Perheemme voi huonosti - mistä voi saada apua :o(
Tilanne ei ole kauhea, mutta ahdistavaa on.. Meillä on 2 lasta jotka kiukuttelevat ja eivätkä enää tahdo uskoa mitään. Mies sairastunut pitkäaikaissairauteen joka vaikuttaa toimintakykyyn, on myöskin uupumista ja väsymistä, Itse olen paniikkihäiriöinen ja myöskin masentunut ajoittain. Lapset hoidetaan hyvin mutta väsyneitä ollaan, toisella lapsella myöskin vakava sairaus... Tukiverkkoa ei ole eli hoitoapua ei saada kuin aniharvoin. Neuvolassa en viitsi puhua ettei leimauduta ongelmaperheeksi mitä emme ole kuitenkaan.
Mutta tätä menoa - ei hyvin tule jatkumaan :o/
Kommentit (30)
Siis ei lastenneuvolaan, jossa lapset mitataan ja punnitaan, vaan perheneuvolaan. Sieltä saa apua tämäntyyppisiin ongelmiin. Isommilla paikkakunnilla voi olla pitkät jonot, mutta ei sitä kannata pelästyä.
Sosiaalityöntekijä voi neuvoa, mitä apua voisitte saada. Lastenhoitoon on tilanteessanne täysin mahdollista saada välillä apua. Oletteko muuten osanneet hakea vammaistukea lapsenne sairauteen?
Jos mahdollista, niin palkatkaa vaikka siivooja kotiinne silloin tällöin työkuormaa helpottamaan.
Viisautta on hakea apua, kun sitä tarvitsee. Oma perheeni on perheneuvolan asiakas ja sitä kautta olemme saaneet apua, enkä todellakaan koe, että olisimme mikään ongelmaperhe. Perheneuvolasta saa monenlaista apua, enkä käy tapaustanne tarkemmin tuntematta arvaamaan millaisesta avusta teidän tapauksessanne voisi olla kyse.
saadaan apua jaksamiseen lastensuojelusta.Ihan käytännön vahvistusta vanhemmuuteen.Ei se lastensuojelu ole kirosana, apua kannattaa hakea.Itse en ole katunut.
itse en suin surminkaan puhuisi mitään neuvolassa
ja aloittaa aktiivinen avunhakeminen. Ei siinä leimaudu ongelmaperheeksi. Joskus ihminen tarvitsee vain apua.
ei avunpyytäminen tee teistä ongelmaperhettä. Päin vastoin, olet vastuuntuntoinen hyvä äiti ja vaimo, kun haet apua!
Lastenhoitoapua voisit myös saada vuorottelemalla jonkun äitiystäväsi kanssa. Hoidat ystäväsi lapsia ja omiasi jonain päivänä, ja ystäväsi jonain toisena päivänä.
Monissa kaupungeissa on perhetyöntekijöitä, jotka voivat tulla välillä hoitamaan lapsianne tai maksusitoumuksia, joiden turvin saatte pienen omavastuun maksamalla kotiin lasten- tai kodinhoitoon apua.
Toinen hyvä paikka hakea apua on perheneuvola. Siellä voidaan puhua teidän aikuisten voinnista ja miettiä, miten se ehkä vaikuttaa lastenkin vointiin.
Ei sitä tarvitse hävetä, että elämä joskus potkii kovemmin.
Että kannattaako edes yrittää...
Pieni paikkakunta ja neuvolan th sen oloinen että varmasti puhuu ainakin kollegojensa kanssa heti asioista.. ja entä jos apua ei saa, sitten vaan tietävät ongelmamme :(
ap
tosin ei noin vakava kuin teillä. Eli meillä ongelmat ovat saaneet alkunsa miehen sairastumisesta, joka myöskin vaikuttaa hänen toimintakykyynsä. Ja on erittäin uupunut. Itse olen jaksanut aika hyvin, mutta koen ajoittain aikamoisia ahdistuksen tunteita, jotka aiheuttavat mm. voimakasta puristavaa tunnetta päässä.
Lapsemme eivät vielä juurikaan oireile ja heidän kanssaa mieskin jaksaa kyllä olla "täysillä". Lapset ovat myös täysin terveitä ja tuntuvat voivan hyvin. Meillä on myös paljon hyviä ihmissuhteita lähellä.
Eli kirjoitin tämän nyt muuten vain, kun tuli teidän tilanteestanne mieleen tämä meidän, jota juuri tänään pohdin. Koska juuri tänään olen tuntenut, että minuakin jotenkin tulevaisuus pelottaa - erityisesti pelkään miehen työkyvyn puolesta. Pystyy kyllä hoitamaan haastavan työnsä, mutta se tuntuu stressaavan ja väsyttävän häntä kovasti. Olen kysynyt apua julkiselta puolelta, mutta sitä ei meidän tapauksessamme ole tarjolla. Tilanne ei tosiaan ole riittävän paha.
perheneuvolassa käynnistä tieto lasten- ja äitiysneuvolaan?
ap
neuvola on nykyään melko kädetön- sorry vaan- lapsperheiden kotipalvelua voi sieltä pyytää ja ilmaista psykologikonsultaatiota äidille
perheneuvola sen sijaan voi auttaakin- miettikää kaksi kertaa haluatteko lastensuojelun asiakkaaksi ap
jos on rahaa ostakaa yksityistä terapiaa
lastensuojelun asiakkaaksi haluta, eikä missään nimessä ole aihettakaan sellaiseen! Kuten sanoin, sellaisia ongelmia ei perheessämme silti ole että lastensuojelun tarvitsisi puuttua mitenkään elämäämme. Juuri tästä syystä kynnys on erittäin suuri pyytää apua yhtään mistään kun tuntuu että on ongelmaperheen leima otsassa sitten!
ap
Mutta ihan oikeasti. Vaitiolovelvollisuus on myös neuvolatädillä. Reippaasti asiat eteen päin nyt!
Sosiaalipuolelta voit saada neuvolan avustuksella perhetyöntekijän esim. hoitoavuksi.
t. alalla
perheneuvolassa käynnistä tieto lasten- ja äitiysneuvolaan?
ap
että apua ei saa :((((((((
itsellä vuosien kokemus...olen todella vaikeasti sairas, minulla oli sairauden alettua vauva 2kk.. ja kotiin laitettiin sairaalasta teho-osastolta ihan yksin, siis kaksin olemaan pienen vauvan kanssa :(
ei edes kysytty tartteeko apua....
päivät hoipperoin vauvan kanssa sängyllä maaten, kun en pystyssä pysynyt
josain vaiheessa soittelin khh apua, johon vastattiin, ettei ole saatavilla, vaikka itse oli menossa siaraalaan!!! ei saa koko päiväksi...
mies oli käyttänyt KAIKKI lomansa jo tuossa vaiheessa.. mummo, vaari... täti... kaikki sukulaiset omat vapaapäivänsä vauvaani hoitaen....
eli EI SAA APUA !!!! ei ainakaan pääkaupunkiseudulla !!
olen nyt ollut sairas jo 7 vuotta, kertaakaan en ole apua saanut mistään.... itse on van jaksettava, helppoa ei ole ollut meidän perheessä kellään, mies on saanut tehdä kaiken kotityön... jne
eli hurskastelua on sanoa, et apua saa..
sivusta olen huomannut, kavereita, et apua saa vain MASENTUNEET.
eli ap valit kovasti masennusta...niin hekä voit saaada jotian
ns oikeasti sairaat, syöpä jne , ei saa mitään....
tsemppiä kuiteski
ja palkkaa kotiin siivooja ja lastenhoitaja, joka voi tulla kun on tiukkaa.
Lapsillasi toivottavasti on sairauskuluvakuutukset?
Kaikki resurssit menee mamuihin. Johan se on nähty moneen kertaan perhesurmat ja Eerika.
Kaksi alle kouluikäistä lasta, toisella krooninen sairaus. Ei sukulaisia paikkakunnalla, ei taloudellista tukea mistään koskaan.
Ei saatu apua mistään.
Naapurissa on pariskunta, jossa vaimo sai burnoutin työssään jo ennen kuin oli lapsia. Hankkivat vauvan. Vauva perusterve, hyvin nukkuva jne. Mies ihan normitöissä, ei uratykki tms.
Isovanhemmat eivät asu paikkakunnalla, mutta auttavat taloudellisesti, tulivat synnytyksen yhteydessä auttamaan jne.
Heillä alkoi heti käydä kotiapu KOLME KERTAA VIIKOSSA!
Sulla on kevyt luulotauti jos kuvittelet että neuvolassa salassapitoa hoitaja raiskaa. Miksi ne sun asioita minnekään levittää? Sehän on rikos.
Neuvolassa nimenomaan puhut: me saatiin perhetyöntakijä kun oli vaikeaa. Hoitaja tekee meilläpäin ruuan, vie lapsia ulos ja itse voi käydä asioilla. Tavat vaihtelee paljon kunnittain mutta neuvola osaa auttaa.
Perheneuvolaankin neuvola ohjaa. En tiedä miten kahden eri paikan tiedot välittyy toisilleen: eikö tämä taas ole asia johon pitää saada lupa? Vaikka minusta voisi kyllä tälläset tahot keskustella toisilleen niin mahdollinen väsyminen perheessä on tiedossa! Vai tahdotko salata väsymisen? Miksi? Sinunhan oli tarkoitus hakea apua?
Lastensuojelun tarkoitus on auttaa lasta ja perhettä jossa asuu. Ei kenenkään intressi ole ottaa lasta huostaan ja lapsen kohdalla aina pitää muistaa että se perhe on olemassa ja siihen apua saamalla voidaan lapsi palauttaa.
Juttele siellä neuvolassa. Mieluiten otat yhteyden puhelimella TÄNÄÄN niin saat apua kun sitä haet ja vaadit. Älä jätä avun hakemista siihen kun lapsellasi joskus on aika varattuna ja silloin sivulauseessa vähän sanot asiasta eikä hoitaja ymmärrä tilanteen vakavuutta.
Sillä paras mitä voit tehdä on se että teillä olisi kotona hyvä olla. Tämän takia on hyvä että ollaan avoimia ja mielellään puhut heti kun on väsymystä ja pientä vaikeutta kuin lakaista maton alle ja tilanteeseen joku ulkopuolinen puuttuu kun teillä on todella vaikeaa.
Sinun pitää äitinä ymmärtää että oman elämän lisäksi oleellista on lapsiesi elämä ja heidän hyvinvointi. Ei se että asioista ei puhuta: oli paikkakunta iso tai pieni!!
Se on oleellista nimenomaan TEIDÄN perheen hyvinvoinnissa että pyydät apua ja vaadit jos ei meinaa mitään tapahtua.
Uhkaa vaikka julkisella kirjoituksella ellei apua tule.
Kyllä kaikkia pitää auttaa.
Minusta ei kannata siellä jossain miettiä mitä muut ajattelee koska tärkeää on oikeasti vaan ja ainoasti se että te voitte hyvin. Sinä tiedät tämän kyllä!
Joku sinussa väittää että salaisia asioita joku levittää. Älä viitsi. Mikään ei ole niin kamalaa kuin se että tarvitset apua ja voisit sitä saada: mutta pelkäät ja annat tilanteen jatkua.
neuvolan terkalla on viran puolesta velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos vähänkään huolehtii tai epäilee vanhempien jaksamista.
Ap:n tapauksessa ilmoitus kyllä singahtaa saman tien sinne sossuun!
Ja todellakaan kaikissa kunnissa ei neuvoloissa ole mitään perhetyöntekijöitä. Ainoastaan lastensuojelussa. Ja sieltä niitä saa vain, jos suostuu lastensuojeluasiakkuuteen.
Ja lastensuojelusta ei todellakaan ole kenellekään mitään apua. Miten joku voi kuvitella tuollaista?
Voisit vähän katsoa mitä neuvot.
saaneet loistavaa apua, kun asiat menivät sen verran solmuun, että ero uhkasi olla lähellä.
Jonkun edellä kirjoittaneen kanssa olen samaa mieltä neuvoloista. Siellä punnitaan ja mitataan ja rokotetaan sujuvasti. Mutta uupumukseen, väsymykseen tms en itse ainakaan sieltä saanut apua aikanaan, kun kuopuksen 1.5-vuotiaaksi jatkuneen yöheräilyn takia(heräilyyä vähintään kerran tunnissa) meinasimme kaikki väsähtää. Viesti oli luokkaaa "seillaista se on", "sinähän olet aina niin pirteä" jne.