Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukuppilaiset - tärkeä kysymys

Vierailija
01.12.2009 |

Olen päättänyt nyt hankkia kuukupin, kun menkat jälleen 1v7kk synnytyksen jälkeen alkoivat. Ja edelleen ne ovat niukkaakin niukemmat ja esim. uintireissujen yhteydessä tampoonin käyttö on tosi ärsyttävää, kun vuoto on niin niukkaa.

Mutta siis ne tärkeät kysymykseni.

1) Keitätkö kuukupin missä tahansa kattilassa vai onko teillä erikseen sitä varten kattila?

2) Voiko kuukupin tyhjentää vain aamuisin ja iltaisin eli kaksi kertaa vuorokaudessa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan minimi,voihan sen tyhjentää niin usein kun haluaa. Suosittelen erityistä kattilaa muiden perheenjäsenten mielenterveyden vuoksi.

Vierailija
2/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on käytössä? Siis teräskattila tai mikä vaan vai?

Mutta siis jos vuoto on niukkaa niin ei ole mitään terveydellistä tms. haittaa vaikka sen tyhjentäisi vain aamulla ja illalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) alkuun keitin muutaman kerran kattilassa, mutta myönnän että en erikseen hommannut kupille kattilaa vaan pesin sen ensin Lactacydillä niin hyvin että pystyin sen hyvillä mielin pistämään johonkin pieneen kattilaan. Nykyään en enää keitä kattilassa vaan kaadan pieneen pakastusrasiaan kiehuvaa vettä ja annan olla siinä jonkun aikaa.

2) jos menkat on niukat niin kuin sanoit, niin aamuin illoin tyhjennys onnistuu hyvin. Ainakin mä tyhjennän vain tuon 2x.

Onnea hyvästä valinnasta, toivottavasti tykkäät myös käyttää! Äläkä lannistu, jos ei heti ekojen menkkojen aikaan onnistu, mulla ainakin kupin käyttö lähti sujumaan vasta parin-kolmen kk jälkeen, kun sen oli ensin saanut keitettyä sen verran monta kertaa että kuppi hiukan "löystyi" ja antoi paremmin periksi käytössä.

Vierailija
4/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennän kupin vain kahdesti päivässä,eli aamuin ja illoin. Aikaisemmin minulla oli 1-2 ensimmäistä vuoto päivää runsaampaa vuotoa ja sillon joutui tyhjentämään kerran päivälläkin ja kerran yöllä.

Nyt kun käytössä on ehkäisyrengas ja vuoto ei ole enää niin älyttömän runsasta riittää tosiaan tuo tyhjennys aamuin ja illoin.

Vierailija
5/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierasesine sisälläsi. Ja kerää bakteereja.

Ei niiden kannata kauhean kauaa melskata, joten itse tyhjennän ja pesen noin 6 tunnin välein.

Vierailija
6/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten kakkonen jo kuittasikin.

Mulla itelläni ei tule hirveän usein kuukuppia varsinaisesti keitettyä. Lähinnä pesen sen niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee ja sitten muutaman kerran kuukautisten aikana pistän sen vanhaan isoon mukiin (semmoinen jättimotti, jonka vetoisuus on yli 0,5 litraa, olen jemmannut sen tätä tarkoitusta varten) ja kaadan suoraan keittimestä kiehuvaa vettä päälle.

Vierailija
7/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itelläni ei tule hirveän usein kuukuppia varsinaisesti keitettyä. Lähinnä pesen sen niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee ja sitten muutaman kerran kuukautisten aikana pistän sen vanhaan isoon mukiin (semmoinen jättimotti, jonka vetoisuus on yli 0,5 litraa, olen jemmannut sen tätä tarkoitusta varten) ja kaadan suoraan keittimestä kiehuvaa vettä päälle.

vielä kylmälläkin vedelle tuon kuuman veden jälkeen? Meinasin vaan kun sanotaan että kuumassa vedessä on enemmän bakteereja että laitatko sen tuon jälkeen värkkiisi vai käytätkö kylmässä vedessä kuuman veden jäkleen?

Vierailija
8/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä kylmälläkin vedelle tuon kuuman veden jälkeen? Meinasin vaan kun sanotaan että kuumassa vedessä on enemmän bakteereja että laitatko sen tuon jälkeen värkkiisi vai käytätkö kylmässä vedessä kuuman veden jäkleen?

ainoa syys huuhdella kylmällä vedellä on jos haluaa sen heti kiehuvalla vedellä käsittelyn jälkeen käyttöön niin se täytyy jäähdyttää että sitä pystyy pitelemään.

Vierailija
9/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa syys huuhdella kylmällä vedellä on jos haluaa sen heti kiehuvalla vedellä käsittelyn jälkeen käyttöön niin se täytyy jäähdyttää että sitä pystyy pitelemään.

kai minä nyt sentään sen tiedän. Mutta tuossa joku kertoi huuhtelevansa sen kuuman veden alla. Käsitin että puhuu nimenomaan siitä vedestä mitä tulee hanasta. Erikseen mainitsi sitten tuon keitetyssä vedessä pesemisen.

Vierailija
10/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..vallan hyvin voi tyhjentää vain aamuin ja illoin.

Ite en keitä kuppia vaan silläon oma pakasterasia johon kaadan muutaman kerran kiehuvaa vettä vedenkeittimestä ja annan jäähtyä. Sitten vielä huuhtelu jääkylmällä vedellä.

Vierailija
11/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siksikin ettei sisukset pala, kun sujautan kuukupin saman tien takaisin. Olisi näköjään pitänyt mainita tuokin yksityiskohta erikseen.

kai minä nyt sentään sen tiedän. Mutta tuossa joku kertoi huuhtelevansa sen kuuman veden alla. Käsitin että puhuu nimenomaan siitä vedestä mitä tulee hanasta. Erikseen mainitsi sitten tuon keitetyssä vedessä pesemisen.

Vierailija
12/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
13/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oma kattila on se, että kattiloissa, joissa on keitelty ruokaa, on kuitenkin aina jotain ruoan proteiineja jäljellä, ei tee hyvää kupille. Suosittelen huuhtelemaan veren pois kunnolla ensin kylmällä vedellä ennen keittämistä tai kuuman veden käyttöä. (Veri palaa kiinni ja värjää kupin)

Saippua kantsii kanssa harkita hyvin, pidentää kupin käyttö-aikaa, toi Lactacyd on aikas hyvä. Ne pienet ilmareiät kupissa saa putsattua aika hyvin hammastikulla, kunhan vaan on varovainen ettei riko kuppia :)

Onnittelut hyvästä valinnasta :)

Vierailija
14/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim ekoina päivinä parin tunnin välein tyhjäävä, ja silti hörppii yli

Vierailija
15/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tokana päivänä on vuoto sen verran runsaampaa, että tyhjennän myös kerran päivällä, mutta muina päivinä vain aamu + ilta

Vierailija
16/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. toinen parin tunnin välein tyhjentävä (öisinkin ainakin kerran)

Vierailija
17/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää periaatteessa kaksi kertaa vuorokaudessa tyhjennys, mutta käytännössä huuhtelen kupin kyllä useammin. Nimittäin kun mä punnaan pökälettä ulos niin se kuppi tulee väkisin samalla punnaamisella siihen emättimen suulle eikä enää asetu hyvin itsestään. Otan sit kokonaan pois ja huuhtelen ja laitan takaisin.

Mulla on oma pikkukattila kupin keittämistä varten, säilytän sitä vaatekaapissa. Keitän kupin yleensä vain kerran, menkkojen jälkeen.

Vierailija
18/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää kerran vuorokaudessa tyhjennys ja silloinkin vaan max 1/3 osa veressä.

Vierailija
19/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimesinä päivinä riittää se 2xpv.

Keitättekö tai siis pidättekö kiehuvassa vedessä menkkojen aikana?

Mä yleensä kiehautan omassa kattilassaan ennen menkkoja ja heti niiden jälkeen, muuten kun kuppi on sisuksissa..

Vierailija
20/22 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-se veriniagara-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan