¤¤HEINÄmasut tiistaina¤¤
Kommentit (16)
4v:n uhma vie pahasti voimia... 6v:llä on perjantaina naamiaiset eskarissa ja vielä pitäis tehdä asu. Meinaan tehdä asian helpoksi itselleni eli koska poika haluaa olla hirviö, ostin vihreät sukat ja hanskat, joihin liimailen nahkasta kynnet. Vanha paitani saa kunnian uudistua kypärämyssyksi peittämään hiukset ja hihasta teen hännän, jonka sitten ompelen collegehousujen takamuseen. Saas nähdä löytääkö mummo perjantaina poikaa eskarista... ;)
Inkkari on päättänyt ruveta harjoittelemaan kääntymistä. Viikonlopun vietti pää alaspäin, eilen istui ku tatti ja nyt tuntuis olevan poikittain. Olen koittanut levätä mahdollisimman paljon, mutta harmi kyllä, se ei ole mahdollista. Miehen työpäivät ovat niin pitkät enkä saa tänne ketään kaveriksi. Vaatteet ja tiskit on pakko pestä, ruoka pakko laittaa. Siivouksen olen jättänyt kokonaan pois, ainoastaan jos onnistun leväyttämään rasiallisen keksejä lattialle, on pakko imuria käyttää... *kokemusta* Ja tietysti sitten supistelee. Nyt se on ruvennut tuntumaan enemmän selän puolella. Tasan viikon päästä on kontrolli.
Uni on ruvennut käymään katkonaiseksi mutta jos nukun hyvin, unet on todella omituisia. Yks yö seikkailin Tomi Metsäkedon kanssa... *voi ei* On tää kummallista. *lol*
Mutta nyt taas kutimen ääreen... Ai niin! Saatiin vihdoin ne veroilmoitukset, meille on tulossa hurjan mukava joulu :)
Heddastiina ja Inkkari, max. 66pvää...
Reissut on kivoja, mutta tosiaan ärsyttää jos rutiinit menee ihan pyllylleen. Meilläkin käy sukulaisia, jotka ehdottaa esim. shoppailua ihan koko päiväksi tai että uitaisiin (kesällä tietty) järven toiselle puolelle... Tuntuu jotenkin hassulta, että itsekin on elänyt joskus ilman lasta, eikä ole ajatellut mitään rutiineja ym. Meillä tyttö alkaa illalla 19.30 syödä iltapalaa ja viimeistään 20.30 on sängyssä. Monet voi lähteä vielä iltakahdeksalta kauppaan... Eli sekavasti taas kirjoitin, mutta ymmärrän tilanteen! Kaikki ei vaan tajua lapsiperheen toimimisen pakollisia kuvioita!
Mulla on nyt tosi energinen vaihe. Rautatabletit on kai auttaneet, kun ei ole väsyttänyt nyt yhtään. Eilenkin kävin illalla koiran kanssa 1,5 tunnin lenkillä. Pitää nyt nauttia, kun vielä jaksaa! Mullekin voi pian tulla tuo väsyvaihe, kun ei tosiaan saa edes roskia ulos.
Vauva on ehkä kuitenkin raivotarjonnassa, kun hikka tuntui aika alhaalla eilen. No, huomenna kai selviää neuvolassa.
Oliko muuten kukaan muu ostamassa Brio Twinetteja? Me saatiin mun vanhempien kotikunnasta tarjous 450e + sadesuoja ja saadaan valita itse väri. Täältä Jyväskylästä oon saanu yhden tarjouksen 460e ja just ne rattaat, jotka liikkeessä on ostohetkellä. Kallistahan tuo silti on, mutta toivottavasti ovat sitten kans hyvät. Onko kellään kokemuksia?
Koulutöiden pariin...
Liinaharja 30+5
Heh, näin koko viime yön vain vauvaunia..Oli muutenkin jotenkin kovin levoton yö..En tiedä mikä oli :( Vauvakin pyöri kuin väkkärä masussa ja välillä jotenkin junnasi kunnolla aina johonkin kohtaan, ettei saanut kunnolla nukuttua.
Kovasti olisi vielä aamulla väsyttänyt, mutta eipä päässyt enää linkissä kunnolla uneen, kun oli niin kirkas auringonpaiste! Eipä sitä pimeätä aikaa enää yöllä ole kovin kauaa..kyllä se meille sitä kesää sieltä tekee :)
Mun koulumotivaatio on täys NOLLA! Mä en jaksaisi enää yhtään miettiä näitä harjoitustöitä tms. Olisi paljon kivempaa olla kotosalla ja laittaa kukkapenkkejä tai vaikka vauvan tavaroita jo järjestykseen. Sitten koulun loputtua pitää varmaan alkaa niitä siskon yo-juhliakin jotenkin kaverina järkkäämään, leipomaan jne..Vielä kun se päättäisi mitä se haluaa sinne tarjottavaksi ;)
Eilen muuten soitin pikkuveljelle ja pyysin sitä kummiksi! Oho, no sekään ei sitten vielä tiennyt vauvasta ja ihmetteli, että mikä ja kenen vauva! No, sitten se tuntui olevan siellä vähän niinkuin huuli pyöreänä, että MEIDÄN vauvalle! No, lupasi se sitten tulla ilomielin :) Toisia kummeja ei sitten ollakkaan vielä mietitty yhdessä, tuo mun pikkuveli oli jo sovittu aiemmin valmiiksi. Ukolla kun ei ole sisaruksia ;)
Mutta nyt ajattelin käydä surffailemassa hiukan tuolla viherpeukaloiden sivuilla ja etsiä jotain puskaa tuohon ikkunan alle.
~suviande ja öttiäinen 30+4~
Heipä hei,
onpa todellakin kulunut kauan aikaa siitä, kun olen viimeksi tänne kirjoitellut. Rehellisyyden nimissä voin huoletta tunnustaa, etten ole käynyt edes lukemassa muiden kuulumisia, kun on tämä elämä nyt kuljettanut siellä ja täällä, enkä ole juuri ehtinyt koneen ääressä olemaan muuta kuin työasioissa.
Meidän paikalliseen terveyskeskukseen tuli aivan ihana, halattava, mahtava ja upea, erittäin osaava terveydenhoitaja, joka saa oloni tuntumaan luottavaisemmalta kuin aikoihin.
Osallistutteko te synnytysvalmennukseen tai järjestetäänkö teidän kotikunnissanne synnytysvalmennusta? Itse asun niin pienellä paikkakunnalla, että saan vain haaveilla sellaisesta ja se kyllä hieman harmittaa. Mutta voisitteko kuitenkin kertoa, millaisia asioita käytte synnytysvalmennuksessa läpi?
Meidän pieni kaverimme on aika rauhallinen. Hänellä on aivan selkeä rytmi, eli hän potkii aamulla klo 7, aamupäivällä klo 10, puolen päivän pintaan jne. Yöaika on erittäin aktiivista, joten mietinkin jo, että kuinkahan sitä sitten kesällä nukuttaa, kun hän tuosta kasvaa, voimistuu ja vahvistuu ja päättää potkia keskellä yötä...?
Missä voi käydä arvioittamassa onko oma lantio tarpeeksi tilava alatiesynnytykselle? En muistanut kysäistä asiaa uudelta terveydenhoitajaltamme.
Itselläni vointi on ollut toistaiseksi ihan hyvä, vaikka pitkät kävelylenkit ovatkin nykyään vain haavetta - nivustaipeisiin sattuu nii-in vietävästi jos yritän kävellä vähänkin reippaammin ja pidemmästi.
Hyvää vointia teille kaikille...!!!!
pazzepartout rv 27 + 5
Tuli yhtäkkiä mieleen, että esikoista odottaessa näin kamalasti seksiunia... Nytkin olen nähnyt muutaman. No ei sinänsä ihme, meillä ei oikein mitenkään toimi se puoli, kumpikaan ei oikein nauti kun on maha tiellä :( Onneksi ei ole enää kauaa tätä maha-aikaa. Lisäksi mua häiritsee suunnattomasti vauvan liikkeet seksin aikana.
Pari yötä sitten näin unta, että vauva oli syntynyt. Sillä oli pikimusta tukka ja mustat pitkät silmäripset (esikoisella on just sellaiset ripset). Vauva oli tosi tyytyväinen, imetin sitä kauan ja hartaasti. Katselin siinä imettäessä vauvan kasvoja ja tuumin, että tämän on pakko olla tyttö. :) En sitten kurkannut kuitenkaan vaatteiden alle. Olis pitänyt! Esikoisesta näin oikeastaan pelkästään tyttöunia, joten silloin meni ihan oikein.
Munkin oli pakko laskea päivät. Laskettuun 65 päivää :)
...jälleen kerran täytyisi lähteä illaksi töihin ja myös täällä alkaa olla motivaatio nollalukemissa. No, töitä ei olisi jäljellä kuin kolme viikkoa ja tämä viikko loppuun. Sitten alkaa loma ja sen jälkeeen äitiysloma. Minunkin tekisi mieleni laittaa koti kuntoon, parvekkeelle kukkia ja sen semmoista. Ajatukset ovat aivan jossain muualla, kuin työasioissa...:D Täytyy yrittää vielä vähän tsempata ja keskittyä!
Tuo unettomuus/huonosti nukkuminen taitaa liittyä jotenkin tähän raskauden vaiheeseen tai jotain, kun niin moni siitä kertoilee. Myös itse nukuin viime yön tosi katkonaisesti. Olin rättiväsynyt illalla ja nukahdin nukuttaessani tyttöä. Heräsinpä sitten puolenyön aikoihin pirteänä kuin peipponen kolmen nukutun tunnin jälkeen...kivaa...sitten ei tullut uni enää silmään mitenkään.
Mies kuorsasi, selällään oli paha olla, vauva potki ja muuten vaan oli levoton olo, iho kutisi ja ajatukset vaelsivat synnytyksessä ja vaikka missä! :D Joskus kolmen aikoihin sain unen päästä kiinni ja nukuin puolikahdeksaan, en niin kovin hyvin. Jospa tässä ottaisi vielä nokoset ennen töihin lähtöä, tosin koti näyttää olevan sen verran kaaoksessa, että jotain pitäisi varmaan tehdä ja ruoka laittaa tytölle ja miehelle illaksi, kun ovat kahdestaan.
Minulla oli yllättäen ketoaineet yhdellä plussalla virtsanäytteessä. Terveydenhoitaja sanoi, että voi johtua siitä, jos on viime aikoina tullut nautittua nestettä liian vähän. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan tule sokeria tms. virtsaan, joskus kuulemma voi olla " ennustava" merkki siitäkin. Pääsisinköhän minäkin siihen sokerirasitukseen...Ylipainoa minulla ei ole ollut, painonnousu maltillista, mutta vähän vaivaa tuo näyte kuitenkin. Eihän se noistakaan kai aina kiinni ole. Millä perusteilla teille muille on tehty se sokerirasitus?
Ensi viikolla on neuvolalääkäri, kysyn asiasta vielä hänen mielipidettään. Aiemmin tällaista ei ole ollut, enkä kyllä syö sokeriakaan sellaisenaan paljoa, esim. makeiset/pullat ei maistu laisinkaan, niistä tulee vain oksettava olo. Makeita mehuja, limsoja en juo laisinkaan. Mikä sinänsä tietysti on hyvä, koska muuten kuin raskaana ollessa olen melkoinen herkkunassu :D Neuvolan täti lupasi varata ajan viikolla 32 kasvukontrolliin, jossa katsotaan millaiseksi pikkuinen on kasvanut. Ainakin pää alaspäin tuntuisi olevan, sillä potkut tuntuvat jossain hieman navan yläpuolella, eikä päätä löydy vatsan yläosasta, kuten vielä muutama viikko sitten. :)
Nyt kodin kunnostusprojekti alkaa, joten hihat heilumaan...
t.Saraida+ pikkuruinen tytsy rv 26+5
ihanan lämmin päivä täällä itä-suomessa. kävin äsken hakemassa tytön äitini luolta pelkissä sisävaatteissa kun oli niin kaunis keli kävellä.
minulla oli aamulla 30 viikon lääkärineuvola, jossa tehtiin painoarvio. vauva on nyt 1650g esikoinen oli samaan aikaan 1500g. sokeri vai mikä lie kasvattanut tätä enempi :) esikoinen oli kyllä aina alakäyrillä ja tämä nykyinen on ihan 50 % normaalikäyrällä. onko teille tehty painoarvioita ja minkä kokoisia ovat olleet?
kyllä on yöunet muuttuneet katkonaiseksi, selkää särkee ja vauva möyrii. esikoiselle tekee taas hampaita, inisi 3 asti puolen tunnin välein vieressä kun nukkui. minäkin sain unen vasta kunnolla 3lta kun valpastuin aina inisimisen jälkeen. ihme kun ei ole tämän väsyneempi olo.
sassa 30+0
Levottomia öitä itse kullakin meistä:)....mulla särki yöllä nilkkaa ja lonkkia ja kääntyminen teki tuskaa...ja sitten nuo ihanankamalat pikkulinnut aloittaakin sen aamukonserton jo viiden aikaan ja tekee mun nukkumisen hyvinkin turhaksi enää...fasaanikin kirkuu minkä ehtii ja taitaa siellä joku pulukin kurnutella. Ihan kuin olis tahallaan oikeen asettuneet tonne meidän ikkunan taakse huutamaan ja pitämään mua hereillä!!!! Kele!!
Mullakin on huomenna neuvola, joten siitten onkin taas enmpi kerrottavaa. Tänään ei kummempia suunnitelmia ole, kun ei jumppaankaan pääse tuon jalan takia. Onneksi ei vauvalle käynyt kuinkaan.
Joku kyseli painoarvioista...mulle tehtiin uä rv 27 ja siinä vauva painoi 900g. Ilm. aika kevyt tapaus? Muttei lääkäri siitä mitään kommentoinut. Ihan hyvä vaan, jos ei kasvakaan kovin suureksi.
Joko teillä on vappusuunnitelmia? Meillä olis yhdet kihlajaiset aattoiltana ja Mantan lakitus (jos jaksaa keskustaan tän mahan kanssa lähteä) ja vapunpäivänä tietty perinteinen picnik Ullanlinnalla...Ohjlemaa siis riittää!
Tiistainjatkoa!
sitruska rv 29+2
Ei ole vielä tehty, mutta ei kyllä ole sitä 2. lääkärineuvolaakaan. Ehkäpä sitten siinä vikassa (tai siis mulle tokassa) lääkärineuvolassa ne sitä arvioi. Eikös se ole muuten jotain viikolla 36? Pitkäksi se neuvolatäti on sitä kerennyt ultran perusteella tituuleeraamaan..
Heh, kohta " karataan" kaverin kanssa tältä yhdeltä tunnilta ja mennään pitsalle. On niin kuivaa tekstiä taas että livetään. Ei yksinkertaisesti edes mitään uutta mulle koko asia vaan ihan kertausta.
Hohhoijaa, kun väsyttääkin ja on kuuma! Huomenna kyllä pistän vain t-paidan takin alle! Linkissäkin olin aivan kuolla kuumuuteen, hiki virtasi jne. Ei sen puoleen se linkki on sellainen vanha rousku, että siellä ei edes varmaan ole mitään ilmastointia vaan se puhaltaa koko ajan lämmintä! Huh!
Oulun raskauskiekkosta voi käydä katsomassa minkäkokoisia vauvat ovat milläkin viikoilla. Kävin itse äsken sivuilla ja siellä oli et keskimäärin viikolla 30 1750g et hiukan keskimääräistä kevyempi minun 1650 g vauvani on.
sassa
Tänne ei ihmeitä kuulu ellei lasketa mukaan eilen tullutta verokarhun joululahjaa joka sisälsi 240 euron mätkyt. Kirjeen avattuani tuli aika painokelvotonta tekstiä suusta :/ Kyllä Suomen valtio sitten tietää kuinka tukea kotona lasta hoitavaa äitiä. Jos ei muuten niin aiheuttamalla sitten sydäreitä noiden mätkyjen muodossa, per*** !!!
Mulle ei neasta tehty missään vaiheessa mitään painoarviota eikä ole tehty nytkään. Olisihan se ihan kiva tietää kuinka paljon vauveli mahdollisesti painaa.
Erityisiä vappusuunnitelmia täällä ei ole vielä. 4.toukokuuta on mun ja miehen juhlapäivä, tänä vuonna tulee 5 vuotta yhteistä taivalta täyteen ja lisäksi vuoden päivät ollaan oltu kihloissa. Ollaan toisemme tunnettu jo varmaan 12 vuotta mutta ekat 7 vuotta oltiin " vain" ystäviä. Hitaasti hyvä tulee :)
Ylihuomenna neuvola *aika tuntuu vaan matelevan*
Nyt nauttimaan tuosta paistavasta auringosta.
Riikka ja Nea
Mietin tuossa, että kuinka te oikein jaksatte noita koulu ja työhommia, kun itse tunnen välillä olevani märkä rätti, joka lilluu keittiön ja sohvan välillä.
Varsinkin kun nuo yöunet ovat todella katkonaisia. Mä en jaksa edes tukkaa laittaa, vaan olen kuin entisajan mammat, huivi päässä, kun pitää postilaatikolle tai muuten ulos raahautua. Sit toivoo vain, ettei kukaan naapuri satu samaan aikaan.
Eilen naapuri tuli morjestamaan ja kysyi heti, että koskas teille tulee...
Ei olla talven aikana oltu juttusilla ja mä ajattelinkin ettei kukaan vielä ole mitään huomannut, mutta kevätvaatteet viimeistään paljastaa.
Sanoinkin hälle, että taidatte pitää meitä hulluina, kun tenavia laukkaa jo ennestään pihan täydeltä : )
Isännän kanssa oli eilen karmeeta huutoa, kun se huomasi että oli taas yksi kauko-ohjattava auto mäskänä, ja pisti sen mun syyksi!!
Voi että mä hermostuin, mitäs ostaa 3-vuotiaalle moisia aparaatteja.
Kyllä taas äänijänteet sai harjoitusta.
Mites onko teiltä kysytty neuvolassa mahdollisesta perheväkivallasta tai siitä miten teidän perheessä riidellään?
Multa on nyt tämän raskauden aikana, en muista että olis aikaisemmin.
Ei ole kovin helppoa varmaan tälle terkkarillekaan moisia kysellä, mutta mun mielestä on hyvä kun kysyvät.
Jaa, nyt täytyy mennä pepun pesuun (ei oman)
Meriaani rv 28+2
Johan sain simapullot (lue: kaappiin kerätyt limsa- ja siideripullot) likoon. Kohta menen pesemään ne ja sitten pullotan siman :D Tein itse, kun mun mielestä se itse tehty on kuitenkin kaikista parasta, eikä tuo teko niin vaikeaa ole ja nopsaakin kaikenlisäksi.
Tyttö oli aamulla sanonut sitten miehenkin vanhemmille yökylässä oltuaan :) Eli nyt siis tietää ainakin melkein kaikki ja kunhan anoppi pääsee juttuun niin sitten viimeistään tietää kaikki vähän tuntemattomammatkin ;) Ei se ollut huomannut mitään vaan oli ajatellut että mä oon vain lihonut, heh, vaikka olenkin viime neuvolaan mennessä pudottanut painoa sen 6 kg. Totuuden hetki olisi taas käsillä torstaiaamuna neuvolassa..Kovasti se anoppi tykkäsi, mutta ihmetteli kun aikaa ei enää ole paljoa..
Nyt voi siis hyvillä mielin alkaa pesemään vauvan vaatteita ja kuivattaa vaikka ulkosalla :) Sittenpähän tietää loputkin kyläläiset!
Mulla on muutenkin ihan ihmeen energinen olo, ainaista väsymystä lukuunottamatta. Ainut mikä " vaivaa" on yöaikaan äkkinäisen kyljen käännön seurauksena tulevat suonenvedot. Aina ei onneksi tule mutta yleensä kivistelee. Kaipa se vauva jo sen verran jotain painaa tuolla alhaalla, hermoja tms.
Voih, kohta laittamaan iltapalaa ja siman pullotus, mutta nyt pesemään ne pullot!
Kevään kaunista päivää vietellään eikä mitään paikkaa kolota tai mitään joten olo on mahtava!
Täällä ilmoittautuu myös yksi huonosti nukkuja. Edellisyönä mies kuorsasi ja olo oli epämukava. Kesti kauan aikaa ennen kuin sain unta, mutta siitä lähtien nukuin ihan hyvin. Viime yönä taas nukahdin hyvin, mutta minäkin heräsin n. kolmen tunnin unien jälkeen pirteänä ja olisin ollut ihan valmis nousemaan jo! Päätin kuitenkin loikoilla ja nukahdinkin taas joskus yli tunnin myöhemmin ja heräsin aamulla vasta 9:45, mikä on mulle ihan outoa. Kyllä raskaanakin ollessa herään aina joskus viimeistään puoli 9 aikoihin. Vessassa käyn taas monta kertaa yossä, vaikka välillä oli sen suhteen rauhallisempaa. Mullakin on tosi outoja unia, niitä seksiuniakin on.
Täällä meillä päin (asun siis Amerikan mantereella) kaikki lähetetään sokerirasitukseen. Lääkäri sanoikin, ettei ole mun kohdalla siitä yhtään huolissaan, mutta se on tapa. Kävin tänään, eikä se litku ollut ollenkaan niin pahaa kuin kuvittelin, kuin olisi Jaffaa juonut. Samalla pissattiin taas purkkiin ja otettiin rautanäytteetkin.
Ilmoittauduin synnytysvalmennukseen, mutta vielä en tiedä koska sen pääsee aloittamaan. Yhteensä se kurssi kestää kuusi viikkoa (kerran viikossa) ja se tehdään viimeisen kolmen raskauskuukauden aikana. Aiheet on jotain tätä suuntaa: synnytys, rentoutuminen ja oikea hengitys, sairaalakierros, imetys (ainakin pohditaan miksi se olisi hyvää) ja sitten vastasyntyneen hoito ja varhaiskasvatus. Nuo olivat brosyyrissa, jonka sain, mutta en siis tiedä vielä tarkkaan. Suomessahan ne vähän opastaa vastasyntyneen hoitoa sairaalassakin, mutta täällä potkitaan yleensä sairaalasta pois jo vuorokauden jälkeen. Mies on innoissaan tulossa mukaan, ja toivottavasti tutustutaan muihinkin odottaviin pariskuntiin.
Mulla on ollut vielä aika hyvin energiaa, ja käynkin kävelyllä ja jumpassa. Siivoankin ja teen kaikkia kotihommia, paitsi imuroiti on aika raskasta joskus ja miehelle jätän kaikki hommat, joissa tarvii lutrata vahvojen kemikaalien kanssa. Minulla on kuitenkin nyt enemmän aikaa tehdä näitäkuin miehellä, joten on hyvä että jaksan vielä. Tietysti sekin auttaa etten ole töissä, joten kotitöihin jää enemmän energiaa.
Vointeja kaikille!
Rv28+6 (tai jotain)
No eilen kotiuduttiin kylpyläreissulta, ja olihan reissu.. Ihan kivaa oli kyllä, mutta on raskasta reissata ihmisten kanssa jotka ei oikeen tajua ettei lasten kanssa esim. ruoka-aikoja venytetä ihan miten vaan..
No joo muksut tykkäs uida/polskia, tosin meidän 1,5 vuotias itki koko ekan illan altaalla, pelkäs.. rassukka, mutta tokana päivänä oli jo ihan innoissaan!
Esikoinen nukahti eilen autossa n. 18 aikaa ja edelleen koisii, tais olla pojalla rankka viikonloppu, lauantaina lätkäturnaus ja sitten kylpyläreissu..
Kaveri masussa on omasta mielestä kääntynyt raivotarjontaan ja potkut senkun kovenee..! Aikas vilkas kaveri taitaa tulla!!
Tänään lähden anopin ja oman äitini kanssa Il Divon konserttiin ja sitten anoppi tuleekin meille yökylään.. hitto, pitää puunata kaikki paikat tänään... Miten te jotkut oottekin jaksaneet siivota hullun lailla, kun meikä ei jaksais ees roskia viedä..
Eipä tällä kertaa kummempia, tyttö roikkuu paidanhelmassa, joten se on moro!
maryanne + poika 29+1