22 kotiin.

Tiedän tarkalleen missä liikkuu ja kenen kanssa.

Lähtee aamulla itsenäisesti kouluun, joskus myöhästyy bussista, koska lähtee aina viimetipassa, ei yleensä syö aamupalaa, vaan syö koululla ensimmäisen tunnin jälkeen maksullisen aamupalan. Peseytyy liiankin kanssa, kaksi kertaa päivässä suihkussa ei ole tavatonta.

Tietokoneella viettää luvattoman paljon aikaa,tunteja ja tunteja/vrk pelaa, katselee mangafilmejä ja lukee mangakirjoja - tästä on käyty kiistaa erityisesti viime keväästä asti, jolloin sai oman koneen.

Vierailija
9/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin arkena klo 20 (edellyttäen, että ovat lähimaisemissa), nukkumaan klo.21.

Viikonloppuisin/lomilla saavat olla PIHALLA korkeintaan 21.30 asti, yleensä tulevat klo. 21 mennessä.

Koneella saa olla 45min/pvä.

Hygieniasta huolehtivat itsenäisesti (14,5-v tyttö ja pian 16-v poika).

Aamupalan syöntiä tulee valvoa/muistuttaa, että onnistuu! Se on päivän tärkein ateria, pidän huolen, että toteutuu!

Koulussa ovat ajoissa silloinkin, kun olemme ehtineet lähteä töihin ennen nuorten kouluunmenoa.

Kaverit tunnen, pyrimme vanhempien kanssa varmistamaan nuorten kanssa tehdyt sopimukset, mutta valheitakin olen joutunut kuulemaan:(

Olenko tiukkis?

Uskomattomalta kuulostaa tuo edellisten rajattomuus!

Vierailija
10/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta on kotiintulo aika arkisin/viikonloppuisin? Ei ole kotiintuloaikoja, koska ei ole ollut tarvetta. Arkisin kotona 19.00 mennessä(jos on lähtenyt kaverille, harrastus kestää yhtenä iltana 22.oo ja silloin tuodaan kotiin tai ollaan itse kuskina, koska harrastus 90km päässä kotoa)

Kyllä tiedän missä on ja kenen kanssa. Tilanne toki muuttuu keväällä kun voi taas ajellaskopolla

Kouluautolle menee itse, syö aamupalan sekä käy suihkussa ilman pyytämättä.

Usein herättelen samalla kuin nuoremmatkin(olen kotona)

Kuinka paljon nuori viettää aikaa koneella/pleikalla

Pleikkaa emme omista. Tietsikalla on mielestäni liikaa. Vaihtelevasti 1-4. Yleisimmin 2-3h

Vierailija
11/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä kuskataan aina kotiin. Menee nukkumaan klo 22

Tiedän missä liikkuu,urheiluhallissa ja myös kenen kanssa--muutama tuttu poika jo vuosien ajan

Selviytyy itsenäisesti perustoiminnoista,nyt kun olen kotona niin herättelen kouluun.

Tietsikalla ehkä tunnin-kaksi viikossa

ja 14v poika kyseessä

Vierailija
12/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin tulee kotiin kun nuorisotalo menee kiinni klo: 21, asutaan n.15min kävelymatkan päässä. Viikonloppuisin 23.30, poikkeuksiakin suodaan.

Tiedän missä liikkuu ja suurinpiirtein kenen kanssa.

Kouluaamuisin herätän hänet kun lähden töihin, käy suihkussa ja syö jos syö..

Koneella aikaa viettää ehkä pari tuntia päivässä.

Vierailija
13/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kouluiltoina pään pitää olla tyynyssä n. klo 22 ja sitä ennen sopisi ainakin hampaat ehtiä pestä. Yleensä on viimeistään kotona kärkkymässä iltapalaa siinä klo 21 aikoihin. Perjantaisin ja lauantaisin kotiintuloaika klo 23. Siitä myönnetään erikoistapauksissa poikkeuksia yleensä sillä ehdolla, että me haemme hänet.

- Tunnen kaveripiirin, vaadimme saada tietää aina kotoa poistuessa mihin menossa ja kenen kanssa. Vastaukset vaikuttavat aika totuudenmukaisilta.

- On aamuvirkku (sellaisiakin teinejä on, vaikkakin harvassa.) Käy usein harrastuksessa aamuisin ennen koulua. Aamupalan tekee yleensä mieheni koko perheelle, teini syö siinä missä muutkin. Peseytyy omatoimisesti ja huolehtii itsensä kouluun riittävän säntillisesti. Muutama myöhästyminen on ollut, mutta ei mitään hälyttävää.

- Viettää aikaa koneella tai pelaa pleikalla vaihtelevasti. Sääntöjä asiasta ei ole, koska ei ole kauhean kiinnostunut. Koulutöiden lisäksi on koneella yleensä korkeintaan puolituntia päivässä. Pleikalla pelailee pari kertaa viikossa. Joskus voi aikaa kulua kerralla paljonkin enemmän, mutta joskus ei edes avaa kumpaakaan päiväkausiin. On enemmän liikuntaorientoitunut.

Vierailija
14/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(joka ostarilla kymmeniä..) , polttaa tupakkaa, kiroilee, räyhää ja mekastaa. Viikonloppuisin ollaan otettu tupakkaa vahvempaa päihdettä...

Täällä muka kaikki tietää missä ja kenen kanssa nuori on...vai suvaitsetteko tuollaisen käytöksen?

Vai ettekö välitä?

Tai tiedä?

Vai missä näiden nuorten vanhemmat on?

Vierailija
15/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin viimeistään 21.00. Viikonloppuisin 22.00 ellei ole yötä jollain kaverilla.

Luulen tietäväni ja tietääkseni tunnen hänen kaikki ystävät joiden kanssa liikkuu, saattaahan porukassa olla muitakin.

Menee ihan itse pyörällä tai kävellen kouluun n. 2km matkan. Syö aamupalan meidän muiden kanssa (lähden itse vasta 8.00 töihin). En käske ikinä suihkuun, käy omatoimisesti jokailta ja pesee hampaatkin omatoimisesti.

Pleikkaa ei ole. Koneella pelaa ynm. päivittäin pari tuntia. Viikonlopuisin enemmänkin. Aihe josta tapellaan eniten. Hänellä on oma kannettava.

Kyseessä on poika, joka on luonteeltaan aika luotettava ollut aina. Ajattelee ensin ja toimii vasta sitten.

Vierailija
16/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on kaupunkilaisia joilla on ongelmia lastensa kanssa.

Meillä tullaan kotiin kun tulee pimeä. Eikä hilluta ostareilla tai muualla

Vierailija
17/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kotiintuloaikoja, 15-v. ei tarvitse, kun ei käy missään paitsi joskus elokuvissa, 17-v. taas ilmoittaa itse viikonloppuisin, milloin tulee. Arkisin hän tulee viimeistään kymmeneltä kotiin. Kouluun heräävät itse, toinen menee bussilla, toinen kävellen, syövät kai aamupalan (en ole aina katsomassa), käyvät joka ilta suihkussa omatoimisesti. 15-vuotiaalla on oma kone enkä tiedä, kuinka paljon on sillä. 17-vuotias on koneella 2 - 5 tuntia päivässä. Kumpikaan ei ole innostunut pelikoneista, vaikka isolla veljellä on kaikki mahdolliset koneet.

Vierailija
18/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaisin iltapala on klo 19:30-20 ja siihen mennessä pääsääntöisesti on kotona. On jo petissä klo 9, yleensä lukee hetken ja ennen kymmentä nukkuu. Viikonloppuisin (pe ja la) voi olla elokuvissa, mutta haetaan kotiin - yleensä on kotona kuitenkin ennen klo 22. Jos on kaverilla viikolnloppuna, niin viim. klo 21 on oltava kotona - kerran ollut 21:30, kun tuli skootterilla mökille ja matkaa oli 25km.

Meillä on periaatteena, että kavereiden kanssa ollaan päivällä, ei yöllä. Jos on myöhempään, niin silloin on kaverilla yötä tai kaveri meillä.

Vierailija
19/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahdella teinillä, 14 ja 17v, on arkisin kotiintuloaika viimeistään 21.00, mutta käytännössä tullaan lähes aina jo viimeistään kahdeksalta. Nuoremmalla viikonloppuisin sama kotiintuloaika kuin arkena, 17v saa olla pe-la 23-24, kun ilmoittaa missä on ja kenen kanssa. Seurustelee, joten ei ole vaikea arvatakaan, kenen kanssa on:). Kouluun heräävät itse, syövät aamiaisen välillä, välillä eivät, ja huolehtivat hygieniastaan pääosin oma-aloitteisesti, joskus saa vihjaista suihkuun menosta nuoremmalle. Joskus on saanut vihjailla enemmänkin, mutta oppi sitten, että tietyssä iässä on parempi käydä päivittäin.

Omaa konetta ei ole kellään, yksi kaikkien käytössä, joten käyttöaikaa tulee päivässä 0-3 tuntia per nenä.

Vierailija
20/26 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juurikaan tarvitse kotiintuloaikoja, tulee omasta tahdostaan n. klo 20 kotiin, viikonloppuisin viimeistään klo 22. Asutaan maalla, joten ei tosiaan hillu missään ostareilla yms. Kaikki kaverit tunnen. Joskus on kotibileitä, silloin saa olla klo 23:een. Enimmäkseen aika kuluu bänditreeneissä, treenikämppä on omalla pihalla, joten eipä huolta. Lisäksi käy pelaamassa futista ja jäkistä, sählyä ja biljardia, tykkää myös hiihtää. Kotona nävertää aina jotain, esim. tekee perhoja ja tykkää myös lukea, joten ei tietsikalle ja muille pelikoineille paljon jää aikaa, ehkä tunti päivässä. Tosin joskus saattaa kavereitten kans pelata koko illan, mutta ei usein.

Aamupala maistuu hyvin, niinkuin muukin ruoka! Suihkussa käy joka ilta, ei tarvitse enää käskeä, vielä viime talvena kyllä piti.