Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siirtyminen "tavalliseen" ruokaan

Vierailija
26.11.2009 |

Minkä ikäisenä lapsenne on alkanut syömään samaan ruokaa kuin muukin perhe? Muutitteko silloin perheen ruokailutottumuksia esim. vähensittekö suolaa tai muita mausteita, lisääntyikö kasvisten käyttö? Neuvoja kaipaan, koska meillä tuo vaihe pian edessä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk iässä ja sitten ihan kokonaan 1v iässä. Ihan normaalia ruokaa on aina syöty, ei ole mitenkään muutettu ruokatottukuksia.

Vierailija
2/8 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta, joista jokainen on vuorollaan siirtynyt samaan ruokaan muiden kanssa noi vuoden iässä. Meillä ei ole mitään allergioita haittaamassa tätä, joten ollaan pikkuhiljaa sotkettu vauvan omiin sörsseleihin samoja makuja kuin mitä itse olemme syöneet.

Sormiruokana lapsi on saanut samoja makuja kuin mekin heti kun on osoittanut niihin kiinnostusta. Esim kurkku- ja porkkanatikut sekä leipä ovat menneet alas jo 9kk iässä.

Nyt nuorimmainen on 1v1kk ja syö täysin samaa kuin me neljä muuta tässä perheessä. Parhaiten menee alas perunamuusi lisukkeineen sekä keitot, jotka on niin helppo muussata pieneksi.

Kasviksia syömme muutenkin paljon (joka ruokailukerralla jossain muodossa), joten mitään muutoksia ei ole tehty. Kaikki lapsemme ovat tottuneet mausteisiin (suola, pippuri, valkosipuli, sipuli, yrttisekoitukset) heti pienestä ja niitä on käytetty pieninä erinä koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viimeistään enempi hampaita joilla syödä.

Eihän tohon ole mitään aikarajaa. Jos ei ole kunnolla hampaita ruuan hienontamiseen, se tehdään sitten etukäteen lautasella.

Kun lapsi alkoi vonkua ruokaa mun lautaseltani, niin laittelin siitä sitten hänen lautaselleen, ajattelin että syökööt sitten kun noin sen perään vinkuu. Ei ole vähennetty suolaa eikä mausteita. Kaikki ruoka-aineryhmät tasapainoisesti käytössä kuten ennenkin.

t. kaikkiruokaisen kohta 2-v. pojan isä

Vierailija
4/8 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen ruoasta jo silloin kun ylipäänsä alkoi syödä kiinteitä. Eli perunat otettiin muun perheen kattilasta, raasteet ja soseet samoin, kun lihat tuli, kastikeesta otettiin vauvan annos ennen suolaamista jne.

Meillä suolankäyttö oli aika vähäistä joka tapauksessa, joten siihen ei muita eroja tullut kuin että alkuvaiheessa tosiaan otettiin lapsen annos erikseen ennnen suolaamista. Meillä on myös aina ollut pöydässä suola-astia, koska minä en itse käytä suolaa juuri ollenkaan, mutta mies tykkää enemmästä. Ehkä teilläkin voisi menetellä näin?

Meillä on aina käytetty paljon kasviksia, koska minä olen "melkein-kasvissyöjä". Siksi ei ole tarvinnut erikseen lisätä. Jos niitä ei ennenstään ole ruoassa paljon, niin ehkä nyt olis hyvä tilaisuus lisätä.

Sen muistan tuosta vaiheesta, että aika palon tuli harrastettua ruokia, joissa eri kasvikset olivat erillään. Ihan perinteisiä raasteita, ja höyrytettyjä kasviksia jne. Erillään ne kelpasivat lapselle paremmin kuin mössöinä. Ja maisteluvaihe oli tietysti helpompi. Ja jauhelihaa ja kalaa, jotka helppoja syötäviä vähillekin hampaille.

Vierailija
5/8 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrin alusta asti tekemään niin, että lapsi syö samaa tai samantapaista ruokaa kuin me vanhemmat. Siis käytin samoja raaka-aineita jne. Jos meillä olisi muuten ruoaksi vaikka perunoita lihakastiketta ja höyrystettyjä vihanneksia, niin ennen kuin lihoja oli kokeiltu, niin annoin pelkkää perunaa ja niitä vihanneksia. sitten kun oli lihatkin kokeiltu, niin sitten myös sitä lihakastiketta.

Mä vedin bamixilla vaan sitten soseeksi.

Lisäämme ruokaan yleensä suolan vasta pöydässä. Mausteita sen sijaan annettiin heti sen jälkeen kun peruskasvikset ja hedelmät oli testattu.

Me käytetään muutenkin aika vähän eineksiä, niin ei ollut sen puolesta mitään karsimista.

Ekan puoli vuotta varoin paistamista, mutta jos me nyt jotain paistettua syödään, niin sen jälkeen lapsikin on sitä saanut. Ja sen jälkeen kun maitotuotteet on testattu, niin eipä sitten enää ole mitään rajoituksia.

Soseuttamisen lopetin noin 8-9 kk iässä, sen jälkeen riitti että ruoka on palasina. Tässä on tosin valtavasti yksilöllisiä eroja. Toiset on sihtikurkkuja.

Vierailija
6/8 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

½-vuotias saa aina välillä samaa ruokaa kuin muutkin, jätän vaan suolan pois. Muuten mausteet on ihan samat (en tosin käytä pippuria, paprikaa, selleriä... Olen ite allerginen) Eli erilaisia yrttejä ja ehkä vähän sipulia tms. Käytännössä tää nyt lähinnä koskee keittoruokia yms. joihin on helppo lisätä suola viimeisenä. Meillä syödään tosin muutenkin niin vähäsuolaista ruokaa, että äidilleni pitää varata valmiiksi suolapurkki lautasen viereen, jos aikoo mun pöperöit'ä syödä ja lievästi kohonneesta verenpaineesta kärsivä mieheni valittaa, että jos yhtään enää suolaa vähentää niin joutuu syömään samaa ruokaa kuopuksen kanssa XD

Vierailija
7/8 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa tietysti vauvan ruuan sauvasekoittimella mössöksi. Jostain syystä tytölle uppoo maustettu ruoka vähän kökkösenäkin, mutta ihan täysin maustamattomat (esim. kaupan 6kk lihasoseet) ei jos niissä on yhtään hiukkaa hitusia...

Vierailija
8/8 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi