Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipainoisen odotus...

01.12.2009 |

Haluaisin kuulla kokemuksia, neuvoja, vinkkejä jne. kuinka sujuu ylipainoisen odotus? Mitä riskejä, huolia, vaivoja, ongelmia voi tulla?

Mulla painoindeksi on 36 ja joudun nyt alkuraskaudessa sokerirasitustestiin. Esikoista odottaessa mulla ei ollut ihan näin paljon ylipainoa ja sokerirasitus oli edessä vasta paljon myöhemmin.

Mua huolestuttaa kovasti, kuinka ylipaino vaikuttaa raskauden sujumiseen? Neuvolasta yritin kysellä, mutta sain vain ympäripyöreitä vastauksia. Olis kiva kuulla kokemuksia jne. muilta.

t. sanjuska ja salaisuus rv 9+4

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla myös on bmi pyörinyt tuossa 30- 40 välissä raskauksien aikana. Sokerirasitukseen jouduin kummassakin raskaudessa, molemmilla kerroilla paastoarvo hitusen koholla, eli raskausdiabetes.

Raskausajat meni kuitenkin muuten molemmilla kerroilla hyvin, painoa tuli vajaa 5 kg, jaksoin liikkua, käydä töissä, sain kengät jalkaan ja säärikarvat ajeltua :p

Molemmilla lapsilla oli syntyessään verensokerit matalalla, eli viettivät pari ekaa päivää lastenosastolla niitä nostattamassa. Syntymäpainot 3,4 kg ja 3,9 kg, joten ei nyt omaan kokooni nähden ees mitenkään suuret sokerivauvat kuitenkaan :)

Toki jokainen odottaja ja jokainen raskaus on erilainen, mutta tämä oli nyt oma kokemus asiasta :)

Vierailija
2/7 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen raskautta bmi 38. Nyt on viikkoja 40+6, kaikki on mennyt aivan mainiosti koko raskauden ajan. Sokerirasitus mullekin tehtiin rv 14, paastoarvo oli rajalla, joten diagnoosina oli raskausajan diabetes. Sokerit on kuitenkin kotimittauksissa pysynyt koko ajan hyvinä, joten kovin pahaksi se ei ole päässyt. Ruokavaliota en ole juurikaan muuttanut... Paino on noussut vähän turhan paljon, 11 kiloa, mutta siitä en viitsi ottaa stressiä. Olen jaksanut ihan hyvin käyttää koiraa lenkillä, vaikkakin vauhti on hidastunut ja lenkit lyhentyny.

Painoarvio vauvalle tehtiin ultralla rv 36, sillon meinasivat, että laskettuna aikana painais 3450g. Saapa nähdä, pitääkö kuinka hyvin paikkansa. Kovin iso ei kuitenkaan vauvan pitäisi olla.

Tsemppiä raskauteen! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista kokemuksista! Mukava lukea, että kaikki voi mennä hyvin ylipainosta huolimatta. Kuinka teillä neuvolassa on suhtauduttu, kytätäänkö painoa erityisesti, huomautellaanko painon noususta tai ruokavaliosta, vai oletteko saaneet hyvin tukea hoitohenkilökunnalta ja kannustavaa, positiivista suhtautumista?

Marsupialia; olet varmasti jo saanut vauvasi massun toiselle puolelle. Tuliko tyttö vai poika ja minkäkokoinen? Kuinka synnytys sujui?

Millä viikoilla teillä on kuulunut sydänäänet neuvolassa?

Luen mielelläni lisää kokemuksia ylipainosta + raskaudesta!

t. Sanjuska+salaisuus rv 10+5

Vierailija
4/7 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sydänäänet vkolla 11+3 ja mun painoindeksi jotakin 34... Eka kuului heikosti, mutta alkoi kuulumaan sitten paremmin, kesti vaan jonkuaikaa että löytyi oikea kohta, mistä alkoi kuulumaan...

Vierailija
5/7 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei th ainakaan huomautellut painosta, tosin ite olin alusta asti sitä mieltä ( ja sanoinkin sen), ettei painon tarvisi nousta. ainoa joka painosta huomautti oli ultraava lääkäri rv 13.

mulla muuten siis ihan ok raskausaika, verenpaineet normaalit, ei turvotusta ja pissa aina puhdas.

sydänäänet on molemmista kuulunut tokalla neuvolakäynnillä eli rv 11- 13.

Millä viikoilla teillä on kuulunut sydänäänet neuvolassa?

Luen mielelläni lisää kokemuksia ylipainosta + raskaudesta!

t. Sanjuska+salaisuus rv 10+5

[/quote]

6/7 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 36 alussa, painoa tullut nyt tähän mennessä (rv 18+4) vajaa 5kg. En stressaa painosta eikä ole neuvolassa asista sanottu. Olen lopettanut tupakoinnin heti saatuani tietää raskaudesta, tietenkin se vaikuttaa eniten lihomiseen. Minulla on aikaa laihduttaa raskauden jälkeen, kunhan vauvalla on nyt kaikki hyvin ja tietenkin muutan tapoja tarpeen vaatiessa, nyt en koe tarpeelliseksi ruveta kyttäämään kaloreita :)

Vierailija
7/7 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin ihan hyvänkokoinen poika rv 41+6, 3920g ja 49cm. Synnytys oli nopea, 6h 25min kokonaisuudessaan. Kohdunkaulanpuudutteella ja ilokaasulla mentiin, voin suositella! Imukuppi laitettiin pojan päähän sykelaskujen takia, mutta sitä ei ehditty käyttää, kun ponnistin pään jo ulos. :) Hyvä mieli jäi synnytyksestä, voin lähteä uudestaankin. :) Ainoa huono puoli tästä ylipainosta on ollut se, että epparihaava ei varmaan saa kunnolla ilmaa, kun on niin paksut jalat, niin se otti ja tulehtu. Sen olisin voinut jättää väliin...

Mulla oli neuvolassa tosi ihana terveydenhoitaja, ei turhia painosta huomautellut. Ruokavalio-ohjeita sain diabeteshoitajalta. Sekään ei painoon puuttunut mitenkään, vaikka sitä kai tulikin liikaa lähtöpainoon nähden. Yhteensä siis 11kg, joista 6 jäi sairaalaan. Nyt en oo käyny vaa'alla, niin en tiedä onko tippunut lisää.