Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuli paha mieli (pelien ikärajoista).

Vierailija
29.11.2009 |

Käytiin miehen kanssa tänään pelikaupasta hakemassa pukinkonttiin omille 6- ja 8-vuotiaille Lego Star Wars -peli.

Kassalla ennen meitä oli äiti enintään ekaluokkalaisen poikansa kanssa ja tälle pojalle ostettiin ikärajalla 16+ oleva peli. :( Eikä tosiaan tullut epäselväksi, etteikö peliä todella ostettu tälle natiaiselle. Äiti maireana "No, onko nyt hyvä kun sait tämän?".

Tulipa tosi kurja mieli. Miksei jotkut vanhemmat yhtään ajattele..?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi olla kyseinen äiti kaverini?

Vierailija
2/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäkeskuksen Tilt-kaupassa tapahtui.

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään väliä ikärajoilla, lapset katsonut 5veestä salkkareita, k11 leffoja ymym. Ei se ees varmaan tajua, että peleissä voi olla ikärajoja... Ala-asteikäiset pelailee Grand thef autoa...

Vierailija
4/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vet.fi/

tuolla hyvää tietoa muuten noista ikärajoista, voi tarkastaa tiettyjen leffojen/pelien kohdalla ikärajat ja mitä kielletty

Singstarissa on ikäraja +12, sitä saa pelata koska samat laulut kuulee radiostakin, ikärajoitus juuri kielenkäytön takia

Olen aikamoinen kotinatsi juuri noissa ikärajoissa koska itse olen pienenä saanut tehdä mitä huvittaa, ja kyllä niistä pienenä katsotuista sarjoista ja leffoista on painajaisia ollut ja kauhukuvia jäänyt mieleen edelleen.

Vierailija
5/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani luottivat "fiksuuteeni" jo lapsesta asti liikaa; katsoin Hohdon 8-vuotiaana (traumat!!), pelasin k-16 pelejä ala-asteella jne. Nyt itse äitinä pidän huolen ettei meidän muksu pääse lähellekään juttuja, joissa on pienikin riski siihen että säikkyy. Muumeja katsomme koko perheen voimin jne.

Vierailija
6/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näissä asioissa myös. :)

Itse en kylläkään ole lapsena saanut/halunnut katsella mitään liian jännää. Meillä mies on se, joka muistaa lapsuudestaan salaa katsotut elokuvat ja unettomat yöt niitten jälkeen. Meillä on myös erittäin herkät lapset, joihin takuulla vaikuttaisi jos näkisivät tai pelaisivat liian jänniä juttuja.

Ja esikoinen aikanaan pelkäsi juurikin Muumien vedenneitoa eikä sitä suostunut edes katsomaan... Siitä oppi ainakin kertaheitolla sen, että lapsi voi pelätä yllättäviäkin asioita - ikärajojen noudattamisesta huolimatta!

Vierailija
7/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiset.. meidän naapurinkin 7v kakara pelasi jotain K16 ammunta pelejä yms.. muutenkin aina kiusaamassa ja lyömässä muita tuo poika. En päästänyt meidän poikaa sinne leikkimään kun tiesin että siellä annetaan pelata tuollaisia, en halua että mun poikani on vieressä katsomassa. Meidän poika nyt 6v ja jotain k7 elokuvia saa katsoa, kunhan vain itse olen nähnyt sen leffan ensin itse ja tiedän sisällön.

Vierailija
8/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsellut kauhuleffoja, ja nyt aikuisena oon todella arka! Pelottaa, jos joutuu olemaan yksin kotona yöllä. Ei nukkuessa pelota, mutta esim. vessaan ei meinaa uskaltaa mennä. En todella halua samaa lapsilleni, joten meillä pidetään ikärajoista kiinni!

Vierailija
9/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tulevat kylään ja haluavat ehdottomasti pelata pelejä, missä on isompi ikäraja.

Monta tinkaa on käyty näiden kakaroiden kanssa, saavatko he pelata isoveljien pelejä. Hyvin hanakasti ovat selän takana katsomassa kun isot veljet pelaavat omia pelejään.

Enpä enää jaksa tapella jos ei heille sovi meidän perheen säännöt. Meillä ei pienemmät mene isompien huoneisiin katsomaan heidän pelejään. Mutta en enää jaksa tapella vieraiden lasten kanssa samoista säännöistä jos ei mene perille. Siellä vahdatkoot.

Vierailija
10/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, vahdin itse aina tarkasti mitä lapsi pelaa ja miten.

Pelien ikärajat muodostuvat eri asioista, mm. väkivallasta, kielenkäytöstä, seksistä jne.

Oma lapseni ei saa esim. GTA:ssa muuta kuin cruisailla autolla, ei ammuskella eikä tapella eikä ajella ihmisten yli. Ei silloin myöskään pääse tasoilla eteenpäin eikä pysty näkemään tai kokemaan mitään "järkyttävää".

Vierailija
11/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun tulee kavereita kylään niin lapset eivät todellakaan saa pelata mitään muuta kuin omalle ikäluokalle tarkoitettua peliä.

Vierailija
12/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut katsoa pienestä pitäen kaikenlaisia elokuvia, mitään traumoja ei ole jäänyt! En ole painajaisia nähnyt tm.

MUTTA oleellista on varmaankin se, että vanhempani aina "vähättelivät" elokuvia "ei tuollaista ole olemassakaan" "onpas siinä taas erikoistehoste" "selvää tekoverta" jne.

Niin, ja en saanut katsoa uutisia/ajankohtaisohjelmia jos niissä oli pahoja kuvia, kuten kivaa sota-alueelta, nälänhädästä tm. koska se oli todellista.

Pelejä meillä ei ollut ennen kun olin yläasteella, ja sen ajan pelien grafiikat olivat ihan "legopalikoita" verrattuna tämäm päivän peleihin. Minä en anna pelata, mutta elokuvia saavat katsoa, tosin ei niin hurjia mitä minä katsoin.

Vierailija
13/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

soveltuvat nuoremmille, englantia ymmärtämättömille. Tosin mitä he tekevät tälläisillä peleille, kun eivät ymmärräkään.

Vierailija
14/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat pelata melkein mitä vain paitsi kaikkein väkivaltaisimpia kuten Grand Theft Autoa.

En välitä kukkahattutätien päättämistä ikärajoista.

Vierailija
15/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fallout 3 nimisestä pelistä(k18)

Vierailija
16/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat pelata melkein mitä vain paitsi kaikkein väkivaltaisimpia kuten Grand Theft Autoa.

Vierailija
17/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavia ja ihania. Entä sinun? En ole ikinä kuullut heidän tekevän pahojaan.

Vierailija
18/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotibileisiin "kun on parempi et ryyppäävät kotona".

Vierailija
19/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan saa ehkä maistaa puolikkaan lusikallisen äidin viinilasista vain ymmärtääkseen että kyseessä ei ole mikään aikuisten salassa juoma "taikajuoma", vaan ihan tavallinen viini jota aikuiset juovat ruoan kanssa ihan sivistyneesti käyttäytyen.

Vierailija
20/54 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, en minä ainakaan osta vaikka annan ikäänsä isommille tarkoitettuja pelejä pelata.

Sama täällä.