Kun sota syttyy Suomessa, niin onko mun pakko mennä etulinjaan jos sanotaan että "sijoituspaikkani" on siellä? Pelottaa dronet
Oon nähny tosi paljon niitä dronevideoita kun ihmisiä pommitetaan. En halua päätyä sellaiselle videolle. Kun sota syttyy, voinko hakeutua johonkin muualle tehtäviin kuin sinne? En muutenkaan ymmärrä mitä järkeä sotia
Kommentit (12)
Niin, jos julistetaan sotatila, niin on sen mukainen laki voimassa. Siinä on mm. kuolemanrangaistus, vaikka rauhan aikana sellaista rangaistusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos julistetaan sotatila, niin on sen mukainen laki voimassa. Siinä on mm. kuolemanrangaistus, vaikka rauhan aikana sellaista rangaistusta ei ole.
Miksi valehtelet? Poistettiin kokonaan 54 vuotta sitten.
Suomessa kuolemanrangaistus poistettiin rauhanajan rikoksista 1949 ja kokonaan 1972
Tilastokeskus +1
. Sota-aikana (viimeksi 1944) kuolemantuomioita kuitenkin pantiin täytäntöön, erityisesti maanpetoksesta ja rintamakarkuruudesta
Tilastokeskus +1
. Nykyään kuolemanrangaistus on Suomessa kielletty, mutta joissakin maissa (esim. Valko-Venäjä, USA) se on yhä käytössä
Jyri Paasonen +1
.
Kuolemanrangaistus sota-aikana Suomessa:
Viimeiset teloitukset: Talvi- ja jatkosodan aikana (1939–1945) teloitettiin sotilaita ja siviilejä. Viimeinen teloitus tapahtui syyskuussa 1944
Tilastokeskus +1
.
Määrät: Jatkosodan aikana 1944 teloitettiin kesällä karkuruuden takia 47 sotilasta ja kuritoimena 13 muuta, arvioi
Yle +1
.
Perusteet: Teloitukset perustuivat pikaoikeuksien päätöksiin, joita sovellettiin esimerkiksi vakoilusta tai sotilaskarkuruudesta
Yle +1
.
Poistaminen: Kuolemanrangaistus poistettiin laista sotatilankin osalta lopullisesti vuonna 1972
Yle
.
Ei kannata mennä rintamalle. Voit loukkaantua loppuelämäksi tai kuolla. Itse ainakin aion kieltäytyä ja mennä vaan vankilaan.
Mitä noloa on mahtanut venäjällä tapahtunut kun näitä heikkolahjaisia aloituksia tulee jo tsunamin lailla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä noloa on mahtanut venäjällä tapahtunut kun näitä heikkolahjaisia aloituksia tulee jo tsunamin lailla?
Olen kantasuomalainen ja asun Vantaalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kantasuomalainen ja asun Vantaalla.
Ap
En kysynyt sitä.
Menet sinne minne määrätään, Suomesta ei pääse edes pois jos on tietyn ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Totaa... se kuolemanrangaistus on laista poistettu 1972. Vasemmisto yllättäen asialla.
Nykyään pahin mitä kieltäytymisestä seuraa on vankila.
Siinä onkin tiukka paikka valita haluaako rintamalle vai vankilaan. Veikkaan, että 99% valitsee vankilan.
Vierailija kirjoitti:
Menet sinne minne määrätään, Suomesta ei pääse edes pois jos on tietyn ikäinen.
Naisilla helppoa, kun ei tarvitse mennä. Todellakin easy-mode sukupuoli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totaa... se kuolemanrangaistus on laista poistettu 1972. Vasemmisto yllättäen asialla.
Nykyään pahin mitä kieltäytymisestä seuraa on vankila.
Siinä onkin tiukka paikka valita haluaako rintamalle vai vankilaan. Veikkaan, että 99% valitsee vankilan.
Harmittaako sua jos muut ei tuu kanssasi kuolemaan dronepommituksiin?
Miksei ne vaan mee sotaan jotka siitä kiimailee? Ketä suomalaiset 2026 menee sinne puolustamaan? Ootteko kattonu nykymenoa tässä maassa