En KESTÄ enää siivoushullua äitiäni! :(
Äitini on oikea siivousfriikki: kaiken pitää olla tiptop ja jatkuvasti puunataan jotain. Ei voi kuulemma istua paikallaan, ennen kuin on siistiä.
Minua kiristää joka kerta kun äiti käy meillä. Hän keräilee leluja lattioilta, viikkaa sohvalla lojuvia vaatteita, pyyhkii pöytiä, nyppii kasveja jne. Lisäksi hän jaksaa valitella sitä, ettei keittiössämme ole harjaa ja rikkalapiota. Niillä kun olisi niin mukavaa kerätä leivänmuru lattialta HETI kun sellainen kehtaa lattialle pudota.
Eilen pahoitin jo ihan mieleni, kun äiti alkoi taas naputtaa harjan ja rikkalapion puutteesta. Keittiö oli juuri edellisenä päivänä imuroitu ja siivottu, mutta äiti sai kohtauksen muutamasta pienestä paperinpalasta, jotka olivat pudonneet lattialle lasten askartelun takia.
Tuntuu pahalta, kun kutsumme äitini meille KYLÄÄN, iltaa istumaan, ja eukko vain tekee tupatarkastusta ja oikoo paikkoja minkä ehtii. Ihan kuin meidän perheemme ja kotimme ei kelpaisi hänelle sellaisina kuin ovat.
Aloin jo eilen miettiä, voimmeko pyytää äitiä meille jouluksi ollenkaan. Haluaisin kyllä hänet meille ihmisenä, mutta oma jouluni menee pilalle, jos saan äidiltä jatkuvaa "palautetta" siivoushössötyksen muodossa.
Ja KYLLÄ, olen lukemattomat kerrat sanonut äidille, ettei hänen tarvitse/pidä siivota ja että voin tehdä sen itsekin. Mutta ei se mene perille. :(
Kommentit (52)
niin, että taitan hihat paidan "taakse" ja taitan sitten paidan puoliksi. Anoppi viikkaan niin kuin kaupoissa viikataan. Tulee paljon pienempi ja "korkeampi" paketti. Sitten kun niitä eri lailla viikattuja vaatteita laittaa kaappiin päällekkäin, niin pinot kaatuu ja tosiaan vie liikaa tilaa. Samalla lailla viikkaa pyyhkeet "väärin" ja sitten ne ei mahdu niille tarkoitettuihin "koloihin". Ja mä oon insinööri että se ehkä selittää vähän tätä asiaa... :)
Anoppi kyllä viikkaa aina pyykit. "Väärin" ja joudun ne sitten itse viikkaan uudelleen. Oisko liikaa pyydetty, jos kerran haluaa ne viikata, että kävis kaapista katsomassa mallia? Juu tiedän, oon kiittämätön.
Meinaatko, että anopin viikkaamina vaatteet vievät kaapissa liikaa tilaa tai jotain? Tuosta olen sen sijaan samaa mieltä, että jos on lapsia hoitamassa, niin silloin kuuluisi siivota ainakin isoimmat hoitoaikana tulleet sotkut. Esim. jos kattaa pöydän, niin myös siivoaa sen syönnin jälkeen. Mutta lastenhoito onkin eri asia kuin kyläily. ap
ja tulla hoitamaan lapsia.
Hän sitten todellakin on vain lasten kanssa. Eli astiat on pöydässä, ruoat korjaamatta, kaikki lelut riipin raapin, paikat täynnä majoja, etuoveen liimailtu kynsilakalla voipaperikukkasia, kylppäri saippuassa, kun on puhalleltu saippuakuplia, sängyt leivänmuruissa...
Sitten hän suuttuu, kun en käytä kovin usein häntä lapsenvahtina, vaan soitan MLL:n hoitajan... Miksiköhän?
Vaikken insinööri olekaan.
Mutta pitää viikata kaikki paidat samalla tavalla - siistimpiä ja tilankäytöltään järkevämpiä pinoja, ja kaikki pyyhkeet jne. samalla tavalla.
noin kerran viikossa. Enkä todellakaan siivoa siellä muuta kuin mitä lasten kanssa yhdessä kerätään leikkien jäljet pois kotiin lähtiessä.
Joskus äiti muuten kotonaankin juputtaa esim. siitä, jos en ole laittanut voileipätarvikkeita jääkaappiin HETI syönnin jälkeen. Hänen mielestään syönnin jälkeen ei saa käydä edes vessassa ennen kuin on voit ja juustot kylmässä. Hassultahan se tuntuu, mutta toki kunnioitan äitini tapoja, kun kyse on hänen kodistaan.
Kunpa hän vielä tekisi minun kodissani samoin, mutta kun ei. Siivoushysterian lisäksi hän esim. komentaa lapsiani meillä siitä, jos hänen mielestään lapset pitävät jääkaapin tai pakastimen ovea auki liian kauan ottaessaan kaapista ruokaa... v****ako se hänelle kuuluu, mutta kun on PAKKO SAADA HUOMAUTTAA JOKA ASIASTA!!
ap
yläkarmit sekä ovien pääliset ja valittelet, kun pölyjä ei ole viitsinyt pyyhkiä. Tsekkaat patterin välit ja kaikki mahdolliset kolot, joista voisi löytyä pölyä.
Sitten tiedustelet, milloin jääkaapin takunen on imuroitu...ihan vaan paloturvallisuuden nimissä!!! : )
Terkuin se, jonka anoppi viikkaa väärin ;)
P.S. Meillä on muutaman kerran ollut mun äiti JA sisko hoitamassa lapsia, kun ollaan oltu jossain tyyliin kolme tuntia. Ovat laittaneet lapset nukkumaan. Ja kun lapset on nukahtaneet, nää kaks lukee keittiössä lehtiä. Ruokapöytä pyyhkimättä, lautaset pöydässä, lelut sekaisin, pyykit lattialla jne. En mäkään kovin usein enää tosiaan pyydä hoitajaa. Sori, menee nyt vähän sivuun ap:n aloituksesta.
Vaikken insinööri olekaan. Mutta pitää viikata kaikki paidat samalla tavalla - siistimpiä ja tilankäytöltään järkevämpiä pinoja, ja kaikki pyyhkeet jne. samalla tavalla.
Se on oikeastaan aika viehkoa, miten äidin pienikin kulmainrypistys muuttuu tyttären korvien välissä syyllistämiseksi ja vianetsinnäksi...
Totta kai se siis rassaa, jos äiti vertailee lastensa huusholleja. Ap voi hyvin kuvitella, miten äiti kommentoi HÄNEN kotiaan, kun vierailee veljien luona.
Mutta ei nyt kannata silti mennä ihan kakkosen tulkintaan, että kyse olisi vallasta. Kyse on pikemminkin tottumuksista. Äiti on tottunut tiettyyn elämäntapaan, eikä osaa erottaa omien lastensa tapaa elää siitä... tuskin ystäviensä kotona alkaa naputtaa siisteydestä, mutta kärsii varmasti sielläkin sotkusta ja melusta - mutta tyttärelleen kehtaa sanoa ja haluaa vaikuttaa tyttären tapaan elää ja olla.
Minä kyllä nostaisin ap:nä kissan pöydälle. Ja selvemmin sanoin kuin hän tähän asti on tehnyt. Ei siis mitään "ei sun täällä tarvitse siivota, osaan siivota itsekin".
Vaan että "minua LOUKKAA tuo kovasti, että arvostelet elämäntapaani, tuntuu kuin et oikein hyväksyisi minua, kun jatkuvasti tunnut kärsivän meillä ollessasi."
Olen itse 42-vuotias ja olen huomannut sen seikan vanhenemisesta, että JOS ihmisellä ei ole enää itsellään perhettä kotona, omiin tapoihinsa ja tyyliinsä on helppo fakkiutua. Tietyllä tavalla vanheneminen lisää elämänkokemusta, mutta samalla se siis voi jumittaa ihmisen tapoihinsa niin, että hänen on vaikea enää kestää toisenlaista elämisentapaa. Ja omat lapset... heistä on vaikea päästää henkisesti irti ja antaa elää toisin kuin mitä itse elää.
Ole siis ap tiukka, mutta ystävällinen. Äitisi EI tajua olevansa hankala tai että sinä koet tuon naputtamisen ahdistavaksi.
toivottavasti en koskaan saa tuollaista miniää. Kuohis varmaan poikani alta aikayksikön tuollaisella nipottamisella.
t. boheemimutsi
niin, että taitan hihat paidan "taakse" ja taitan sitten paidan puoliksi. Anoppi viikkaan niin kuin kaupoissa viikataan. Tulee paljon pienempi ja "korkeampi" paketti. Sitten kun niitä eri lailla viikattuja vaatteita laittaa kaappiin päällekkäin, niin pinot kaatuu ja tosiaan vie liikaa tilaa. Samalla lailla viikkaa pyyhkeet "väärin" ja sitten ne ei mahdu niille tarkoitettuihin "koloihin". Ja mä oon insinööri että se ehkä selittää vähän tätä asiaa... :)
Anoppi kyllä viikkaa aina pyykit. "Väärin" ja joudun ne sitten itse viikkaan uudelleen. Oisko liikaa pyydetty, jos kerran haluaa ne viikata, että kävis kaapista katsomassa mallia? Juu tiedän, oon kiittämätön.
Meinaatko, että anopin viikkaamina vaatteet vievät kaapissa liikaa tilaa tai jotain? Tuosta olen sen sijaan samaa mieltä, että jos on lapsia hoitamassa, niin silloin kuuluisi siivota ainakin isoimmat hoitoaikana tulleet sotkut. Esim. jos kattaa pöydän, niin myös siivoaa sen syönnin jälkeen. Mutta lastenhoito onkin eri asia kuin kyläily. ap
Ei haluta antaa lapsen kasvaa aikuiseksi.
Ei normaali ihminen tee tuollaista omien lastensakaan luona.
2
Ei haluta antaa lapsen kasvaa aikuiseksi. Ei normaali ihminen tee tuollaista omien lastensakaan luona. 2
Vallankäyttö olisi tietoista. Ap:n äiti ei takuulla tiedosta painostavansa.
Ota huomioon, että ap:n ja äitinsä välit ja kanssakäyminen ovat hyvin tiiviitä. Puolin ja toisin vieraillaan ainakin kerran viikossa.
Joten äiti ajattelee, että perheen kesken voi heittää kommenttia, myös negatiivista. Jos ap ei osoita loukkaantuvansa siitä, äiti jatkaa.
-31 vai mikä se oli -
Ja tosiaan esim pyyhkeet pitää saada mahtumaan tiettyyn tilaan. Ja ihan pesunkestävä humanisti olen... :D
Moni marttyyrikin mielestään vain auttaa. Samaten läheisriippuvaiset auttaa.
Ei (varsinkaan naisen) valta ole ollenkaan aina tietoista. Pikemminkin päinvastoin.
olen siisti itsekin mutta kuinka ollakaan hän kyllä löytää aina sen kohdan mikä ei ole tiptop. Lisäksi hän muuttelee meillä tavaroiden paikkoja. Se alkaa olla jo huvittavaa, jos minulla on sivupöydälä vaikka kolme kynttilänjalkaa, hänen on ihan pakko siirtää niitä kaikia edes puoli senttiä johonkin suuntaan, että ovat hänen mielestään täydellisessä asennossa. On yrittänyt vaihtaa huonekalujenkin paikkaa, sen olen kieltänyt ehdottomasti.
Moni marttyyrikin mielestään vain auttaa. Samaten läheisriippuvaiset auttaa. Ei (varsinkaan naisen) valta ole ollenkaan aina tietoista. Pikemminkin päinvastoin.
Siinä ei silloin minusta voi yksinomaan syyttää äitiä, jos itse orjallisesti noudattaa hänen vaatimuksiaan. Eikä ap minusta edes TEE niin!
Joten en puhuisi äidin vallanKÄYTÖSTÄ. Hänen motiivinsa ei varmastikaan ole käyttää valtaa tai alistaa. Mutta hän ei selvästikään osaa erottaa lapsiaan täysin itsenäisiksi ihmisiksi, tai ei osaa ajatella, että heillä on omanlaisensa käsitys "hyvästä elämästä". Joten siinä mielessä hänelle on syytä nuo rajat asettaa, jos ja kun lapset eivät hänen kommentoinnistaan tykkää.
Minulle olisi paljon helpompaa jos ei laittaisi ollenkaan vaatteita kaappiin kun ei niitä voi laittaa oikeille paikoille eikä viikata saman kokoisiksi kuin itse viikkaan.
Minä laitan ne kyllä kaappiin heti kun ehdin.
Esim. paidat viikkaa tosi kapeiksi (->pino kaatuu) tai sitten niin isoiksi että paita ei mahdu omaan pinoonsa, vaan puolet siitä on viereisen pinon päällä. Siinä käy sitten kivasti kun otan sen paitapinon pois kaapista etsiäkseni sopivaa paitaa. Samalla tulee puolet vieresen pinon vaatteista nykäistyä lattialle.
Toki siitä voi olla onnellinen jos joku vaate sattuu oikeaan pinoon osumaan vaikka ei ihan siihen mahtuisi tai olisi jotenkin muuten kummallisesti siinä.
Ärsyttävintä on että housupinoon laittaa paitoja, sekoittaa pitkähihaiset ja lyhythihaiset (vaikka hyllyt on merkattu selkeästi kuvilla, lapsetkin osaa niitä tulkita). Takin (joka selkeästi kuuluisi eteisen naulakkoon) saattaa laittaa sukkahyllylle tmv.
Paras oli kun laittoi minun paitojani (jotka kuuluisivat hengariin) kenkähyllylle kenkien päälle =o.
Anopin jäljiltä pitää siivota yleensä koko kaappi jos haluaa sieltä jotain löytää :/
Ei oo "poikaas" kuohittu, kaks lasta on ja ihan viriili tapaus edelleen. Ja poika pahempi nipottaja kuin nipo muijansa ;)
toivottavasti en koskaan saa tuollaista miniää. Kuohis varmaan poikani alta aikayksikön tuollaisella nipottamisella. t. boheemimutsi
olen siisti itsekin mutta kuinka ollakaan hän kyllä löytää aina sen kohdan mikä ei ole tiptop. Lisäksi hän muuttelee meillä tavaroiden paikkoja. Se alkaa olla jo huvittavaa, jos minulla on sivupöydälä vaikka kolme kynttilänjalkaa, hänen on ihan pakko siirtää niitä kaikia edes puoli senttiä johonkin suuntaan, että ovat hänen mielestään täydellisessä asennossa. On yrittänyt vaihtaa huonekalujenkin paikkaa, sen olen kieltänyt ehdottomasti.
Mun anopppi tekee tuota samaa =D
Itse olen erittäin visuaalinen ihminen ja minulle on tärkeää että tavarat (varsinkin koriste-esineet ja huonekalut) ovat aivan oikein ja oikeilla paikoilla. Anopin on pakko siirtää niitä aina ohi kulkiessaan sentti-pari. Huonekaluja (esim. sohva) saattaa siirtää metrinkin =/ Välillä on tehnyt mieli naulata ne kiinni lattiaan >:/
Pitäisköhän minun ensi kerralla tehdä anoppilassa samaa ;)
varsinkin nuorempana ärsytti ihan hulluna. Nykyään ollaan yhteysissä aika vähän, niin siedän. Eyteenkin kun äitini huomautti että kun olin 1-20v (asuin pois kotoa) saattoi mun vierailun aikana vaihtua väri puolipaneeleihin ja siinä sivussa wc:n tapetit uusiin =D
Niin kauan kuin vaivaa ei tunnistettu, koko perheen elämä oli hankalaa, koska tämä asperger-tapaus vaati muita elämään omassa todellisuudessaan ja noudattamaan esim. just siivoussääntöjään. Muu perhe yritti parhaansa mukaan, mutta välit kiristyivät ja siellä riideltiin usein.
Myös minulla on neuroottinen äiti, jonka pitää puunata paikkoja ihan taukoamatta. Aamuisin kotoa lähteminen kestää vähintään pari tuntia, koska paikkojen pitää olla kunnossa ennen lähtöä. Jokaisen välipalan tms. jälkeen pöydän alunen ja tuolit pitää pyyhkiä mahdollisista murusista. Voit kuvitella, miten rentouttavaa on kyläillä paikassa, jossa lasten sotkuja katsotaan kieroon.
Meidän äiti ei onneksi meille vaivaudu tulemaan koskaan, mutta se vouhottaminen olisi kyllä meillä ihan samaa luokkaa... merkkejä siitä on ollut mm. äitin kyläillessä veljen luona.
Ja minkä asialle voi? Ei mitään. Sanominen ei auta. Itse oon miettinyt sitä, nostaisko vaan joskus oikein kunnon metakan, että "teet kaikki muut hulluksi tuolla neuroottisella siivousvimmallasi". Jospa se tepsisi. Välit tosin siinä saattaa katketa, koska äiti ei kestä kritiikkiä pätkän vertaa.