Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ärsyttää monissa suurperheissä (kaikissa tietämissäni) se, että

Vierailija
29.11.2009 |

kun mennään jonnekin ihmisten ilmoille koko lapsikatraan kanssa, esim. synttäreille, lastentapahtumaan, HopLoppiin, leikkipuistoon, perhekerhoon, minne tahansa niin...:

Suurperheiden vanhemmat ilmeisesti olettavat, että kaikkien läsnä olevien ihmisten kuuluu katsoa heidän lastensa perään ja hoitaa myös heidän lapsiaan. Vaikka niitä omia lapsia on 5-7 alle 10-vuotiasta mukana (joista valtaosa alle kouluikäisiä) niin istutaan ihan rauhassa kahvittelemassa ja lapset kirmaa ympäriinsä ja muiden ihmisten on heille pidettävä jöötä, heidän kanssa seurusteltava jne. Näiltä muilta ihmisiltä ei kysytä mitään vaan se tuntuu olevan oletus. Nämä suurperheen lapset ovat oikein oma-aloitteisia siinä, että jos tarvitsevat jotain niin pyytävät lähimmältä aikuiselta, äiti tai iskä saattaa vielä huutaa jostain sohvan nurkasta että "annatko sille mehua" jos ei muuten tajua.

Jos lapsia on vain sen 1-3 niin silloin vanhemmat itse huolehtivat lapsistaan myös ihmisten ilmoilla, mutta raja on siinä 4-5 ja sen jälkeen oletetaan että lapset on yhteiskunnan yhteisesti huolehdittavissa.

Sinänsä ymmärrän, että eihän se suurperheen äiti/iskä edes ehtisi sitä kahviaan juoda jos itse lapsistaan huolehtisi, mutta silti tämä ärsyttää.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin juhlissa tuo tulee hyvin esille. Jotenkin oletetaan, että kaikki aikuiset vahtivat ja passaavat sitä omaa muksua/muksuja. Eikä tartte olla kuin 1-2 lasta, kun ilmiö tulee jo esille.

Itse vahdin omat muksuni, enkä todellakaan halua vahtia muita muksuja siinä sivussa. Omissa on tarpeeksi (2 lasta).

Vierailija
2/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä meillä että monilla tuttavillamme on suurperhe mutta kyllä me kaikki ihan itse katsomme lapsikatraamme perään siellä ihmisten ilmoilla ollessamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tunnen sentään aika monta suurperhettä, kymmeniä. Enkä itsekään toimi noin.

T. 7 lapsen äiti

Vierailija
4/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuin tulisivat "lomalle" juhliin. Lapsien perään ei katsota yhtään. No ehkä se pienin ja toiseksi pienin pyörii siinä äidin jaloissa ainakin osan aikaa, mutta mielellään lykätään vauvakin jonkun muun syliin kun mahdollista. Sen sijaan pienten perheiden en tiedä toimivan näin. Ehkä sitten sattumaa.

ap

Vierailija
5/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheellisillä lasten perään katsominen toimii rutiininomaisesti.

1-2 lapsen äidit yleensä istuvat perse leveänä ja kitisevät, että "älä viitti Jessejannica hakata sitä vauvaa siellä lapiolla, älä nyt, oo nyt kiltti. Voi voi kun se ei usko mitään". Ja se perse ei sieltä penkistä nouse.

Vierailija
6/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi.

Vierailija
7/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olimme eräässä lastentapahtumassa ja siellä törmäsin taas tähän ilmiöön. Suurperheen lapset juoksivat ihan missä kukakin ja äiti litki kahviossa kahvia vauvan kanssa. Nämä lapset ei todellakaan olleet rauhallisia vaan oikein tosi riiviöitä ja muut joutui heitä siinä auttelemaan ja komentelemaan.

Voihan se olla että pienten perheiden laiskuus ei niin ole pistänyt silmiini, jos lapsia on vain 1-2 joita minunkin pitää siinä sivussa katsoa niin se sujuu jokseenkin ok, mutta jos omien lisäksi on vielä koko suurperheen lapset kaitsettavana niin se on jo sellainen "pommi" että loppu päivän väsyttää. Ja siksi jää varmasti enempi mieleen kuin em. Ehkä kyse sitten siitä, kun en muista pienten perheiden kohdalla tähän törmänneeni.

t. ap joka myös tarkasti vahtii lapsiaan tapahtumissa ja juhlissa.. ja myös tarvittaessa muiden lapsia, vaikkei se niin ihanaa olekaan, mutta jonkunhan se on heidänkin perään katsottava jos omat vanhemmat ei sitä tee...

No joo, ehkä tämä kuitenkin antoi ajattelemisen aihetta niin pienille kuin suurillekin perheille.

ap

Vierailija
8/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä joutunut monta kertaa vahtimaan puistoissa ja muualla omieni lisäksi juuri nämä pienten perheiden vekarat. Heillä kun on tuota vapaata kasvatusta suotu oikein ylenmäärin ja eihän sitä ainokaista saa käskeä.

Omiani on aina kehuttu kun ovat hyvätapaisia ja kohteliaita ja auttavat jopa pienempiään. Ei ole ollut koskaan ongelmaa kulkea yksin heidän kanssaan kaupassa tai kaupungilla, mitä taas monet kahden lapsen mammat valittaa, etteihän lasten kans voi mennä minnekään.

Et loukannut, mutta vähän vaikutat nyt naurettavalta marttyyrilta.

Vierailija
9/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koet ahdistavaa vastuuta toisten lapsista, niin mene reippaasti sanomaan niille vastuuttomille vanhemmille, että pitäkää huoli noista kakaroistanne. On myös niin, että toiset sallivat lapsilleen enemmän, toiset vähemmän "hillumista". Sinä ehkä olet tiukempi, kurinalaisempi kasvattaja. Sille et voi mitään. Yritä nyt kuitenkin sulkea silmäsi, ellei joku lapsi suorastaan vaarassa ole. Ja mehua ei tarvitse kaataa toisen lapselle, sanot vaan, että "kuule, pyydäpä omaa isiä/äitiä kaatamaan sulle mehua".

Vierailija
10/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ihmettelen kun täällä käytiin ap:n kimppuun niin hanakasti ja vedettiin taas pienet perheet-kortti. Suurperheen mammat asialla? Väsyttääkö? :D

Vierailija
11/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehkä tuollaiset tyypit tuppaavat lisääntymäänkin muita enemmän kun eivät niin kovasti panosta omiin lapsiinsa niin eivät niistä niin rasitukaan.

Vierailija
12/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mitä muut multa odottavat. En kyllä koskaan ole kokenut, että pitäisi vahtia muiden lapsia.

Vierailija
13/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa omansa ja lisäksi on kiinnostunut vielä muidenkin lapsista! Nämä jotka hoidattaa lapsensa muilla juhlissa, on niitä jotka tahtoo myös puhua vain omista lapsistaan. Kaikki pyörii oman navan ja oman perheen ympärillä.

Varmasti on näin perheiden koosta huolimatta, mutta varmasti se ärsyttää enempi jos isot perhe hoidatuttaa koko lapsilaumansa muilla vierailla kuin jos jonkun ainokaista täytyy pitää silmällä.

Vierailija
14/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten olemme kai jotain siltä väliltä :)

Julkisissa paikoissa tottakai huolehditaan täysin omista lapsistamme ja tarvittaessa muistakin, esim. luistelukoulussa mulle ei tosiaan ole mikään ongelma viedä jotain ryhmön lasta pissalle kesken tunnin jos hänen omat vanhempansa ovat esim. kaupassa ja minä satun olemaan hallilla. En koe sitä missään määrin ongelmaksi.

Jos ollaan tuttujen perheiden kesken - kuten esim. omalla alueellamme olleessa perhekahvilassa, jossa aikuiset tunsivat toisensa kohtuullisesti vaikka ringissä pyöri parisenkymmentä perhettä, saatoin hyvinkin huikata keittiössä olleelle äidille että "annatko kiltti xx:lle mehua" jos vaikka imetin vauvaa enkä just sillä hetkellä päässyt hätiin. Vastavuoroisesti autoin muiden lapsia tietenkin vastaavissa tilanteissa.

Tuo jöön pitäminenkin on aika persoonakohtaista, kuten tuossa luisteluketjussa tänään tuli ilmi. Siinä ap paheksui kun 5-vuotias luisteli ilman että vanhempi oli siinä tyyliin pitämässä kädestä kiinni ja oli siitä tosi tuohtunut, osa taas koki sen täysin normaalina, että 5-vuotias luistelee itsekseen. Osa antaa lasten mennä vapaasti jo tosi pienenä osa taas pitää vielä 10-vuotiastakin täysin valvottavana tapauksena. Tässäki edustan kai tylsää ja harmaata keskitietä :)

Vierailija
15/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ihmettelen kun täällä käytiin ap:n kimppuun niin hanakasti ja vedettiin taas pienet perheet-kortti. Suurperheen mammat asialla? Väsyttääkö? :D

ärsyttää tuollaiset yleistykset.

Jos ap tuntee 3 perhettä niin se on kaikki.

Vierailija
16/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja geeneissähän se siirtyy seuraaviinkin sukupolviin...

Vierailija
17/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja geeneissähän se siirtyy seuraaviinkin sukupolviin...

Nykyäänhän on muotia, että akateemiset tekevät sen kolmannen ja neljännenkin.

Vierailija
18/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä, minä, mää,mää, mun ei ainakaan tarvi, pitäkää huolta omistanne jne. Vitun paskapäät, teidän onnettomien luusereiden takia tässä yhteiskunnassa kukaan ei välitä kenestäkään. Mummotkin saa maata viikkotolkulla kuolleena kotonaan kun mun ei ainakaan tarvi, enkä mä kerkeä. Toivottavasti teidän lapsista tulee yhtä itsekkäitä ja te saatte kaikki kuolla yksin, paskat housussa.

Vierailija
19/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka meillä lapsiluku jää neljään. Itse olen sellainen, että jos näen, että jotain lasta on komennettava tai autettava, niin en katso onko se oma vai naapurin, en jää odottelemaan josko sen oma äiti tulis paikalle hoitamaan omaansa, vaan komennan/autan ihan itse (toki tästä sellaiset äidit vetää herneen nenään jotka hoitaa vain omia lapsiaan), tämä on mielestäni sitä yhteisöllisyyttä. Ja samoin oletan, että jos joku muu aikuinen näkee omien lasteni tarvitsevan kuria tai apua, he voivat sitä antaa ilman sen kummempia mielenilmauksia. Vai kokevatko nämä "hoidan vain omia lapsia" lastenhoidon jotenkin niin intiimiksi, ettei siihen voi puuttua?

Vierailija
20/36 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu vahtia omat ja vieraat lapset, jos kerran tapahtuma on sellainen missä lapset saavat juoksennella ja touhuta.

Minua taas kauhistuttaa tuttava perheen 5 alle 10 vuotiasta, jotka ovat saaneet kulkea asuinalueella vapaasti siitä lähtien kun ovat oppineet raja-aidasta läpi kävelemään eli yleensä pari vuotiaana, siinä vaiheessa on äidillä jo uusi imetettävä, ensi kesänä on sitten kai kuudes raja-aidan läpikävelijä kun perheen seitsemäs syntyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän