Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

avaava astmalääke - kysymys kokeneemmille

Vierailija
26.11.2009 |

miten nopeasti sen pitäisi toimia?

Sain lääkäriltä sekä ventolinea että flixotideä keuhoputkentulehduksen jälkeiseen astmaattiseen hengenahditukseen. Siis tuntuu, että rintaa puristaa, ei saa henkeä kunnolla, yskittää koko ajan syvältä keuhkoputkesta, ei pysty puhumaan ollenkaan jne. En nyt ole siniseksi menossa, mutta selvästi vaikea olo koko ajan.

Sitä toista oranssia pakettia pitää siis ottaa aamuin illoin ja se kuulemma alkaa auttaa ehkä viikon päästä. Sinistä pakettia saa ottaa aina kun tulee kohtaus - vaikka ei nää oikeastaan mitään kohtauksia ole, jatkuvaa puuskaa pikemminkin.

No otin jo molempia -siis sitä sinistäkin jo yhden henkosen, mutta en huomaa sen tuntuvan missään. Sitä saisi ottaa toisenkin, otanko? Vai odotanko? Kuuluisiko sen auttaa tähän tikahduttavaan yskänpuuskaan ja painontunteeseen rinnassa? Vai mihin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 punasta ensin minuutin välein, sitten puolen tunnin päästä sinistä kaksi peräkkäin. Eli ota vaan lisää avaavaa.

Vierailija
2/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä ottaa väärällä tavalla hengittäen niin ettei se mee keuhkoihin niin ei auta yhtä hyvin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sinistä hän ottaa kahden tunnin välein, kun ahdistaa ja rohisee.

Oranssia aamuin illoin.

Vierailija
4/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletkohan ottanut sitä oikein?

sun pitää puhaltaa ensin keuhkot ihan tyhjäksi.

sitten laitat suun tiiviisti suukappaleen ympärille ja vedän henkeä tasaisesti ja lujasti keuhkot täyteen sekä pidätät henkeä hetken aikaa.

mulla ainakin avaa ihan hyvin joskaan ei ihan normaalitilaan mutta niin että on siedettävämpi olo kuin ennen lääkettä.

Vierailija
5/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle neuvottiin että pitkällä tasaisella hengenvedolla sisään. Mutta mä en ole ennen käyttänyt näitä ja mun on vähän vaikea kuvitella erilaisia hengenvetoja: miten mä voisin tehdä sen väärin?

Ehkä mun pitäisi sitten ottaa lisää.

Vierailija
6/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärille, puhelinaikoja saa kun selittää että on määrätyn lääkityksen kanssa ongelmia.

Eihän toisten annostukset ja ohjeet päde sinun tilanteeseesi. Jos jonkun lapsi on saanut samoja lääkkeitä, niin ei käyttötapa/annos ole välttämättä sama.

Astmaatikko

Vierailija
7/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla se ei vie yskää eikä painontunnetta mutta pitää keuhkoputket avoinna.

mulla astmakohtaus vetää keuhkoputket turvoksiin niin että hebngitys alkaa vinkumaan ja siihen se auttaa.

Vierailija
8/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa tosi nopeasti. Itselläni ollut käytössä jo varmaan yli kymmenen vuotta.

Sitä saa ottaa "niin paljon kuin pystyy", eli korkeintaan tulee tärinöitä ja muuta hassua muttei mitään vakavaa.

Ota toki toinenkin veto jos ei viiden minuutin kuluttua ole kohtaus ohi.

Vierailija
9/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jota otetaan aina tietyin väliaijoin lääkätin ohjeiden mukaisesti. Sininen kiekko on sitten äkkiävaikuttava. Ventolinea otetaan tarvittaessa lääkärin ohjeiden mukaan.

Ja tosiaan. Soita sille lääkärille! =)

Vierailija
10/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla aika voimakas. Ainakin lapselle neuvottiin suorastaan imaisemaan henkeä oikein syvään ja voimakkaasti (mutta tietenkin pitkään). Yleensä vaikutuksen pitäisi olla täysillä n. 20 minuuttia lääkkeen otosta, meillä on ohje että silloin voi ottaa toisen annoksen jos vielä ahdistaa.

Kyllä sitä avaavaa voi parin päivän ajan ottaa aika tiheäänkin, jos vaan lääkkeenotto tekniikka on oikea. Jos ahdistus jatkuu silti tai lääke ei tunnu yhtään auttavan, on syytä mennä lääkäriin jotka tarvittaessa antavat sitten vahvempia lääkkeitä.

Vierailija
11/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flixotideä pitää käyttää useita päiviä ennenkuin se alkaa tepsimään. Sitä odotellessa sinnittelet Ventolinen avulla.

astmaatikko, kumpikin lääke käytössä

Vierailija
12/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla lapsella on annostus ahdistuksen tultua muistaakseni kuudesti vuorokaudessa. Sitten kun ollaan menty päivystykseen niin tuota on otettu 20 minuutin välein ja jos ei auta niin jatkettu järeimmillä keinoilla.

Katso mikä se sinun annostus on ja ota lisää, älä nyt kuitenkaan ihan älyttömiä

Vierailija
13/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on reilu puoli tuntia mennyt, tuntuu, että on helpottanut vähän. Kokonaan se ei näytä menevän pois, mutta onhan tuokin nyt että edes vähän.

Vierailija
14/14 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi lääkäri sanoi, että saa ottaa kolmannenkin, jos siltä tuntuu.