Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle lapselle olet kertonut totuuden joulupukista?

Vierailija
26.11.2009 |

Kaiketi viimeistään edellisen joulun jälkeen ennenkuin lapsi menee kouluun?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysillä ja en ole kertomassa. Miksi edes pitäisi?

Vierailija
2/26 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ekaluokkalainen poikani uskoo täysiään joulupukkiin, vaikka on muuten todella teräväpäinen ja fiksu ikäisekseen; helposti myös osaa kyseenalaistaa asioita oma-aloitteisesti ja päätellä. Mutta joulupukkia poika ei kyseenalaista, eikä myöskään hammaskeijua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin taitavat luokkakaveritkin uskoa.

Vierailija
4/26 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän 85v mummon joka vaati joulupukin tilattavaksi siksikin aatoksi kun hän ja pappa 87v, viettivät kaksin, joulupukin tulosta kuultuaan saapui muitakin vieraita.

Meillä ainakin usko joulupukkiin ihan oikeesti on mennyt alta kouluikäisenä, halu uskoa joulupukkiin jatkuu pitkälle aikuisuuteen,jossei maailma sitten kyynistä niinkuin työtätekevää väsynyttä 23v opiskelijaa, mutta toivotaan hänellekin ensi vuodeksi jo helpompaa syksyä ja uskoa taas joulupukkiin.

Vierailija
5/26 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivovansa pukilta lahjaksi sitä ja tätä, vaikka hyvinkin tietävät mistä lahjat tulevat ja ovat itse kysyttäessä sanoneet mitä toivovat mummuilta ja kummeiltaan sekä meiltä vanhemmilta.

Joitakin vuosia sitten kesällä keskustelimme henkevästi mistä ihminen on oikeasti tullut, apinasta vai Aatimista ja Eevasta, kuten uskonnossa opetetaan. Siinä sitten kerroin molemmista syntytavoista ja perustelin toisten ihmisten uskovan toiseen asiaan ja toisten toiseen ja mitä tieteellisesti on perusteltu. Lapset sitten kysyivät mihin itse uskon ja toki sen heille kerroin. Sitten tulikin tiukka kysymys, mutta uskooko äiti joulupukkiin. Diplomaattisesti vastasin, että kyllä äiti niin haluaisi maailmasta löytyvän sellaisen hyväntuulisen kaikkien ystävän, joka toisi hyvää mieltä kaikille. Se riitti meillä vastaukseksi.

Kyllä ne lapset itsekin asian tajuavat. Toki meillä vieläkin niin joulupukkia odotetaan, kun pitkästä aikaa sellainen meillä vierailee pikkusisaruksen takia. Lapset myös, kuten me aikuiset pidämme yllä joulun taikaa ja satua. Se on ihanaa, vaikka sisimmässämme totuuden tiedämmekin.

Vierailija
6/26 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkonen tulee pitämään tunnin luennon lapselle joulupukista ja valehtelevista vanhemmista ettei pikku Pirkko-Petteri saa traumoja.

Kyllä se niille mukuloille aikoinaan valkenee kun joku pätevä näsäviisas jonka vanhemmat ei usko lapselle valehteluun kertoo totuuden.

Vierailija
7/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukkiin ja en aio kertoa vielä pitkään aikaan, päinvastoin.

Vierailija
8/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka uskoo, sille Joulupukki on todellinen.

Ikäänkuin Jumala ja enkelitkin.

Vierailija
9/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on alusta asti tiennyt että se on jouluun liittyvä leikki ja että joku pukeutuu pukiksi. Joulupukista valehtelu on mun mielestä lapsen nöyryyttämistä. En halua tietoisesti olla mukana tällaisessa huijauksessa - vaikka se olisi kuinka hyväntahtoista hyvänsä. Silti meillä on joulupukki käynyt ja aina ollut yhtä odotettu :)

Vierailija
10/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulupukkihan on totta

Vierailija
11/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen uskoo vielä täysillä kuten kaverinsakin ja hyvä niin! Lapsia saavat olla vielä enkä myöskään tajua sitä miksi on pahasta uskotella lapselle joulupukkia! Mikä ihme ajatus se on ettei lapsi saisi uskoa joulupukkiin tai hammaskeijuun kun lapset selkeästi nauttivat sellaiseen uskomisesta. Eikö lapsella saisi olla mitään tarun hohtoa elämässään?

Vierailija
12/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tänä jouluna totuus voi paljastua.

Lapset 6 ja kohta 8.

Vierailija
13/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin on 3. luokalla koulussa ja moni hänen kaverinsakin uskoo vielä. Luulen kyllä, että tämä on viimeinen joulu, kun uskoo. Kyllä hän nytkin on sitä mieltä, että joulujuhlissa tms. on pukiksi pukeutuneita, mutta meillä on aattona käynyt se oikea pukki...

Vierailija
14/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jännä juttu, että tiedosta huolimatta lapset odottavat pukkia ja puhuvat kuin se olisi oikeasti olemassa... :)

Vierailija
15/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sillä kannalla, että kerron lapselleni alusta alkaen, että joulupukki on jouluun liittyvää mukavaa satua. Eniten minua huvittaa ne vanhemmat, jotka kiven kovaan väittävät lapselle, että pukki on totta, vaikka lapsi jo epäilee. Oma lapseni siis vasta 2-vuotias, joten pukki ei hänelle vielä merkittävä asia ole.

Vierailija
16/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi "kunnia" lahjojen annosta pitää laittaa satuhahmolle? Mummot, kummit ja ystävät ne rahansa lahjoihin tuhlaa ja ne sydämellään antaa. Ei mikään pahainen partaheikki.

Ja on todella julmaa väittää, ettei saa lahjoja, jos ei ole kiltti!

Vierailija
17/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on todella julmaa väittää, ettei saa lahjoja, jos ei ole kiltti!

Vierailija
18/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joulupukki on ihan tavallinen ihminen, joka on roolivaatteisiin pukeutunut koska se on mukava perinne ja kuuluu joulun viettoon. kyllä sitä pukkia meilläkin silti odotetaan.

Vierailija
19/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin monilla muillakin. Eli kerrotaan, että se on mukava lasten ja aikuisten välinen leikki.

Tiedän kuitenkin, että näitä vanhempia on, jotka sanovat pukin olevan olemassa, ja nämä lapset ihan vilpittömästi uskovat pukkiin.'

Siksi aion sanoa lapsilleni (nyt vasta 2v ja 4v) että pukki on lasten ja aikuisten välinen jouluinen leikki ja se, joka väittää ettei pukkia ole on ilonpilaaja.

Näin toivon, etteivät ikinä paljasta näille "uskoville" "totuutta".

Vierailija
20/26 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuuden. Alkoi itse pukista puhumaan ja ajattelin viimein kertoa asian oikean laidan. Olikin itse kuulemma asian näin ajatellut olevan, mutta ei ollut varma. Muutama luokkakaveri oli jo ekalta lähtien kertoneet ettei pukkia ole, mutta oma lapsi oli halunnut ajatella että tottahan pukki on olemassa. Pikkusisaruksille ei kerrota vielä :)).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi