Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pino: Synnytyksen helpottamisvinkit

Vierailija
03.12.2009 |

Odotan esikoista 26. raskausviikolla, ja synnytys alkaa tulemaan ajatuksiin enemmän ja enemmän. Kaipaisin vinkkejä, mitkä keinot ja konstit ovat helpottaneet synnytystä, kuten nopeuttaneet,helpottaneet sietämään kipua, estäneet repeämiä, mitkä lääkkeet/puudutteet on toimineet hyvin, mitä nyt tuleekin mieleen.

Itse ajattelin panostaa rentoutumistekniikoiden opetteluun sekä tavanomaisella tavalla että hypnosynnytys-menetelmällä ja lisäksi vuokrata TENS-laitteen. Voipi olla untuvikon hörhöilyjäkin, saas nähdä onko näistä apua tositoimissa. Mutta nyt tosiaan kaipaisin vinkkejä asioista, jotka on käytännössä todettu toimiviksi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin onneksi olkoon!

Oma ehdoton vinkki on että käytät ceridal öljyä useita kertoja päivässä välilihan alueella muutamia viikkoja ennen synnytystä, jotta säästyt repeämiltä.

Ja toinen on se että ole mahdollisimman paljon liikkeellä, älä vaan jää makaamaan sänkyyn kun se saattaa hidastaa synnytystä.

Onnea matkaan.

Vierailija
2/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että synnytykseen ei juuri voi valmistautua. Älä liikaa suunnittele, lä se sieltä ulos tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla seisominen, kävely tai tukea vasten keinuttelu sairaalassa on aina pistänyt vauhtia avautumiseen, käyrillä maatessa ym. on edennyt tosi hitaasti. Kotonakin ennen sairaalaan lähtöä lenkki on pistänyt potkua synnytyksiin, kyljellään on ollut parempi ponnistaa kuin puoli-istuvassa ja vannon spinaalin nimeen, sen olen ottanut kahdessa vikassa 6-7cm kohdalla ja sitten keinutellut seisoen ponnistamiseen asti ja spinaali on auttanut ponnistuskipuunkin, toki synnytykset on eripituisia. Ekan synnytin luomuna, sitä en suosittele;D

Vierailija
4/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä muistan että mun kipua helpotti kovasti (siis jos kuningas Epiduraalia ei lasketa [suosittelen]) se kun supistuksen aikana seisoin nojasin sänkyyn ja samalla "lauloin" AAAAAAAAAAAAAAA tai UUUUUUUUUUUU tai OOOOOOOOOOO. En edes käynyt mitään synnytyslaulukurssia, se vaan tuli jostain alitajunnasta että tuollainen ääni auttoi. Aika matalalta vielä kun lauloi niin se auttoi.

Paras neuvo jonka sain kätilöltä oli että älä laita silmiä kiinni kun ponnistat, muuten työnnät lasta tavallaan omaan päähäsi päin ja verisuonet katkeaa otsassa ja silmissä (siis äidin), pidä silmät auki niin työnnät lasta oikeaan suuntaan. Jos kokeilet niin huomaat että kun puristaa silmät oikein lujaa kiinni niin päähän tavallaan kertyy painetta. Silmät auki niin ei pysty tehdä (ainakaan yhtä paljoa).

Silti, paras neuvo on mun mielestä se, että LUOTA KÄTILÖIHIN. Varsinkin kun olet ensikertalainen niin et vielä voi tietää millaista synnyttäminen on. He kuitenkin tietävät että koska kannattaisi ottaa kipulääkettä tai osaavat suositella ja ehdottaa erilaisia asentoja. Tee kuitenkin etukäteen selväksi omat ehtosi (jos et esim halua ollenkaan kipulääkettä tai jos et halua epiduraalia ym) niin he osaavat toimia sen mukaan. Pidä avoin mieli ja ole valmis joustamaan omasta suunnitelmastasi.

Tsemppiä!

Vierailija
5/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- liikkuminen

- lämmin suihku

näillä kotona mahdollisimman pitkään

Ja muutenkin supistuksen tullessa keskity rentouttamaan leukasi, se rentouttaa koko kehon.

Itse ajattelen supistukset korkeina vuorina eli ensin kiivetään jyrkkää rinnettä, hetki huipulla ja sitten alkaakin alamäki. Au´ttaa kestämään supistukset.

Vierailija
6/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en olis edes halunnu liikkua. Synnytykseni eteni nopeasti ja avautumisvaihe oli yhtä pitkää supistusta.

Rentoutuminen on minun neuvoni. Kivun jännittäminen ja sen estämisen yrittäminen yleensä kai pitkittää synnytystä.

Antaa kivun tulla ja yrittää rentoutua. Hengitystekniikkaa ja muun maailman pois sulkeminen mielestä. Näillä mentiin (+ilokaasulla tajunnan taso mahdollisimman alas, itse en saanut epiduraalista apua avautumisvaiheeseen)

Vierailija
7/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö voi käskeä ensisynnyttäjää ponnistamaan ihan kylmiltään ilman tarvetta!

Parhaat vinkkini:

Jos vauvalla on sydänäänet kunnossa, niin odota ponnistamisen tarvetta, vaikka useitakin tunteja, 10 cm auki ja vaikka kätilö haluaisikin sinun jo ponnistavan. Keskustele ja neuvottele tästä kätilön kanssa. Ponnistaminen sujuu ilman lujaa ponnistelua silloin kun on sen tarve. Ponnista kevyesti kuin höyhentä työntäisit ainakin ekat 10-30 min (ensimmäinen hitaampi?) ja sitten neuvottele kätilön kanssa, jos ei tule edistystä. Repeämät syntyvät myös siitä, jos yrittää ponnistaa liian lujaa!!! Tekevät välilihan leikkauksen kuitenkin, kun olet suostunut ponnistamaan ilman tarvetta, keho vastustaa ja alat väsyä!!!

Epiduraali- ja spinaalipuudutteet voivat olla hyviä, jos et tahdostasi huolimatta kertakaikkiaan pysty olemaan rentona, voimakkaiden ja pitkään jatkuvien kipujen vuoksi. Minulla puudutus on edistänyt synnytystä ja ponnistamisen tarpeen tunnistaa kyllä. Kätilön käskystä ponnistuksen aloitettuani ponnistin esikoistani 52 min, toista lastani itse ajoitettuna 7 min ja kolmatta samoin itse ajoitettuna 10 min (hidastin syntymää olemalla itseasiasta ponnistamatta ja antamalla kehoni tehdä työn (Ihana kokemus myös syntyvälle lapselle! Turha kilpailla ponnistuksen nopeudella, voimalla ja repeämien vaikeudella!)

Vierailija
8/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ponnistaminenkin lisää riskiä revetä, jos vauva tulee liian lujaa ja ilman, että kätilö tukee välilihaa. Ei tue tuossa asennossa!

Puoli-istuva kykiasento on turvallinen ja ei niin raskaskaan. Istuma-asentoa voidaan siinä säätää.

9.

Vierailija
9/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen tuota TENS-laitetta.

Vierailija
10/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itselläsi kokemusta tuosta laitteesta? Kertoisitko niistä? Ajattelin ottaa sen avuksi ja "hätävaraksi", olen niin allerginen että synnytyksessä eniten pelkään etten saakaan mitään puudutteita, kun lääkärit ne kieltävät varmuuden vuoksi pelätessään anafylaksista reaktiota :-( eli siksi panostan mahdollisimman paljon näihin lääkkeettöminkiin apuihin. Puudutteet kyllä otan, jos vain saan, ja kaikkeni teen jotta saisin, haen vaikka sitten ennen synnytystä lausunnon allergialääkäriltä tms.

Ap

Vierailija
11/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi kipuihin ainoastaan epiduraali. Synnytyksen etenemiseen vaikutti liikkuminen, mutta kun pienen kävelylenkin jälkeen meni jalat alta kivusta eikä mistään rentoutusmenetelmästä tullut mitään. Epiduraalia odotellessa otin aqua-rakkulat - ei tehoa. Kun vihdoin sain epiduraalin, se kesti ihan synnytyksen loppuun asti, ja pienten päiväunien jälkeen työnsin vauvan yhdeksässä minuutissa sujuvasti ulos ilman minkäänlaista kipua! Joten suosittelen todella epiduraalia.

Jälkikäteen luettuani yhden lehtiartikkelin tajusin kyllä, että olin ehkä tietetämättäni laulanut aina supistusten aikana "synnytyslaulua", jota ilmeisesti myös pidetään kivunlievytystapana. Eli kivun tullen hoin jatkuvasti rauhallisesti voivoivoivoiiii, oioioioiiii jne. Se tuli jostain automaattisesti, ja se kuulemma helpottaa hapenottokykyä tms.

Vierailija
12/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani ketjun tarkemmin, huomasin että joku muukin oli käyttänyt "vahingossa" synnytyslaulua.:) Kannattaa siis kokeilla sitäkin, ellei tule itsestään!

Vierailija
13/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "synnytyslaulu" liittynee siihen että kun rentouttaa leukansa niin samalla rentoutuu alavatsa/lantion seutu. En muista keneltä tän vinkin kuulun mutta olen kahdessa synnytyksessä supistusten tullessa keskittynyt rentouttamaan leuan :) ja auttanut on!

Vierailija
14/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itselläsi kokemusta tuosta laitteesta? Kertoisitko niistä? Ajattelin ottaa sen avuksi ja "hätävaraksi", olen niin allerginen että synnytyksessä eniten pelkään etten saakaan mitään puudutteita, kun lääkärit ne kieltävät varmuuden vuoksi pelätessään anafylaksista reaktiota :-( eli siksi panostan mahdollisimman paljon näihin lääkkeettöminkiin apuihin. Puudutteet kyllä otan, jos vain saan, ja kaikkeni teen jotta saisin, haen vaikka sitten ennen synnytystä lausunnon allergialääkäriltä tms. Ap

Olin juuri tutustumassa synnytyssairaalaan ja joku kysyi noista allergioista. Kätilö muistaakseni totesi, että ei ainakaan ole koskaan kuullut että allergia olisi estänyt epiduraalin saamista. Voi olla, että se pitää laittaa joillekin ilman puudutusta, mutta sen voi kuitenkin laittaa. Mutta kannattaa varmaan etukäteen kysyä asiaa!

Vierailija
15/15 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. kaikille tulehduskipulääkkeille, en kuitenkaan onneksi puudutteille. Olen kaikissa neljässä synnytyksessä saanut epiduraalin tai spinaalin. Näissä "puudutuksissa" voidaan käyttää erilaisia puudutteita ja kipulääkkeitä yhdistelmänä, joten eiköhän niistä sulle sopiva löydy.

Itse olen saanut paljon apua vyöhyketerapiasta, sillä on mm. käynnistetty mun synnytyksistä kaksi. Lisäksi mies on avautumisvaiheessa painellut tiettyjä pisteitä jotka auttaa kipuun kun joutuu makaamaan käyrällä. Viimeisimmässä synnytyksessä sain akupunktioneulat korviin, ne oli loistavat! Aukesin neljästä kahdeksaan senttiin tunnissa ilman että huomasin mitään erikoista tapahtuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän