Lasten isä ottaa joululomalla lapset luokseen ja ilmoitti
ettei maksa elatustukea kokonaan joulukuulta koska lapset ovat 2 viikkoa hänen luonaan. Meneekö asia näin vai pitäisikö hänen maksaa se mitä sopimuksessa lukee?
Kommentit (56)
vaan sen toisen vanhemman kanssa. Lakikin lähtee siitä että lapsilla on kaksi vanhempaa. Jos ei ole yhtieskunta auttaa. Jos sä et saa isältä elareita, saahan yhteikunnalta tukia. vai etkö nosta ylpeydessäsi niitäkään? Lapsilisää, sen yh-korotusta, elatustukea? Lapset vaikuttaa moneen asiaan. Säkö et näistä piittaa vaan elätät ITSE?
Ei sulla kovin hyvin mene, olet ainakin tosi ilkeä ja varmaan katkerakin.
Jos ja kun teet lapsia valmistaudu elättämään ne myös ITSE! Itse olen yksinhuoltaja ja mulle ei tarvitse maksaa penniäkään, koska kävin kiltisti kouluni ja hankin itselleni uran. Luuseri!
Taidankin laittaa tämän tekstin tuohon toiseen ketjuun mitä olet av:ltä oppinut! Niin helmi kommentti taas että.
miestensä elättihoroja. Oliskos teistä oikein että miehenne alkaisi periä teiltä yhteisestä kodistanne vuokraa jos hän joutuu osallistumaan omien lastensa hoitoon tavallista enemmän kun te alati sikiävät yksilöt makaatte vaikka puoli vuotta vuodelevossa keskenmenovaaran takia?
Te kotihorot olette töissä omassa kodissanne ja jos ette pysty työtänne siellä täysillä tekemään, ei miehenne myöskään tarvitse teitä elättää.
ko kuulta? Ap saa joka tapauksessa kahden lapsen lapsilisät koko kuulta vai onko ap sitten valmis jakamaan lapsilisät isän kanssa?
Joku oikeus ja kohtuus. Kuen joku jo mainitsikin, niin eipä tosiaankaan motivoi pitää lapsia useammin pidempiä aikoja luonaan. Kannattaisikohan laittaa tas lapset ykköasemaan ja pohtia mikä on heidän etu?
dinulle 100000 tienaava. Ei ihme että eksäsi on eksäsi.
Jos ja kun teet lapsia valmistaudu elättämään ne myös ITSE! Itse olen yksinhuoltaja ja mulle ei tarvitse maksaa penniäkään, koska kävin kiltisti kouluni ja hankin itselleni uran. Luuseri!
Silti vaadin että lapsen isä maksaa edes sen minimin, ihan periaatteesta. Onhan hänelläkin ollut osansa siinä lapsen "tekemisessä".
Elatusmaksukin isän täytyy maksaa kokonaisuudessaan, ei ne lapsen kokonaiskulut siitä paljoakaan vähene sillä että ovat muutaman viikon isällään.
ko kuulta? Ap saa joka tapauksessa kahden lapsen lapsilisät koko kuulta vai onko ap sitten valmis jakamaan lapsilisät isän kanssa? Joku oikeus ja kohtuus. Kuen joku jo mainitsikin, niin eipä tosiaankaan motivoi pitää lapsia useammin pidempiä aikoja luonaan. Kannattaisikohan laittaa tas lapset ykköasemaan ja pohtia mikä on heidän etu?
Olet hullu ja katkera biaach. dinulle 100000 tienaava. Ei ihme että eksäsi on eksäsi.
satun ansaitsemaan ihan hyvin? Miksi minun pitäisi maksaa lapsen kulut kokonaisuudessaan?
(ja minulla itselläni ei valitettavasti vielä ole lapsia:( ) sen, että YLEENSÄ isät kokevat ttä näkevät liian vähän lapsiaan...! Ja moni mielellään maksaa elatusapua/kalliita lahojoja tm. että edes jotenkin hyvittää sen puuttuvan ajan.
Mutta miksi maksaa, jos ei koskaan näe lapsia? Ja en puhu omasta miehestäni (hänellä ei lapsia) vaan veljestäni...!!! Äiti tekee kaikkensa, etteivät lapset näe isäänsä :( Kyllä, veljeni ei todellakaan ole täydellinen isä tai mies, mutta ihan hyvä kaveri kuitenkin...!!!
Lasten erossa pito on vallankäyttöä, josta kärsivät vain lapset :( En kiistä sitä, etteikö veljeni olisi HUONO mies, mutta isänä on hyvä! Mutta ei; raha kelpaa kyllä, vaan ei apu esim. lastenhoidossa :(
tapella oikee vielä lasten kuulle rahoista. Lapsilla varmaa tosi hyvä mieli ku riidellää et kuka maksaa kellekin ja mitä. Riitojahan ei olisi jos lapsia ei olisi. SEn lapsetkin tietävät.
Suosittelen teille eronneet kirjaa "Eropaperi".
http://svtplay.se/v/1789336/ett_fall_for_louise/del_6
sopimusten mukaanhan sitä on mentävä, tuo 2 viikkoa tietysti jos on soviteltavissa niin hyvä niin. Kesälomat ovat ongelmallisempia, kun lapset ovat kuukauden etävanhemmalla. Silloin voisi olla asiallista että se jonka luona lapset on ei maksa.
Lähivanhemmat näköjään saa kaikki etuudet, sopimuksessa luki että molemmat osallistuvat matkoihin mutta lähivanhempi ei ole yhtään matkaa maksanut ja jos lapsia haluen tavata niin itse on maksettava. Nyt jäin työttömäksi ja meidän soskussa laskettiin, että maksan max minimin tuloillani, eksä ei halua alentaa ja ainut keino saada velkaantuminen poikki on mennä oikeuteen alentamaan maksuja.
hän ottaa heidät aina kun haluaa. Kerran jätti maksamatta kokonaan toisen lapsen elarit ja ei tähän päivään mennessä ole maksanut sitä ja syytä en tiedä. En mielestäni ole rahanahne vai tekeekö se ahneeksi jos haluan lapsilleni parasta ja ostaa heille se mitä he tarvitsevat?
ap
Minusta tuntuu etten oikeasti ala tästä exän kanssa tappelemaan hän teki niin selväksi että olen ahne jos tarvitsen normi elarit joulukuulta.
Sinulla on oikeus saada elatusapua ja sillä selvä. Mies ei voi omalla sopimuksellaan päättää ettei maksakaan. Nimittäin elatukseen kuuluu lasten vaatetus, lääkärit, harrastukset, jne. jne. joten samat laskut sinä ruokaa lukuun ottamatta maksat, vaikka isä pitääkin lapsia nyt poikkeuksellisesti luonaan 2 viikkoa.
Voit viedä maksamattoman elatusavun perintään ja sen jälkeen isä on vastuussa Kelalle maksamattomasta elatusavusta. Älä anna hänen pompottaa sinua! Sanoit itsekin, että hän tienaa hyvin, ei hän tule saamaan pienempiä elatusapuja, vaikka veisi asian käräjillekin. Te kuitenkin elätätte lapsia tulojenne suhteessa.
Jos ja kun teet lapsia valmistaudu elättämään ne myös ITSE! Itse olen yksinhuoltaja ja mulle ei tarvitse maksaa penniäkään, koska kävin kiltisti kouluni ja hankin itselleni uran.
Olen sitä mieltä, että lapsia ei voi nussia tähän maailmaan sillä ajatuksella, että eron jälkeen etävanhemman ei tarvitse enää osallistua elatukseen.
Myöskin hyvin tienaava yh, joka elättää lapset yksin, sillä isälle kuuluvat elatusavut ovat ulosotossa.
omien lastensa elatukseen.
Mikä ihme kunnia-asia se YKSIN lasten elättäminen muka on?
ja miltähän se lapsesta mahtaa tuntua? Miltä tuntuu lapsesta nähdä ja kokea että hänen vaatetuksestaan, ruuastaan, hoidostaan tapellaan ja kumpikaan ei halua sitä maksaa? Miltä tosiaan luulette sen tuntuvan? Eikö teissä ole naista pitämään lasta näiden aikuisten rahariitojen ulkopuolella?
Mun mielestä voisit tietysti joustaa sen verran, että ruokiin menevän osuuden voisi isä 2 viikolta jättää maksamatta. Muut kuluthan eivät muutu (asuminen, vaatetus, harrastukset jne). Ota yhteyttä lastenvalvojaan. Kumma kun tuollaisesta asiasta pitää joutua tappelemaan...
Sinulla on oikeus saada elatusapua ja sillä selvä. Mies ei voi omalla sopimuksellaan päättää ettei maksakaan. Nimittäin elatukseen kuuluu lasten vaatetus, lääkärit, harrastukset, jne. jne. joten samat laskut sinä ruokaa lukuun ottamatta maksat, vaikka isä pitääkin lapsia nyt poikkeuksellisesti luonaan 2 viikkoa.
Voit viedä maksamattoman elatusavun perintään ja sen jälkeen isä on vastuussa Kelalle maksamattomasta elatusavusta. Älä anna hänen pompottaa sinua! Sanoit itsekin, että hän tienaa hyvin, ei hän tule saamaan pienempiä elatusapuja, vaikka veisi asian käräjillekin. Te kuitenkin elätätte lapsia tulojenne suhteessa.
olisivat itse äitipuolina lähivanhempia ja se miehenne ex, eli lapsipuoltenne etä-äiti päättäisi ottaa omat lapsensa 2 viikoksi luokseen ja ehdottaisi miehellenne että hän maksaa siltä kuukaudelta vain puolet elarista, niin johan nousivat nämä elarit puolittavat mammat takajaloilleen ja olisivat vakaasti sitä mieltä että koko kuukauden elari pitää maksaa vaikka äiti lapset luonaan 2 viikkoa pitäisikin.
vastaus oli:
elatus koostuu vain hyvin pieneltä osalta ruoasta. Jos olette tehneet sopimuksen sovittelijalla, voitte tarkistaa sieltä monta euroa on laskettu kuluvan ruokaan. Voit antaa miehellesi sen verran alennusta, esim 20 euroa tms.
Samalla tavalla lapsi taas tarvitsee vaattetta, koulureppua, suksia, harrastusmaksuja ym ym tammikuussa. Ja ne kuuluvat lähivanhemman ostettaviksi eletustuella.
Kuka voi olla niin naurettava, että luulee koko eltuksen kuluvan RUOKAAN ja pesuaineisiin tms kuluvaan? Vai luuletteko, että se on korvaus lastenhoityöstä? Ei hyvää päivää teidän kanssa.
ja miltähän se lapsesta mahtaa tuntua? Miltä tuntuu lapsesta nähdä ja kokea että hänen vaatetuksestaan, ruuastaan, hoidostaan tapellaan ja kumpikaan ei halua sitä maksaa? Miltä tosiaan luulette sen tuntuvan? Eikö teissä ole naista pitämään lasta näiden aikuisten rahariitojen ulkopuolella?
ihan karseeta lukea noita viestejä missä laittasivat lapset kärsimään vanhempien riitojen takia. LApsi raukat. Vanhemmat riitelevät ja lapsi sen tajuaa että hänen asioistaan kyse. Tulee niin suru noitten lasten puolesta!
Ap ja hänen kannattajansa ovat oikeassa siinä, että kun elatusapu on määrätty, sitä pitää maksaa, olivatpa lapset missä tahansa - vaikka koko kuukauden isän luona. Sellaisenkin tapauksen tiedän, jossa lapsi on omasta halustaan muuttanut isän luo, mutta isä maksaa edelleen elatusavun äidille pitääkseen tämän tyytyväisenä. Isä on siis tavallaan ostanut lapsensa luokseen.
Toisaalta ap:n exä on myös oikeassa siinä, että tianne on epäoikeudenmukainen. Elatusapua määriteltäessä on otettu huomioon vain hyvin rajallinen määrä isän luonapitoa, jos ollenkaan. Kun isä nyt tarjoaa elatusta luonnollista tietä luonaan, hän elättää lasta kahden viikon ajan tuplasti. Samoin käy kesälomilla. Vanhoissa elatussopimusta tätä ei otettu ollenkaan huomioon, mutta uudemmissa ohjeissa on kehotettu ottamaan huomioon myös luonapito ja porrastamaan elatusavun määrää sen mukaan, miten paljon lapsi viettää aikaa sen vanhemman luona, jonka luona hän ei ole kirjoilla.
Elatusavun muuttaminen jälkeenpäin osoittautuu käytännössä yleensä hyvin vaikeaksi. On harmillista että elatussopimukset tehdän yleensä tilanteessa, jossa molemmat tai toinen ovat keskellä erokriisiä eivätkä ajattele aivan selkeästi. Elatusavusta tulee silloin usein koston väline, ja jos se kerran on näistä kielteisistä lähtökohdista määrätty niin sen leiman se usein myös pitää loppuun asti. JOs esim. isä olisi halunnut asua lapsensa kanssa mutta joutunut luopumaan hänestä ja vielä exä lastenvalvojan tuella mätkäisee ylikorkean elatusmaksun niin eihän se hirveästi kannusta.
Ymmärrän ettei ole helppo tuo sinun tilanteesi..lasteni isä kuitenkin saa melkoisen hyvää palkkaa eikä kuitenkaan suostunut maksaman häneltä pyydettyä summaa vaan maksaa ihan hiukan yli minimin. Huom. minä en häneltä tivannut enempää vaan lastenvalvoja. Ja meillä tuskin tulee onnistuman tuo että lapset olisivat kesällä hänen luona kuukauden kun tämä kaksi viikkoakin oli työn ja tuskan takana järjestää.
Kiitos ystävällisistä kommenteista! Minusta tuntuu etten oikeasti ala tästä exän kanssa tappelemaan hän teki niin selväksi että olen ahne jos tarvitsen normi elarit joulukuulta. Kun sanoin että ostaisin lapsille leluja niin ei tarvitse kuulemma, lapset eivät hänenkään luona leiki juuri leluilla mutta voi hän pari lelua kotoaan antaa lasten mukaan kun tulevat kotiin.
Aikoo seuraavalla kerralla kun menemme tarkistaman elatustukisopimusta puhua tästä ja kertoa ettei suostu maksaman vastaisuudessakaan elareita kokonaan kun tämmöinen tilanne tulee eteen. Selvä sitten.
ap