Tammikuiset JOULUKUUHUN!!
3xäippä74 35v, p02/99, p03/00, t04/05, p05/07, t01/09, Etelä-Pohjanmaa
Ahava 29v, p05/06, p02/09, Uusimaa (Espoo)
Aliisa71, p01/09
Amelie, p01/09, Oulu
Basilika5 33v, t4/03, t4/05, p4/05, p1/09, Etelä-Suomi
Chryseis 30v, p05/05, t01/09, Kangasala
Curious 34v, p11/98, t02/09, Itä-Suomi
Eikkuli 28v, p 2/04, t 4/06, p 2/09, Etelä-Pohjanmaa
Emmuli81 27v, p10/05, p02/09, Pirkanmaa
Emu82 27v, p06/04, p01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Fanni09 32v, t01/09, Helsinki
Hanski83, 26v, p01/09, Kanta-Häme
Heidiliini, p01/09
Hömppä27 27v, t01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Jadmiras 20v, t01/09, Karkkila
Jaffa76 32v, t-02, t-05 ja t01/09, Helsinki
JB72 37v, t-00, p-02, p-07 ja t01/09, Kanta-Häme
Jepsis 34v, t10/06 ja t01/09, Pirkanmaa
KainoElvi 37v, 98, 01, 04, 06, t01/09, Etelä-Suomi
Katjalah 34v, p1/97, p12/02, t1/05, p1/09, Pirkanmaa
Kotiäityli 38v, t08/99, t05/02, t02/09, Espoo
Lila82 27v, t01/09, Uusimaa
Lootuskukkanen 28v, p04/05, p02/07, t01/09, Espoo
Mae 31v. t01/09, Itä-Suomi
MAMI82 27v, t01/09, Uusimaa
Marlene 28v, p11/05 p01/09, Varsinais-Suomi
mehiz 29v, t05/05, p05/07, p02/09, Pohjois-Pohjanmaa
MiaMik 25v, t10/06, t1/09, Pirkanmaa
MinnaJ 31v. p04/04, p08/05, p02/09, Järvenpää
minni 25v, p03/03, t07/04, p02/07, t01/09, Satakunta
Miuwau 33v, p10/04, p07/06, t02/09, Itä-Suomi
Mono 25v, t01/09, Helsinki
Omppulin äiti 25v, p01/09, Helsinki
Pantsa 31v t04/04, p01/09, Etelä-Suomi
Raisa-78 31v, t 03/07, t 01/2009, Itä-Suomi
Ronjuska 34v, t01/09, Oulu
Siina 24v, p02/06, p01/09, Kajaani
Stiina 32v, p01/06, t01/09, Helsinki
tiitinen 23v, p 01/09, Turku
UlMa 21v, p01/09, Vantaa
Ja edellinen: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/9/viestiketju/1067083/tammikuisten…
Kommentit (36)
Pakkasta -23, neiti pihalla vaunuissa tuhisee :) Mikä teillä on pakkasraja? Mä aattelin, että onko 25-30 että sen kylmemmällä ei enää pihalle, vai?
Neiti on viikonverran kävelly muutamia askeleita ilman tukea, vielä tosi varovaisesti ja pitää itellä olla siinä vieressä, mutta päivä päivältä enemmän ja varmemmin :) Pidempiä matkoja sitten kävellään yhdestä "yhdellä kädellä". Yöunet vaihtelee, välillä nukkuu tosi hyvin, välillä taas ei juuri mitenkään. Mies lähti aamulla reissuhommiin loppuviikoksi ja onneksi tyttökin anto nukkua kunnolla.
Huomenna muskarin joulujuhla ja mulla vähän jänskättää, että mites meidän neidin eka esitys meneekään ;) Mummi aiko tulla mukaan, kun mies ei pääse. On mukava kun meilläkin on omaa yleisöä.
Neiti on taas syönyt hyvin, meillä vaihtelee tosi paljon, kun välillä ei syö mitään ja toisinaan sitten ihan hillittömiä määriä. Kun itse saa lusikoida, niin siitä tykkää etenkin. Olen antanu syödä itsekin, kun ensin olen minä syöttäny. Joskus jotain jopa suuhun asti menee ;) Välipalahedelmäthän on aina itse syöny.
Voishan ne syntymäajat laittaa tuohon ekaan listaan?
Pitänee alkaa hommiin. Meinasin tehdä neidin mekon valmiiksi, ennenku pieneksi käy. Ja jos sitä vähäsen sais siivottuaki. Petivaatteet tyyräsin jo pihalle, kunhan muistais ajoissa ottaa sisällekki..
Ja niitä joululahjavinkkejä minäki tarttisin. Ei ole omalle vauvalle mitään, kun ei oikein mitään tarttekaan. Toppapuku meinattiin ostaa joulualesta, että olis sitten hoitoon mennessä kunnollinen haalari.
Mukavaa ja rauhallista joulunodotusta kaikille!
Hömppä
Mun piti tuota samaa kysäistä tuossa edellisessä viestissä,mutta unohtui...
Olen ostanut Netalle sen FisherPricen sirkusjunan,muutaman pahvikirjan ja pari pientä kylpylelua.Muuta tuskin hankitaan ite(ellei mies sitten osta vielä jotain!?),sillä lahjoja on kyllä tulossa joka suunnalta muutenkin.Sen verran vaan jotain hankin,ettei isotsiskot ihmettele,miksi Netta ei saa mitään... Ja tuo FP:n sirkusjuna vaikutti kyllä oikeasti aika kivalta jutulta,siihen ihastuttiin heti Netan kanssa kun kaupassa nähtiin.Vaatetta,astioita ja lelujakin on tulossa sukulaisilta(tiedän suurimman osan lasten lahjoista jo etukäteen) ja anoppi lupasi antaa ensikenkärahaa,kiva idea!
Jos joku taitava osaa taas tehdä uuden listan niistä synttäreistä,niin senhän voisi sitten siirtää mukana myös tammi- ja helmikuun pinoihin.Kiva idea tuo synttärilista!
Niin,ja meillähän Netta siis syntyi 1.2.09.Tiedoksi vaan listalle...
Ei vaan,nyt pukemaan tyttöä ulos nukkumaan! Hyvin on ulkona nukkkunut,vaikka pakkasta on ollut,kunhan vaan jaksaa pukea riittävästi päälle...
T:kotiäityli & Netta 10.5kk
Meillä oli aamulla -19, eikä lähdetty ulos. En minäkään tiedä mikä on pakkasraja, mutta kun en ole saanut neitiä nukkumaan taas vaunuihin pariin viikkoon. Ei sitten viitsitty lähteä leikkipuistoon seisomaan tällä ilmalla :) Eilenkin oli kyllä tosi kylmä, mutta kyllä me käytiin tunnin happihyppelyllä ja Emma kun istui vaan vaunuissa niin posket oli ihan tulipunaiset ja on vieläkin. Mutta nukkuminen on ihan eri asia, ei taida tämän ikäisillä olla enää mitään rajaa, kun vaunutkin saa ihan lämpöisiksi?
NUKKUMINEN: Emma nukkuu 1-2 päiväunet. Aamuisin kun neiti herää useasti klo 9, niin tuppaa nykyään päikyt siirtyä ja neiti nukahtaakin vasta 12.30 ekoille unille. Välillä nukkuu tuolloin vaan tunnin, mutta illalla ei voi enää laittaa toisille unille, muuten ei nukahda yöunille ja tuntihan ei oikein riitä. Jos neiti välillä erehtyy heräämään aamulla klo 8 tai vähän ennen, niin tuolloin nukkuu kepoisasti kahdet unet. Ja edelleen sisällä nukahtaminen on helpompaa ja pidemmät unet maistuu omassa sängyssä. Yöt menee vaihtelevasti, välillä nukkuu heräämättä ja välillä karjuu niin että talo raikaa ja naapureita käy sääliksi ;) Omasta sängystä en enää pois nosta ja kun tuota temperamenttia löytyy tästäkin tytöstä, niin välillä saa tassutella tunninkin putkeen..
SYÖMINEN: Kaikki maistuu hyvin ja nyt tajusin vasta alkaa tarjoamaan liharuokia enemmän ja neiti saattaa vetäistä koko ison purkillisen, ennen kun söi vaan puolet. Tänään jostain kumman syystä tuo lapsi ei ole taas syönyt ja jotenkin pelkään pahoin että olisi tulossa kipeäksi? Toisaalta taas viime yönä ei inahtanutkaan, että otappas nyt selvää..
MITAT: Emma oli 10kk-neuvolassa 72,1cm ja 9350g eli ihan onnettomasti taas kasvanut. Huolissaan ei terkka ollut, mutta sanoi kasvukäyrien jatkavan alamäkeä ja ehkä joudutaan ylimääräiselle lääkärikäynnille jossain vaiheessa ihan vaan muodon vuoksi.
LUONNE: Emmasta on kuoriutunut aikasmoinen pippuri :D En muistanutkaan, että vajaa 11kk ikäinen osaa hakata päätä lattiaan ja polkea selällään jalkaa maahan, jos esim äiti ei ota syliin HETI kun neiti haluaa ;)
Onko muilla äiti-vaihetta meneillään? Emma on ihan mahdoton mun perääni, huoh. Vessaan en edes yksin pääse ja hirveä huuto tulee, jos huomaa että lähden ovesta. Illatkin menee ihan kiukutellessa, kun neiti haluaisi vaan sylissä olla ja äiti ei ihan koko aikaa jaksaisi. Eilisen illan olin pois kotoota, niin kas kummaa Emma ei ollut yhtään kiukutellut, vaikka onkin viime aikoina isillä ollut kestämistä kun minä en ole ollut kotona...
HAMPAAT: 4 kappaletta, eikä ainakaan vielä tulossa lisää.
JOULULAHJA: Eipä tämän ikäiset tajua tuon taivaallista mistään lahjoista, ehkä? Me ostettiin kuitenkin sellainen Fisher Pricen leikkipuhelin pukin konttiin ja varmaan pehmeitä pakuja tulee muilta. Esikoiselle ostettiin 1v2kk ikäisenä joululahjaksi se sellainen Fisherin leikkisäästöpossu ja se on edelleen kovassa käytössä, Emmakin hytkyy musiikin tahdissa ja laittelee possuun leikkikolikoita (ja kolikot lentää jos ei mene heti sadasosasekunnissa kohdilleen :D).
Nyt nauttimaan kupponen teetä! Rauhallista joulunodotusaikaa kaikkien perheille :)
MiaMik ja Emma 10,5kk+
Lootuskukkanen: Aada 21.01
Kotiäityli: Netta 01.02
Synttärilistaan voi laittaa 1.1.09.
Meillä ei oo ostettu joululahjaa, Onni saa niin paljon sukulaisilta paketteja että se kyllä riittää..ja kun heti kohta synttäritkin. Piti jo vähän mummoille laittaa rajoja, kymmeniä paketteja ois muuten tullut. Mun mielestä ei tarvi ostaa noin pienelle, kun ei vielä ymmärrä lahjojen päälle. Isompana sitten jotain, mutta toivon että vain vähän lahjoja.. tavaraa kertyy muutenkin.
Täällä hampaita 8kpl edelleen, jotain puskee taas kovasti esiin, mutta ei vielä näkyvissä.
Konttaus on nyt jäänyt melkein kokonaan, kävely sujuu ja kiinnostaa niin paljon. Sit päästääkin pian harjoittelemaan kävelyä ulkona kengillä. =)
Täällä ei neuvolaan pääse ollenkaan, 8kk neuvola ollu viimeksi ja seuraava kai sitten 1,5v.. nyt kuulemma pandemiarokotuksien vuoksi ei ole neuvolatarkastuksia yli 6kk ikäisille. Höh.
Hyvää Joulua!
Omppulin äiti & Onni 11,5kk+ & masuvauva rv22+5
Omppulin äiti: Onni 1.1
Täällä on just todettu että eihän jouluun ole ku alle viikko ja paljon olis viellä tehtävänä :)
Aada on oppinut nousemaan seisomaan ilman tukea ja nyt sit mennään ku jojo ylös alas, hassun näköistä, eli voipi olla että pian kävellän ilman tukea :) Olen huomannut sen että Aada on oppinut asioita nopeammin kun pojat meillä. Hurjaa vauhtia.
Eipä mulla nyt muuta tuu mieleen, eiku mopin varteen ja siivoamaan ja pesemään sohvanpäällisiä, onnex on mulla nykyään kuivausrumpu joka on helpottanut elämää huimasti :)
Joulun odotuksia kaikille ja raskaana oleville voimia
Heipat näin Joulun alta :-)
Joulukiireitä tuntuu olevan kaikilla, niin meilläkin. Päivät menee kuin siivillä.
Pakko hehkuttaa, että meillä on viimeiset kolmisen viikkoa nukuttu koko yöt 21-07, yleensä on viiden aikaan herännyt, mutta jatkanut siitä sitten unia.
Sanoja ei vieläkään juuri tule, ymmärrys lisääntynyt valtavasti. Nousee itse seisomaan ja taaperokärryn kanssa tosiaan painelee.
Hampeja on se kaksi vain, vielä ei olla normaalimaitoa kokeiltu, ens vuoden puolella sitten.
Neuvolaa ei täälläkään ole ollut kuin 8 kk lääkäri viimeksi.
Voi kuinka tuo aika menee, että omppulin äidin raskauskin on jo yli puolen välin! huh! Ihanaa, että kaikki kunnossa!
Samoin kuin kiva kuulla Minnan perheen parempia kuulumisia!
Äiti-vaihetta vähän täällä myös havaittavissa, äiti saa ainakin kiukun aikaan!!
Synttärilistaan:
Jaffan tyttö 26.1.
Mukavaa Joulun odotusta - eipä ole enää montaa luukkua :-) ja iloista ekaa Joulua kaikkien vauvoille!!
T. Jaffa
ps. ne menkatkin vihdoin viimein alkoi kun imetys kokonaan loppui!
Omppulin äiti: Onni 1.1
Jaffan tyttö 26.1
MAMIn tyttö 31.1.
Kokosin tähän mennessä ilmoitetut samaan listaan ja lisäsin meidän neidin väliin.
OIKEIN HAUSKAA JOULUA KAIKILLE!! Etenkin vauvoille ihanaa ekaa joulua! :)
MAMI ja typykkä 10,5kk
Tulin toivottamaan oikein ihanan mahtavaa Joulua kaikille perheille, etenkin näille ekaa joulua viettäville Kivaa Joulua! :)
Meillä tää pinon nuorimmainen seisoo ilman tukea ja kärryllä käpöttelee, mut ei hirveetä innostusta oo.. konttaamalla pääsee lujempaa. Esikoinen käveli jo 10,5 kk:na, mut sillon käytiin paljon myös ulkona reenailemassa.. nyt ei olla käyty, kun talvi ja ei jaksa pukee vie kertaa noiden kahden päiväunen lisäks.. kait sitä täytyis, kun kaivettiin vauvapulkkakin esiin :)
Eipä kait muuta, täytyis mennä vielä kauppareissulle, huoh. Jos sit pääsis rauhoittumaan joulun tunnelmaan..
Emmuli ja poitsut 4 v ja 10 kk
Eli meidän typyn synttärit on 25.1.
UNISTA: Nyt on ollut tässä kuukauden verran yhdet päikkärit ja täydet 12h yöunet ilman herätyksiä (poikkeus öitä on ollut pari) Eli n. puol seittemän- seittemän aikaan herää. 12 nurkilla 1h-2h päikyt ja illalla seittemältä nukkumaan. Yösyöttöjä ei enää ole.
RUOKAILU: Nyt ei ole viikkoon juuri mitään syönyt ja tämä äiti alkaa olla vähän huolissaan. Kaikkia ruokia menee se pari lusikallista ja se onkin siinä. Maitoa juo ihan ok:sti. Luulen, että tää johtuu nyt hampaista.
HAMPAISTA: 2 alhaalla ja 4 turvonnutta ientä ylhäällä. Josko kohta jo tulisi? Kulmahampaat on ollut jo kauan tuloillaan ja nyt etuhampaatkin on kirinyt niiden tasolle, eli 4 pulleaa kuultavaa ientä.. Huooh.
JOULULAHJOISTA: Hankittiin vain pari kirjaa, kun muilta tahoilta tulee niin paljon kaikkea.. Eikä nuo juuri tajua lahjojen päälle. Luultavasti paperit ja narut kiinnostaa enemmän.. =) Ne kirjat oltaisiin ostettu muutenkin, kun tää meiän typy on aikamoinen lukutoukka =)
UUSIATAITOJA: Ei juuri ole tullut, ainoa että nyt kokoajan nousee seisomaan ja rakastaa istumista! (Oppi tossa reilu kuukaus sitten nousemaan ylös ja itse istumaan, niin näistä taidoista otetaan sitten kaikki irti) Konttaa ei vieläkään.. Ryömiminen tosin on muistuttanut hieman konttausta jo pitkän aikaa, mutta luulen että konttausvaihe jää kokonaan väliin. Ottaa kyllä sillon tällön muutamia konttaus askeleita kun on johonkin nousemassa ylös ja ei ihan yllä, mutta kun eteen päin lähdetään, niin kyllä se ryömiminen on se ykkösjuttu. Sanoja ei uusia ole tullut muuta kun "lunta" (kun ulkona on nyt paljon) Mutta edelleenkin vaan äiti, isi, vaippa, kukka, kakka, pa=pallo, gekka=kirja ym.
Ihanaa joulunaikaa kaikille!
-Mono ja typy kohta 11kk
Täällä jonkun verran uusia juttuja tullut, monta viikkoa on jo pelkästään kävelty, uusia tavuja on PALJON! Äitin perään ollaan täälläkin kovasti. Jos katoan näkyvistä, tullaan kiukkuisena perässä ja syliin täytyy päästä joka välissä. :)
Ja sitten jos neiti tekee jotain mitä ei saisi, ja huomaa että huomasin ja olen tulossa hänen luokseen, juoksee karkuun minkä kerkiää. :D
Hampaita on tullut taas kaksi lisää alas, eli yhteensä näitä on jo 8 kappaletta.
Yöt nukutaan niin täydellisesti, 21.00 yöunille ja 10-11 aamulla ylös. Saa äitikin nukkua oikein mukavasti. :)
Joululahjoja saa meidän neiti ihan liikaakin, ite on tullut ostettua Dubloja, palikkalaatikko ja sellanen nalle, josta kuuluu kaikkia ääniä. Ja sitten isompia vaatteita jonkin verran.
Sukulaisilta en tiiä yhtään, mitä sieltä on tulossa, toivottavasti ei leluja ainakaan, kun niitä on muutenkin jo liikaa. :)
Jouluna, (tänään siis:)) mennään syömään mun vanhemmille koko perhe, sitten käydään miehen äidillä kääntymässä ja tullaan kotiin viettämään rauhallista loppupäivää.
Käydään jossain vaiheessa Oonan kanssa pulkkailemassakin.
Ihana ajatella, että illalla kun Oona on mennyt nukkumaan, saan laittaa paaaaaaaaaljon tuoksukynttilöitä pöydille.
kans oikee hyvää joulua kaikille!
Tää alakaa olla kohta valamista joulua varte: kinkku on paistettu ja osa taloosta siivottu (loput saa olla) ja koristeltu. Pientä järiestämistä viä ja sitte alakaa aaton vietto koko porukalla. Ollahan aiva päimmä kotona, ei oo ketää tulos meille eikä me mennä mihinkää. Käyrähän saunas, syörähän, vierähän hauroolle kynttilät ja sitte... se pukki. :D Lahajoja orottaa isoo kasa pukin tuloa, lähinnä ny isoolle niitä on, mutta oli Juuliallekki jotaki. Sukulaasilta tuloo kummminki kaikellaasta ja ku sitä tavaraa on jo ennestänsä, niin ajattelin ostaa sitte joulun jäläkihin, jos jotaki viä tarttoo.
Meillon neiti ny keksiny portahien kaahimisen. Alavarihinsa pitääs mennä ylähä ja sitte huuretahan ku ei päästä alaha. Portti on viä hajalla, nii on käytetty sitte tuolia eres, mutta flikka keksii mennä jalakojen välistä, niin pääsöö ylemmäs. :D Käsiistä ku pitää niin kävelöö jo, muttei muuten viä. Ja jos yhtää on isoompihin tullu, niin ei aiva heti itte mee. Eileen mua nauratti, ku flikkaa piti kieltää jostaki, niin toinen pyöritti päätänsä kans, jotta ei ei... :D
Mutta mä meen ny laittamahan joululauluja ja viimmeestelen huushollia. Ei varmahan kerkiä palio täälä käymäs, ku isäntäki pitää lomaa uutehen vuotehen asti. Jotta:
Oikeen hyvää joulunaikaa ja uutta vuottaki jokahittelle äireelle ja mukulalle!
toivoo: äitee ja Juulia 11kk (19.01.)
Varmastikin joulusta selvitty joka puolella. Täällä synttärit toteuttamista vaille valmiit, kakut teen huomenna kunhan tänään saan kaupasta kaikki tarvikkeet haettua. Meille tulee mummot ja vaarit, kummit ja yksi kaveriperhe vain synttäreille. Pienet ja rennot juhlat tulossa, toivottavasti iloiset.=) Aion tehdä broilerivoileipäkakun ja hedelmätäytekakun, vähän pikkuleipiä lapsivieraille myös.
Sellasta ajattelin, että siirtyiskös tää tammivauvojen pino tuonne taapero-puolelle nyt kun alkaa yks-vuotis rajapyykki tulla? Vaikka tammitaaperot 2009 tai jotain?
Iloista vuoden vaihdetta kaikille!
Omppulin äiti & Onni melkein 1v.
Avasin uuden ketjun nimellä Tammikuun 2009 Taaperot, kuten Omppuli ehdotti.
Tässä osoite:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/11/viestiketju/1096503/tammikuun_2…
Sinneppä siis kaikki!
Mukavaa uutta vuotta 2010!
MAMI ja Typykkä huomenna 11kk
Jouluinen tervehdys myös meiltä!
Tekemistä on, eilen väsäsin elämäni ensimmäisen piparkakkutalon. :) Oon kyllä silti ehtinyt palstaa vilkuilemaan, josko olisi tullut uusia viestejä. :)
Uutta kerrottavaa sitten viime viestin on ainakin se että yörytmi on säännöllistynyt nyt noin 19-7 välille. Siinä on se yks yösyöttö edelleen (kellonaika vaihtelee), tekis mieli sekin lopettaa. Muutenkin saattaa 22-01 välillä kerran kitissä vaihtelevalla volyymilla.
Ruokaa menee myös säännöllisesti. Aamupalaa sain neidin syömään vihdoin kun tajusin tarjota silloinkin liha-kasvissosetta. Puuro tai makee ei kelpaa. :) Eli meillä syödään liha-kasvista 3krt ja makeeta sosetta 2krt päivässä. Puuroista kelpaa ainoastaan Semperin mango-riisipuuro, varmaan tiedätte sen. Mutta pääasia että nyt syö säännöllisesti. Leipää myös natustaa ja siitä ainakin saa viljaakin maistella. Vellejäkin juo.
Päikkärit on menossa yhteen per päivä. Ainakin jos saa valvoa aamupäivän kokonaan (ei esim. vaunuilua tai autoilua jolloin saattais nukahtaa) niin nukkuu 11-14 välillä x-pituiset päiksyt ja valvoo sit iltaan asti.
Päivähoitoa ajatellen rytmi on hyvä, tosin tunnilla pitäisi herätystä aikaistaa. No, tässä on jouluna matkustelua tiedossa joten rytmi (valitettavasti) ehtii sekaantua vielä moneen kertaan. Onneksi kuitenkin ehditään viikko ainakin kotona rauhoittua (ja rytmittyä) ennen aloitusta.
Eli rytmi on meillä se päivän sana! :D
Synttärilista on hyvä ajatus. Laitetaanko oma nimimerkki ja päivämäärä, vai miten?
Hyvää joulun odotusta!
MAMI ja typy 10,5kk